newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

תומכי אסד, הניחו לשקרים: משטר אסד לא פחות אימפריאליסטי מיריביו

מתקפת הטרור במצרים והמתקפה החלבית של ארה"ב בסוריה היוו עבור תומכי אסד אמתלה מושלמת לחזק את עמידתם בצד משטר עריץ ורצחני. אלה מעדיפים לשכוח כי המשטר הסורי היה ועודנו חלק בלתי נפרד מההסדר האימפריאלי באזור

מאת:

כותב אורח: מרזוק אלחלבי

הטרור בכנסיות במצרים אתמול, בחג אלשעאנין אצל הנוצרים, החזיר את תומכי המשטר הסורי ל-"רחובות" וגם לעמודי המדיה החברתית. זו הזדמנות עבורם לחדש את מלחמת המלים נגד הטרור ה"דאעשי" ולציין את הקשר בין המאבק העולמי בטרור נפשע זה, לבין גבורתו ועמידתו של המשטר אותו הם כמעט מקדשים, לבין המאבק העולמי בטרור שמכה בכל מקום גם בסוריה, אותו "גן עדן" לטענתם, שהחריבו וטמאו. הקטל במצרים הפיח בהם רוח וחיזק למעשה את רוחם. מה היו יכולים להגיד בלעדיו? אנשים פתטיים שלשונם רגילה לירות בצרורות לא יוכלו, מן הסתם, לשתוק.

משך יומיים קודם לכן, הם הפליאו בתיאור אותה תוקפנות אמריקאית נפשעת נגד מדינה ריבונית. מתקפת הטילים מרחוק על נמל התעופה "אלשועיראת" בעומק הסורי, גם היא נתנה בידיהם טיעונים לחזק את עמידתם האיתנה בצד משטר עריץ שלא בוחל בשום אמצעי כדי לדכא את העם הסורי, לרבות שימוש בגז סארין ודומיו – כפי שקרה בשבוע שעבר בעיירה ח'אן שייכון, בואך אדלב בצפון המדינה.

ילדי העיירה ואנשיה הותקפו בגז רעיל, נשק אסור על פי הדין הבינלאומי. 200 הקורבנות, הרוגים ופצועים, לא היו הראשונים במתקפת גזים רעילים. בכל מקום ובכל הזדמנות שמשטר אסד התקשה להתגבר על המורדים, הוא השתמש בגזים רעילים – לא כדי לשבור את רוח מתנגדיו, אלא גם כדי לגרום בהלה ולחולל טיהור אתני במקומות אסטרטגיים. מקורות האופוזיציה מצביעים על עשרות פעמים כאלה. ובכל זאת, זו הפעם הראשונה שהממשל האמריקאי מגיב במתקפה שהמשטר של אסד עודכן אודותיה מבעוד מועד, וכך גם הרוסים בני בריתו.

> אסור לשתוק: הצטרפו לישראלים ופלסטינים בקמפיין סולידריות עם העם הסורי

מוכן למסור לאימפריאליזם את סוריה כולה על מגש של כסף, העיקר שהמדינה לא תחזור לעם שלה. הפגנת תמיכה באסד, רמאללה, אוגוסט 2013 (עסאם רימאווי/פלאש90)

מוכן למסור לאימפריאליזם את סוריה כולה על מגש של כסף, העיקר שהמדינה לא תחזור לעם שלה. הפגנת תמיכה באסד, רמאללה, אוגוסט 2013 (עסאם רימאווי/פלאש90)

אילו העולם רצה באמת לסיים את המלחמה בסוריה

מעט מדי ומאוחר מדי, אמרו הרבה סורים בעמודי הפייסבוק ובבלוגים לנוכח המתקפה האמריקאית. הסברה היא שהמתקפה לא נועדה להפיל את משטר אסד, או להכות בו קשות ולנטרל את כוחות האוויר שלו המבצעים הפצצות נפשעות, כולל בגזים רעילים, אלא לשלוח מסר לרוסיה ואולי לאיראן. כלומר שהמתקפה האמריקאית, גם שהיא מפיחה תקווה אצל קורבנות המשטר, באה לשרת אינטרסים אמריקאים בעיקר – אלה הקשורים במערכת הבינלאומית ואלה הקשורים במערכת הפוליטית הפנים אמריקאית. לכן, סביר להניח כי מתקפה זו לא תשים קץ לשימוש בגזים נגד האוכלוסייה האזרחית או כוחות האופוזיציה בסוריה, והיא גם לא תפיל את המשטר שם, שנהנה מתמיכה אסטרטגית ענפה משתי מעצמות, איראן ורוסיה.

הסיבות שמנעו מארה"ב להתערב עד כה באופן משמעותי כדי לסיים את הטבח בסוריה קיימות עדיין, גם אם התחלף ממשל. יתכן שלממשל טראמפ יהיו שיקולים לחממם את החזית, או להפגין קשיחות כלפי המתחרים על אדמת סוריה, אבל אינני סבור כי ממשל זה יעמיק את המעורבות שלו מעבר למתקפה מרחוק מדי פעם.

המצדדים במשטר האימים בדמשק צווחו כאווזים במלכודת: הנה ארה"ב מפרה את החוק הבינלאומי במתקפה על מדינה ריבונית! אלא שאלה שכחו כי יותר מ-33 מדינות פועלות על אדמת סוריה הריבונית, וכי יותר מ-60 מיליציות זרות, של שכירי חרב, שיעים בעיקר, פועלות מזה כמה שנים באותה מדינה ריבונית שבותרה לרוחב ולאורך ונופצה לרסיסים. כמו כן, שכחו כאיש אחד שמשטר זה מדכא את עמו מזה חצי יובל וכי הוא מפר את כל החוקים הבינלאומיים הקשורים באוכלוסייה אזרחית ומבצע נגד עמו פשעים נגד האנושות.

> החברה בתוניסיה נצרבת במבחן חשיפת השחיתות לאור השמש

"ילדים פלסטינים לא יהיו הסכין שתשחוט ילדים סורים". עזה, יוני 2012 (עבד רחים חטיב/פלאש90)

"ילדים פלסטינים לא יהיו הסכין שתשחוט ילדים סורים". עזה, יוני 2012 (עבד רחים חטיב/פלאש90)

הסורים ננטשו, איש לא רוצה בתבוסת דאע"ש

עד כה, אף לא הגון ו/או מנוול אחד מהמצדדים באסד, גם כאן בישראל, נתן את דעתו על העובדה שלא ארה"ב וגם לא בני בריתה באזור שהואשמו כרוקחי מזימה נגד סוריה, לא נתנו בידי בני בריתם מארגוני האופוזיציה, טילים נגד שריון ו/או נגד מטוסים מאז פרוץ ההתקוממות; לא ארה"ב ולא בני בריתה רצו בניצחונו של העם הסורי במלחמתו נגד משטר פושע. לו הדבר נעשה, לפי ההערכות, המלחמה הייתה מסתיימת לכל היותר בשנה השלישית להתקוממות בתבוסתו של המשטר. וגם, אף גורם לא רצה באמת ובתמים בתבוסתו של דאע"ש בסוריה וגם לא בעיראק. מתרבים הסימנים שהעם הסורי ננטש וכי ארה"ב ושאר השחקנים בזירה הסורית הפנו לו גב – מי בהולכתו שולל ובסיוע מוגבל, ובדיבורים גבוהים ללא גיבוי מעשי, ומי במלחמה לצד המשטר או בנפרד נגד מאווייו של עם זה.

המשטר הסורי היה ועודנו חלק בלתי נפרד מההסדר האימפריאלי באזור. הוא נדיב במיוחד כלפי בני בריתו, ומוכן למסור להם אפילו את סוריה כולה על מגש של כסף, העיקר שהמדינה לא תחזור לעם שלה. משטר זה מפליא את מכותיו בעם הסורי מזה חמישה עשורים, וגם בעם הלבנוני והכורדי, כחלק משמירת השקט באזור כמתבקש מהאינטרסים האזוריים של המעצמות.

הדימוי של משטר "אנטי אימפריאליסטי", ה"מתנגד למערב", היווה עבור אסד במשך עשורים שלמים אמתלה להכות בעמו ובעמי האזור, ולדכא ולשסות מיעוט אתני במיעוט אחר. גם עכשיו, המתקפה האמריקאית ה"חלבית" תהווה עבור המצדדים במשטר דמים זה כלי לנופף באותו דימוי של "אנטי אימפריאליזם", כדי להצדיק את הטבח בח'אן שייכון ובמקומות שכוחי אל אחרים. האנטי אימפריאליזם הצורני הנ"ל יכסה תמיד אצל בעלי התודעה הכוזבת (כמו חוגים בחד"ש ובמפלגה הקומוניסטית) על אימפריאליזם פנימי, אכזרי אף יותר שעלה לסורים בחורבן המולדת ואובדן העתיד. חוגים אלה, נתפסו שוב במערומיהם כשלא הצליחו לגנות את הטבח בח'אן שייח'ון ושיננו כמו תוכים מהופנטים את דברי ההסברה הסורים והרוסים לטבח שכוחות המשטר עוללו.

מרזוק אלחלבי הוא משפטן, עיתונאי וסופר, בעל טור קבוע בעיתון "אל-חיאת" הלונדוני.

> בפעם הרביעית השנה: מטוסים ישראליים ריססו שטחים חקלאיים בעזה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf