newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

תהלוכות אל-אקצא בשישי: אלפים הפגינו בירושלים המזרחית ובגדה

יום קודם קראו מנהיגי חמאס לצאת בתהלוכות בעקבות המתיחות ההולכת וגוברת סביב מסגד אל-אקצא. כוחות הביטחון הישראלים והפלסטינים הגיבו בכוח, ורבים נפצעו. עיתונאי בין העצורים

מאת:

כותבת אורחת: יעל ערבה

בצהרי יום שישי התעוררה הגדה, לאחר שנענתה לקריאות לצאת בתהלוכות ניצחון לכיוון אל אקצא כתגובה למה שמכונה התוקפנות הישראלית באל אקצא בימים האחרונים. התהלוכות דוכאו באלימות, הן על ידי כוחות פלסטינים, והן על ידי כוחות ישראלים.

בשבועות האחרונים אנו עדים לשורה של מעשי פרובוקציה בהר הבית, ולהסלמה גוברת סביב מסגד אל –אקצא. האזור הפך לזירת לחימה ממש כשרימונים נזרקו אל תוך המסגד, ועימותים אלימים פרצו בין פלסטינים לכוחות הביטחון הישראלים באזור המסגד עקב הגבלות רבות שהוטלו על מתפללים במהלך חג הקורבן.

> מאות הפגינו נגד כניסת פעילי ימין למסגד אל אקצא

שוטרים חוסמים מפגינים מלהיכנס למסגד אל אקצא (אקטיבסטילס)

שוטרים חוסמים מפגינים מלהיכנס למסגד אל אקצא בשבוע שעבר (אקטיבסטילס)

בשבוע שעבר מנעו כוחות הבטחון הישראלים את כניסתם של מתפללים מתחת לגיל 50 להר הבית. בתגובה אמר מנהיג החמאס איסמעיל רדואן שהחיכוכים הגוברים והנמשכים באל אקצא יובילו לתבערה. ביום שישי האחרון, המחאה החלה להתפשט לכל רחבי הגדה ובכלל זה בירושלים המזרחית. לאחר שצעירים ברחבי הגדה ובירושלים נענו לקריאות לצאת לתהלוכות.

בנאום שצוטט ברשתות התקשורת הפלסטיניות אמר הנשיא אבו מאזן, כי יש לאסור את כניסת מתנחלים ויהודים להר הבית, וכי על המוסלמים להגן על המסגד הקדוש להם. "זה המקדש שלנו… אין להם שום זכות להיכנס ולחלל אותו", אמר עבאס.

אירועי יום שישי חרגו ממסגרת ההפגנות השבועיות המסורתיות, לאחר שיום קודם לכן מנהיגי חמאס מקומיים קראו לצעירים פלסטינים לצאת להפגנות יום השישי. חאלד משעל, קרא למנגנוני הבטחון ברשות הפלסטינית, שלא להפריע למהלך ההפגנות המתוכננות. אולם בקשתו לא נענתה וכוחות הבטחון הפלסטינים עצרו את התהלוכות בכוח, תוך שהם מכים באלימות מפגינים וחלקם אף נעצרו.

גם כוחות הבטחון הישראלים, דיכאו בכוח את ההפגנות. במוקדים אחדים נרשם שיתוף פעולה בשטח בין כוחות הביטחון הפלסטינים והישראלים. בין הפצועים גם עיתונאית.

> "יש רומנטיזציה של היכולת להתעמת עם אלימות"

מתפללים בוואדי ג'וז לאחר שהמשטרה סגרה את העיר העתיקה (אורן זיו/אקטיבסטילס)

מתפללים בוואדי ג'וז לאחר שהמשטרה סגרה את העיר העתיקה (אורן זיו/אקטיבסטילס)

עימותים נרשמו בבית לחם, וואדי ג'וז, שכם, ראס אל עמוד, עיסוואיה, מחסום קלנדיה, מחנה עופר ובמקומות נוספים ברחבי הגדה. ברמאללה הותקפה תהלוכה שיצאה מהמסגד הגדול בבירה ונערכו גם בה מעצרים של מנהיגי חמאס ובכלל זה של סעיד אבו-עבדו, שנעצר במארב שהוקם מראש, עוד בטרם הגעתו למסגד. הפגנות התקיימו גם בכפרים בילעין, קדום ואחרים. מאות הפגינו גם בעזה.

בשכם התפרסו מאות אנשי כוחות בטחון ברחבי העיר ומנעו מהתהלוכה להתקדם, למרות שעל פי דיווחים פלסטינים המפגינים ניסו להימנע מהיתקלויות עם כוחות הבטחון והסתפקו בקריאת סיסמאות נגד הכובש הציוני ותוקפנותו באל-אקצא. עדים ספרו כי כוחות הבטחון הפלסטינים התגרו במפגינים בכוונה, היכו אותם קשות וירו כדורי גומי וגז מדמיע לעבר המפגינים. גם כאן חלקם נעצרו. ציוד צילום הוחרם על ידי כוחות הבטחון והעיתונאי טאריק אבו זיאד מתחנת הטלוויזיה הלוויינית אל אקצא המזוהה עם חמאס נעצר.

> הוכח בשדה הקרב: קמפיין חדש מבקש לחשוף את תעשיית הנשק בישראל

הפגנה בבילעין (צילום: אחמד אל-באז/אקטיבסטילס)

הפגנה בבילעין (צילום: אחמד אל-באז/אקטיבסטילס)

הפגנת חמאס שנערכה בחברון שינתה את מסלולה מספר פעמים כדי לא להיתקל בכוחות הבטחון, אולם דוכאה באופן אלים במיוחד. מחסומים הוצבו בעיר וליד המסגד. העימותים בחברון היו מול כוחות הבטחון הישראלים וכשאלה הסתיימו הם נמשכו מול כוחות הביטחון הפלסטינים.

ההפגנות סולידריות התקיימו גם בערים אחרות ברחבי העולם ובהן: עמאן, קהיר ובומביי, אך התקשורת בישראל נמנעה מלסקר ולדווח עליהם.

 יעל ערבה היא עיתונאית ויוצרת סרטים דוקומנטרים.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf