newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

שישה תושבי סכנין נפצעו מידי המשטרה במהלך הריסת בית

בשבוע שאחרי חוק הלאום: תושבי סכנין מחו על הריסת בית בעיר והתעמתו עם השוטרים, שירו עליהם אמצעים לפיזור הפגנות. שניים מהפצועים נפגעו בראשם והועברו במסוק לבית חולים

מאת:

כוחות משטרה רבים הגיעו הבוקר (שני) לסכנין כדי להרוס את ביתו של חוסיין עות׳מאן. למקום הגיעו תושבים רבים כדי למחות נגד ההריסה והתפתחו עימותים. על פי העדויות, המשטרה תקפה את המפגינים באמצעים לפיזור הפגנות, בהם רימוני גז והלם. כתוצאה מכך, לפחות שישה אזרחים נפצעו. שניים מהם שסובלים מפגיעות ראש פונו מהמקום באמצעות מסוק ומוגדרים כעת המצב בינוני. במקום גם מספר עצורים.

לפי עדויות תושבים, המשטרה כיתרה את הבית בשכונת "ח'ירבה" בסכנין בשעות הבוקר, לאחר שעות׳מאן, בעל הבית, זומן ביחד עם אשתו לחקירה בתחנת המשטרה משגב. בזמן שהשניים היו בתחנת המשטרה הוציאו שוטרים בכוח את שאר בני המשפחה. בני הזוג לא הורשו לחזור לביתם הנהרס. אז נשמעה קריאה במסגדי העיר לתושבים להגיע למקום ההריסה.

כתוצאה, הגיעו מאות תושבים ובמקום התפתחו עימותים עם המשטרה. במשטרה טוענים לזריקות אבנים, אולם לא דווח על שום שוטר שנפגע. לפי המשטרה, נעצרו שניים מהמוחים. על פי הודעת בית החולים רמב"ם, שני פצועי הובאו לרמב״ם מבית החולים נהריה במסוק, אחד מהפצועים, בן 28, נפגע בראשו ומוגדר במצב בינוני אך יציב, ואישה כבת 60 שנפצעה בפלג גופה העליון מוגדרת במצב בינוני גם היא. מצבם של שאר הפצועים מוגדר קל והם פונו לבית החולים בנהריה להמשך קבלת טיפול. המשטרה טוענת כי נסיבות הפציעות "מתוחקרות".

תושבים על רקע הבית ההרוס בסכנין. (צילום: עומר דלאשה, אתר "ערב48")

תושבים על רקע הבית ההרוס בסכנין. (צילום: עומר דלאשה, אתר "ערב48")

ח"כ מסעוד גנאיים, בן העיר סכנין המנסה משעות הבוקר להגיע לאזור אמר לאתר ערב 48: "מאז שעות הבוקר אנחנו מנסים להיכנס לאזור ההריסה, אלא שכוחות ההרס כיתרו אותו ולא נתנו לנו להיכנס. בעל הבית מנסה כבר תקופה ארוכה להסדיר את הבית ולהסיר את צו ההריסה ואף שילם על כך רבות. נעזור למשפחה לבנות את ביתה".

ממרכז מוסאוא נמסר בתגובה לאירועים כי "זה היישום המעשי של מדינת הלאום היהודית של ביבי וכחלון שמפלה בחוק יסוד את זכויות הערבים בדיור".

מאזן גנאים יו"ר עיריית סכנין ויו"ר ועד ראשי הרשויות המקומיות הערביות מסר כי: "הריסת הבית היום בסכנין הינה תחילת היישום המעשי של חוק הלאום הגזעני. במקום שהמדינה תשלח ליישובים הערביים מתכננים להרחבת ואישור תוכניות המתאר היא שולחת את הדחפורים וכוחות המשטרה שהתנהלה באלימות ופראות כלפי ההמונים שבאו למחות נגד הריסת הבית. עשינו כל המאמצים למען הסדרת הבית, תחילה מהוועדה המקומית לתכנון ובנייה ועד לצמרת המשטרה ומשרד נשיא המדינה, אבל לצערנו, מדיניות הממשלה הגזענית ואטימות הלב שלה כלפי בעיית הדיור בחברה הערבית לא השאירו מקום להידברות. כמו שעמדנו ליד בעל הבית נמשיך לעמוד, והיום בישיבה הדחופה של מועצת העיר והוועדה העממית בסכנין בשעה 13:00נבחן את הדרכים לכך. אני מאחל החלמה מהירה לכל הפצועים, ודורש מהמשטרה לשחרר לאלתר את כל העצורים".

הריסת הבית בסכנין מגיעה בצל סערת אישור חוק הלאום, המפלה בין היתר את הערבים בזכות לדיור. ההריסה בסכנין מגיעה לאחר שבועות בהם נהרסו בתים ברהט, קלנסווה, לוד, טמרה, אל עראקיב ועוד.

שוטרים יורים על תושבים בסכנין שמבקשים למחות על הריסת בית:

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf