newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

כך תגרום להמון שמאלנים טובים לשתף פוסט ימני מובהק

פתח בפסקאות מבוא שמציגות בעיות חברתיות ברחמים של אמא תרזה, ולאחר מכן השתמש רק בגרפים שמבטאים סדר יום ימני ואל תפרט את השלכותיהם על המוחלשים ביותר בחברה. שאול אמסטרדמסקי כמשל

מאת:

כותבת אורחת: טלי גולדרינג

בימים האחרונים כמה וכמה חברים שיתפו את הפוסט הזה של העיתונאי שאול אמסטרדמסקי, העוסק במצבה הכלכלי והדמוגרפי של ירושלים. מעניין לקרוא אותו, ובעיקר מעניין לראות התגובות אליו; כמו סרט אמריקאי טוב, כל אחד עלול למצוא בו את עצמו, אם הוא לא נזהר מספיק:

עניים ושחורים עליך, ישראל

שמאל חברתי יכול להגיד לעצמו שאמסטרדמסקי זועק פה את זעקת העניים. תראו למה אנחנו הופכים, המדינה כירושלים, עוני וסבל. למעשה, מדובר בביקורת הומניסטית.

בתחילת הטקסט המלא המצורף אפשר גם לראות וידיאו של כתבתו של חיים ריבלין, המצביעה על כשלונו של ברקת כראש עיר: התחבורה הציבורית הכושלת, הלכלוך ברחובות, מקומות עבודה והגירה שלילית מוכרת. עד כאן כל החבר'ה בשמאל יכולים להמשיך להנהן.

ועכשיו, אחרי הוידיאו שכבר מעיר קצת את העצבים, אמסטרדמסקי מסביר שהבעיה למעשה עמוקה הרבה יותר. ופה הוא מצרף לנו גרף של "קהלת", מכון מחקר ימני. למי שלא מכיר, כך הם מציגים את עצמם באתר: "פורום קהלת פועל להבטחת עתידה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, ולחיזוק הדמוקרטיה הייצוגית, הרחבת חירויות הפרט והעמקת עקרונות השוק החופשי בישראל".

מהגרף של פורום קהלת, אליו מתייחס אמסטרדמסקי, עולה כי בעוד ארבעים שנה, הפלח של היהודים הלא חרדים בגילאי העבודה יתכווץ ל-28% בלבד, בזמן שהחלק היחסי של חרדים בגילאי העבודה וערבים בגילאי העבודה יגיע גם הוא ל-28% (לעומת 18% ומשהו כיום). על-פי אותו גרף, עיקר הגידול היחסי הוא בחלק של החרדים. הבעייתיות ביכולת הלמ"ס לנבא את הגידול באוכלוסייה החרדית נובעת, בין השאר, מכך שאין לה נתונים אמינים לגבי תופעת החזרה בשאלה. הנתון הזה לא בא לידי ביטוי בתחזית של קהלת, ולא בכדי; הסתייגות שכזאת תקטין את אקפט ההפחדה מהעניים המתרבים.

הנה פה, אפשר להתחיל להתחבר גם לקהל הימני, סביר להניח שהחבר'ה בשמאל לא ממש ירגישו.

בהמשך, אמסטרדמסקי ממשיך ומספר על פטורים מארנונה מבלי לספר על מה ולמה הם ניתנים. האם מדובר בפטורים שמשאירים משפחות מעל המים? או איזו העברת כספים שהיא בבחינת שחיתות? האם הפטורים האלה – כפי שהוא רומז בלי לטרוח להסביר, אכן מאפשרים לחרדים וערבים להתחמק ממעורבות בשוק העבודה? או שאולי דווקא ביטולם יפגע בתשתיות שכן מקדמות את מטרת השילוב בשוק העבודה? אין לדעת לפי הטקסט.

באותה הגישה אמסטרדמסקי ממשיך כשמשתמש במילים "גרעון" ו-"עודף תקציבי" בלי שהוא מעביר לנו שום מידע על מה יצר את הגרעון ומה יצר את העודף, בלי לקיים דיון כלשהו על צרכי אוכלוסיה של העיר והקשר ביניהם לכספים עליהם הוא מדבר. ברקת הצליח להימנע משחרור כספים, הוא מספר, אבל כצעד פופוליסטי לקראת הבחירות חזר לשחרר כספים. אוטומטית זה מריח כמו שחיתות: עשה את הדבר הנכון כשקיצץ, והפסיק כי הגיעו בחירות, הפופוליסט.

אבל האם יכול להיות, כמו אמירתו של הווארד זין, שפוליטיקאים משרתים את הציבור ל-5 דקות לפני ואחרי הבחירות, ובשאר הזמן משרתים את אנשי העסקים איתם הם עובדים? אולי דווקא זה מסביר את התנהגותו של ברקת?

> המואזין שמפריע לנתניהו מעבר לחומת קיסריה

ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת (יונתן סינדל/פלאש90)

מה עוד נסכים לקדם ולשתף בשם הסלידה ממנו? ראש עיריית ירושלים ניר ברקת (יונתן סינדל/פלאש90)

הרווח שבין הפסקה לגרף

את האוכלוסיה העניה שבמרכז הטקסט אמסטרדמסקי מציג כמוזנחת, אבל גם ככזאת שההשקעה הכלכלית בה היא הרסנית. הוא אומר שהוא "לא יודע אם ברקת ראש עיר טוב או רע", אבל הוא מצרף כתבה שטוענת בבירור שברקת הוא ראש עיר כושל. הגרף של קהלת הוא לא הבעת עמדה, חלילה; הוא רק "שם את זה כאן".

אז במקום להגיד "אני לא יודע" ו"זה לא חשוב זה רק משל", למה שלא תגיד לנו פשוט מה אתה חושב?

האם אתה מדבר בקולו של מלתוס? האם אתה רוצה לומר "אל תתנו להם לחם"? אז תגיד בראש מורם. תגיד בלי בושה "בסוף כולם יהיו כאן רק חרדים וערבים ועדיף שלא נתן להם כספים היום למרות שהם עניים, למרות שהם ברובם קטינים, כי כך הם רק יתרבו וימשיכו לעשוק אותנו". תגיד, קח סיכון.

עד מתי עיתונאים יחביאו את העמדה שלהם ברווח שבין הפסקה לגרף? יפתחו בפסקאות מבוא שמציגות בעיות חברתיות ברחמים של אמא תרזה וישתמשו רק בגרפים שמבטאים אג'נדה ימנית פרופר, כאשר ההשלכות של האג'נדות האלה על אותם האנשים שמוצגים בחום לעולם לא יפורטו? עד מתי ימשיך להיות לא חשוב בעליל איפה הנתונים מעובדים? ועד מתי אנחנו נמשיך לשתף את זה ולקדם את זה רק כי במילא יש לנו בטן מלאה על ברקת?

טלי גולדרינג היא עורכת וידיאו.

> בממוצע, כולנו מיליונרים

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf