newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

רוצה דיור ציבורי? תעשי עוד ילד

אתמול ציינה הכנסת את "יום הדיור", ונשים אמיצות המנהלות מאבק על הזכות לקורת גג הגיעו להשמיע את קולן. נשים המשלמות את מחיר הקריטריונים הנוקשים והמופרכים של הרשויות לדיור ציבורי, ואת מחיר אטימות הלב ואזלת היד של הממשלה. זה לא רק המאבק שלהן

מאת:

כותבת אורחת: מיכל רוזין

אתמול (שלישי) ציינו בכנסת את יום הדיור, והוועדות הוצפו ברוב נשי המורכב מלוחמות אמיצות שמובילות את המאבק על הזכות לקורת גג. זכות יסוד לכל אישה ואיש. במשך שנים הן מנהלות פמיניסטי ומעמדי, על גורלן ועל עתיד ילדיהן.

בכל מקום בו ישנם קיפוח ואפליה, תמצאו רוב יחסי של נשים. במרבית המקרים לקובעי המדיניות יש יכולת השפעה על שינוי המצב והשוואת מעמדן ורווחתן, אך הם לא עושים זאת. יש יותר נשים בקרב העניים, החולים והקשישים. כך למשל 18.4% מהנשים עניות לעומת 16.5% מהגברים. אך הדבר המדאיג ביותר בהקשר זה, הוא הקושי לצאת ממעגל העוני העומד בפני נשים בכלל ובפני אימהות יחידניות בפרט. אחת הסיבות העיקריות לכך הם החסמים העומדים בפני זכויות הנשים בדיור.

> נולדתי עניה ואשאר עניה, אך על זכותי לבית לא אוותר

אזלת יד וקריטריונים נוקשים. פעילות דיור ציבורי מפגינות במהלך כנס של יאיר לפיד באוניברסיטה העברית בירושלים, 28 ינואר, 2015. אקטיבסטילס

אזלת יד וקריטריונים נוקשים. פעילות דיור ציבורי מפגינות במהלך כנס של יאיר לפיד באוניברסיטה העברית בירושלים, 28 ינואר, 2015. אקטיבסטילס

חסם ראשון במעלה

טיפלתי במשך השנים בפניות רבות של אימהות  יחידניות, נשים שנאבקות בהישרדות היומיומית על גידול ילדיהן, המבקשות לממש זכות בסיסית – קורת גג להן ולילדיהן. נשים שלא פעם נאלצו לעבור פרידה קשה וגורלית שהשפיעה על מעמדן החברתי ועל מצבן האישי, נאלצות לבחור בין אוכל לבין קורת גג, בין חוג לילד לתשלום שכר הדירה. ואכן, לפי דו"ח מממדי העוני של המוסד לביטוח לאומי לשנת 2013, שיעור העוני בקרב משפחות יחידניות עמד על 27.5%, לעומת 23% בקרב כלל המשפחות. מדובר בכ- 36,000 משפחות יחידניות עניות ובהן 141,000 נפשות.

הפער אינו נובע רק משאלת תעסוקה ופרנסה. אותו דו"ח הראה כי שיעור התעסוקה בקרב אימהות יחידניות מגיע ל – 80% לעומת 61% אצל הנשים הנשואות.

המצב הקשה של אותן נשים הוא תולדה של חסם כלכלי ראשון במעלה: דיור. נשים רבות מנושלות מביתן עקב הגירושים. לזה מצטרפים נהלים נוקשים של משרד הבינוי והשיכון וביטוח לאומי לקבלת דיור ציבורי או סיוע בשכר דירה. נהלים המלווים לעיתים בדרישות תמוהות שאינן ניתנות למימוש. החל מהקריטריון הקובע כי תנאי לזכאות הוא משפחה בת 3 ילדים ומעלה, בעוד שמספר הילדים הממוצע בקרב משפחות יחידניות עומד על 1.7 בלבד – כך שזהו תנאי שאינו משקף את המציאות. קריטריון נוסף הוא קבלת הבטחת הכנסה מהמוסד לביטוח לאומי. אם את אם יחידנית שמקבלת מזונות אינך זכאית להבטחת הכנסה. מכאן, שאינך זכאית באופן אוטומטי לדיור ציבורי. נשים רבות נאלצות לוותר על זכותן בקבלת מזונות ולהגיש בקשה להבטחת הכנסה על מנת להיכלל ברשימת המתנה לדיור הציבורי.

זאת ועוד, הסיוע בשכר דירה שמוצע לנשים יחידניות במקום דירה בדיור הציבורי, אינו מספיק לשכירת דירה במחירי המשק היום, ורק מוסיף לעליות מחירי השכירות ברמה הארצית. הבירוקרטיה שוחקת אותן – תשלומים מגיעים באיחור וכופים עליהן לחיות מהלוואה להלוואה. חוסר היציבות בשוק השכירות מאלץ אותן לעבור דירות רבות והילדים מועברים בין מסגרות חינוכיות באופן תכוף מדי. ישנם חסמים נוספים בפני נשים בדיור בדמות ראשי רשויות שמסרבים לניוד בין רשויות, לשכות רווחה שמערימות קשיים על האימהות והתליית הסיוע ביכולת ההשתכרות שמשאירות נשים בעוניין. נשים רבות מחכות שנים בתור עד ליום בו הן מפסיקות להיות זכאיות כיוון שילדיהן עברו את גיל הילדות כפי שקבוע בחוק.

אזלת היד של הממשלה: המחסור בדירות דיור הציבורי, מאות הדירות שעומדות ריקות רק כיון שהן זקוקות לשיפוץ, קצב רכישת הדירות החדשות, הבירוקרטיה והחסמים הם פשוט התעמרות בנשים מוחלשות. זה לא המאבק שלהן בלבד; זה מאבק על פני החברה כולה.

מיכל רוזין היא חברת כנסת מטעם מרצ וחברה בוועדת חוקה, חוק ומשפט.

> גלנט הבטיח יותר דיור ציבורי, אנחנו צריכים לוודא שהוא מקיים

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf