newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

אלף לילה ולילה: מליונים ישתתפו ביריד הספרים השנתי של איראן

בתום שלושה חודשים בהם התמלא המרחב בספרות ותרבות יפתח בתחילת מאי יריד הספרים של איראן. בשנה הקודמת רכשו מעל ל-5 מליון מבקרים ספרים בשווי 38 מליון דולר. למרות המתיחות המדינית אורחת הכבוד תהיה רוסיה, באירוע שהפך לשילוב מושלם בין ספרות ופוליטיקה

מאת:

כותב אורח: ליאור שטרנפלד

בראשית החודש הבא, כמידי חודש מאי, למשך עשרה ימים תעסוק איראן בפסטיבל הספרים הגדול של טהראן. מדובר באחד מירידי הספרים הגדולים בעולם, ואחד מהחשובים במזרח התיכון. לאורך השנים נפתחו באיראן גם ירידי-לווין מחוזיים קטנים יותר שהפכו לחלק מהתכנייה הראשית ומנגישים את החגיגה גם לערים ולכפרים המרוחקים מהבירה.

אלפי מוציאים לאור מכל העולם מגיעים לאיראן לרגל היריד. מספר המבקרים עולה בהתמדה משנה לשנה, ובשנה שעברה ביקרו במתחם הראשי בלבד כחמישה מיליון מבקרים. הוצאות ספרים אוניברסיטאיות ומסחריות, מהמובילות בעולם, מקימות מתחמים מפוארים בהם מציעים את מרכולתם. ספרות מקור ותרגום, שירה ופרוזה, ספרות ילדים ועוד. הכל נמצא ונחגג. במהלך היריד מתקיימים עשרות אירועים ברחבי העיר והמדינה במפגשים עם סופרים מאיראן והעולם, הרצאות של חוקרים, מופעים, תערוכות, ואף מתקיימות סדנאות כתיבה לסופרים מתחילים ומפגשים עם המוציאים לאור. מחירי הספרים (שגם כך באיראן אינם גבוהים) מקבלים הנחה נוספת. בשנה שעברה רכשו האיראנים ספרים בשווי של 120 מיליארד ריאל (38 מיליון דולר), והשנה צפויות המכירות לעקוף את ההישג משנה שעברה.

> איך מתרגמים את ירושלים ואת הרב עובדיה לערבית?

במהלך היריד של 2015 רכשו האיראנים ספרים בשווי 38 מליון דולר.

במהלך היריד של 2015 רכשו האיראנים ספרים בשווי 38 מליון דולר.

לפני מספר חודשים קיבלה חברתי הטובה, פרופסור סטפני מאלדר, הודעה מרתקת. מאלדר היא חוקרת מובילה בהיסטוריה של האומנות מאוניברסיטת טקסס באוסטין, העוסקת רבות בארכיטקטורה אסלאמית וארכיאולוגיה באיזור סוריה. היא הוזמנה לקבל במסגרת יריד הספרים האיראני פרס על ספרה האחרון, העוסק באתרי פולחן בסוריה ובאופן שבו הארכיטקטורה שלהם משקפת קיום משותף של שיעים וסונים במרחב.

זה לכשעצמו לא מפתיע, שכן הספר זכה במספר רב של פרסים מאז פרסומו. מה שיותר מפתיע זה שאת הפרס היא הוזמנה לקבל בטקס ממלכתי מידי נשיא איראן, חסן רוחאני, כאחד מעשרה ספרים שזוכים באות האיראני לספר השנה בעולם.

ההודעה התקבלה אצל מאלדר בשמחה מהולה בחשש. את המחקר עליו מבוסס הספר היא ביצעה באתרים ארכאולוגיים בסוריה, אתרים שנהרסו בסוריה על ידי הנשיא אסד, שנתמך על ידי איראן, שכעת מעניקה לה פרס על המחקר. לאחר התלבטות היא החליטה לנסוע.

את הטקס המרכזי פספסה פרופסור מאלדר בגלל סאגה הקשורה בהנפקת הוויזה לאיראן. כיוון שאין שגרירות איראנית בארצות הברית, כל הבקשות לוויזה מגיעות למשרד אינטרסים איראנים בתוך שגרירות פקיסטן בוושינגטון. בשל קשיים ביורוקרטיים, הוויזה הגיעה יום לאחר מועד הטיסה המיועדת, וכך היא הגיעה לאירועים החל מהיום השני לחגיגה.

> לקרוא עמוס עוז בטהראן

פסטיבל של שלושה חודשים בהם מתמלא המרחב בספרות, ספרים ותרבות. יריד הספרים בטהראן

פסטיבל של שלושה חודשים בהם מתמלא המרחב בספרות, ספרים ותרבות. יריד הספרים בטהראן

הטקס המרכזי, הנערך בחודש פברואר, מהווה את יריית הפתיחה השנתית לפסטיבל של שלושה חודשים בהם המרחב הציבורי באיראן מתמלא בספרות, ספרים, ותרבות. הטקס מתקיים בנוכחות נשיא הרפובליקה, סופרים, משוררים ומוצאים לאור רבים. באירוע, כאמור, מעניקה איראן את "האות האיראני לספר השנה בעולם" לכעשרה ספרים, רובם הגדול ספרים אקדמיים. בניגוד אולי למצופה, הספרים אינם מייצגים דוקטרינה אחת של מחשבה או תפיסת עולם, ולא מעט מהם מאתגרים תפיסות אשר מושרשות עמוק בראיית העולם של ההנהגה האיראנית הממסדית.

השנה, לדוגמה, זכו עשרה ספרים בחמש שפות: אנגלית, גרמנית, צרפתית, איטלקית ורוסית. הספרים עוסקים במגוון נושאים רחב מאין כמוהו: היסטוריה איראנית ואסלאמית, פילוסופיה, משפט, ארכיאולוגיה ואמנות. תרגום של הקוראן לרוסית זיכה אף הוא את המתרגם (השיעי-רוסי) בפרס. הספרים הזוכים מוצגים ומוצעים בדוכן מרכזי לכל אורך הפסטיבל. הפניית זרקור כה מרכזי לעבר ספרות מחקר אקדמית הוא מרשים למדי, שכן הוא מעלה את רמת החשיפה של הציבור למחקרים חשובים ומעניינים מרחבי העולם, שאחרת–אם להודות על האמת–לא יותר ממניין אנשים מודע לקיומם.

ואולם כדאי לשים לב גם לפוליטיקה של הפסטיבל. לאורך השנים שימש היריד עבור המשטר גם כאמצעי לקידום נושאים הקרובים לליבו. כך לדוגמה, לאחר הפלישה האמריקאית לאפגניסטן הוקם מתחם המוקדש לספרות ותרבות אפגנית. ב-2002 לאחר פרוץ אינתיפאדת אל-אקצא הוקם מתחם פלסטין, ובתוכו הוקם מתחם נפרד לג׳נין. בשנת 2006, הציבור הישראלי ודאי יזכור שמיצג מרכזי ביריד היה תערוכת קריקטורות שיזם הנשיא לשעבר, מחמוד אחמדי-נז׳אד, בנושא השואה.

אלמנט נוסף שנותן נופך בינלאומי לתערוכה שהוחל בשנים האחרונות הוא הכרזת מדינה שהיא "אורחת כבוד" ביריד. מדינה זו זוכה למתחם גדול יותר בשטח התערוכה ובו מוצגים ספרות בשפת המקור, ספרות מהמדינה האורחת בתרגום לפרסית, תצוגות שונות הקשורות לתרבות והיסטוריה ופוליטיקה. מעניין לציין שאורחת הכבוד השנה היא לא אחרת מרוסיה, עמה יש לאיראן לא מעט מחלוקות במישור הבין לאומי בזמן האחרון; לא מעט בנוגע למדיניות רוסיה בסוריה. בעיקר דברים אמורים לגבי הנסיגה הכמעט מוחלטת של רוסיה משדה הקרב ברוסיה, ומה שמשתמע כהפסקת התמיכה האקטיבית המשטר אסד. השנה, ניתן להעריך, סוריה והמלחמה העקובה מדם בה היא שקועה, תתפוס מקום מרכזי בסדר היום של התערוכה.

פרופ׳ ליאור שטרנפלד מלמד היסטוריה של המזרח התיכון באוניברסיטת פן-סטייט בארה״ב. תחום מחקרו הוא היסטוריה של איראן המודרנית.

> לפני שהציונות הגיעה: החיים המשותפים של יהודים ופלסטינים בארץ

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf