newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

״עוצמה יהודית״ צריכה לשלוח זר פרחים לעותרים נגדה

הגשת העתירה נגד המפלגה אילצה את בית המשפט לצלול אל תוך הזירה הפוליטית, מה שמוסיף דלק למערכה של הימין נגד בג״ץ. בן ארי ובן גביר קיבלו קמפיין בחינם והמפלגה עצמה לא נפסלה. לא בית המשפט אמור למנוע את עלייתם, אלא אנחנו

מאת:

לפני מספר שבועות עתרו לבית המשפט העליון מספר חברי כנסת וארגונים כנגד מועמדותה של מפלגת ״עוצמה יהודית״ וחבריה, במסגרת רשימת ״איחוד מפלגות הימין״, בבחירות לכנסת ה-21. בית המשפט העליון החליט ברוב דעות כי מיכאל בן-ארי, הנציג הבכיר במפלגה, מנוע מלהתמודד בבחירות, בעוד חברו לרשימה, איתמר בן-גביר, רשאי להתמודד.

העותרים ותומכיהם חגגו את הניצחון המשפטי (החלקי) וטענו שפסילת בן-ארי מחזקת את החברה הישראלית והחוסן הלאומי. גם אני שמח על כך שבן-ארי לא יהיה חבר בכנסת הקרובה, אך זו לא הדרך!

מימין: איתמר בן גביר, מיכאל בן ארי וברוך מרזל, חברי מפלגת ״עוצמה יהודית״, במסיבת עיתונאים לאחר ההודעה על פסילה של מועמדותו של בן ארי (יונתן זינדל/ פלאש 90)

למעשה, מפלגת ״עוצמה יהודית״ צריכה לשלוח זר פרחים לארגונים שעתרו לבית המשפט. זו אמנם הייתה עתירה "נגד" ממשיכי דרכו של כהנא, אך בפועל היא מסייעת להם מאוד.

נמנה מספר סיבות מדוע הייתה זו טעות להגיש עתירה זו מלכתחילה:

חברי ״עוצמה יהודית״ ושותפיהם לרשימה זכו בקמפיין חינם. קמפיין חלומות. במשך שנים מועמדי ״עוצמה יהודית״ מקדמים שנאה כלפי קהילות שונות במדינת ישראל. פעילותם לוותה בהסתה וגזענות ופעם אחר פעם הם שללו את זכות קיומם של רבים מאזרחי ישראל. ופתאום, דווקא הם נדמים כנרדפים ונאבקים על זכות קיומם! זהו ממש ההפך מהמציאות. כעת, הם עומדים מול בית המשפט, כשהם לכאורה בצד של חופש הביטוי והדמוקרטיה. מי היה מאמין.

מפלגת ״עוצמה יהודית״ לא נפסלה וגם לא המועמד איתמר בן-גביר, שקודם למקום השביעי. האם זה הופך אותם לכשרים? תואמים את ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית? חס וחלילה. הרי ההבדלים בין מיכאל בן-ארי ואיתמר בן-גביר אינם מהותיים והמדיניות שהם יבקשו לקדם בכנסת היא זהה. אסור להפוך את בית המשפט העליון לחותמת הכשרות הערכית של מדינת ישראל.

לפי חוק יסוד הכנסת יש לבית המשפט העליון סמכות לפסול רשימה או את מועמדיה אם יש במטרותיהם, במעשיהם או בהתבטאויותיהם שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, הסתה לגזענות או תמיכה במאבק מזוין נגד מדינת ישראל. מרגע שהוגשה עתירה, השאלה אם מועמדי הרשימה נופלים בהגדרות אלו מחייבת הכרעה. פעמים רבות בחר בית המשפט בחכמה לפרש את הסעיף בצמצום ככל הניתן כדי להימנע ממעורבות בהליך הדמוקרטי. עם זאת, עצם הגשת עתירה מחייבת את בית המשפט לצלול לתוך הזירה הפוליטית. גם הפעם גררו העותרים את בית המשפט העליון לשיח פוליטי, בו הוא חייב לקחת צד, ובכך שפכו עוד דלק על הקמפיין נגד בג"ץ. חברו של בן-ארי למפלגה, איתמר בן-גביר, כבר דרש כתגובה להיות יו"ר ועדת החוקה וחבר בוועדה למינוי שופטים. גורמים נוספים במפלגתו הצהירו גם הם על הגברת מאבקם במערכת המשפט. אני חושש שכולנו עלולים לשלם על כך את המחיר.

אין דרכי קיצור. אי אפשר לקדם את הדמוקרטיה על ידי כך שחותרים תחתיה. תפקידו של הציבור לבחור את נציגיו, גם אם אלו נציגים רעים מאוד. תפקידנו הוא לשכנע את הציבור לבחור נציגים טובים. ההתמודדות עם העמדות הגזעניות של אנשי ״עוצמה יהודית״ צריכה להיעשות בזירה החברתית, החינוכית והציבורית. בל נשלה את עצמנו שבתי המשפט ימנעו בכוחות עצמם את עלייתם של כוחות לא-דמוקרטים בחברה הישראלית. בשביל זה צריך הרבה עבודה ואסור לפחד מדרך ארוכה.

וכמובן, אסור להשלים עם דרכם של אנשי 'עוצמה יהודית'. לא ננוח ולא נשתוק. עלינו לעשות כל שביכולתנו בכדי להרבות אור ולהביא תיקון לחברה הישראלית. לצערי פסק הדין הזה לא יעשה את המאבק לקל יותר.

עו"ד אלעד קפלן הוא פעיל חברתי והוביל מאבקים ציבוריים ומשפטיים להגנה על זכויות אדם, שוויון ושקיפות בממסד הדתי

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
דברים שרואים בתמונה (צילום: צלם)

דברים שרואים בתמונה (צילום: צלם)

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf