newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

במקום שיקום: משרד הרווחה סוגר חלופות מעצר לנוער

מסגרות המעניקות לנוער בעבריינות סיכוי להשתלב בקהילה נסגרים בזה אחר זה. הוסטלים לשיקום נוער בסיכון קיבלו הודעות סגירה. כשנציג משרד הרווחה שואל בדיון בכנסת "היית מוכן לגור ליד נוער כזה?", אפשר להבין מהי מורשתו של שר הרווחה חיים כץ  

מאת:

על פי דיווח ב"חדשות כאן", היועץ משפטי לממשלה נוטה להחליט להגיש כתב אישום נגד שר הרווחה חיים כץ, עוד לפני הבחירות. אם תיפול החלטה כזו וכץ יוזמן לשימוע, הדבר עלול להשפיע על יכולתו לכהן כשר בממשלה הבאה. ובכל זאת, כץ יכול להיות מרוצה לפחות מדבר אחד: ההאשמות החמורות המיוחסות לו עוברות מתחת לרדאר הציבורי. איש כמעט לא זוכר במה הוא מואשם.

הסיבה המרכזית היא שלצד חשודים כמו ראש הממשלה נתניהו או שר הפנים אריה דרעי, דמותו מעוררת הרבה פחות עניין ציבורי. גם נושאי החקירה נגד נתניהו – משמפניות ורודות ועד צוללות – מציתים יותר את הדימיון. אך גם דמותו של כץ עצמו היא שיוצרת חוסר עניין: יו"ר ועד עובדים ותיק ואפרורי, פוליטיקאי מה"דור הישן", הסולד מפוליטיקת סרטוני הרשת, ומי שנהנה כשראש הממשלה מעיר לו על הכפתור הפתוח בחולצת הטריקו הדהויה שהגיע אתה לישיבות ממשלה. הדימוי האפרורי הזה גוזר על חקירותיו חוסר עניין ציבורי, אף שהחשדות אינם מבוטלים: חשד לאיומים וקבלת דבר במרמה, וקבלת טובות הנאה לכאורה בשווי מיליוני שקלים מאיש שוק ההון מוטי בן ארי.

התדמית האפרורית שלו עוזרת להסיט את תשומת הלב מחשדות נגדו. שר הרווחה חיים כץ (צילום: עביר סולטן / פלאש 90)

התדמית האפרורית שלו עוזרת להסיט את תשומת הלב מחשדות נגדו. שר הרווחה חיים כץ (צילום: עביר סולטן / פלאש 90)

כץ הבטיח כי אם יוגש נגדו כתב אישום, הוא יפעל להשיג חסינות, משום שלטענתו פעולותיו נעשו לטובת הציבור. לא כל כך ברור כיצד העובדה שהעביר, לכאורה, מידע פנימי לבן ארי משרתת את הציבור, אך כץ דאג תמיד לאזן את לטפח את התדמית ה"חברתית" שלו.

כך, בראשית ינואר 2018, לאחר הביקורת הנוקבת שנמתחה על החלטת משרד הרווחה להעביר מסגרות של חסות הנוער (מסגרות לנוער בסיכון) לניהולה של חברת כוח האדם "דנאל", מיהר כץ לכנס מסיבת עיתונאים ובה הצהיר כי בכוונתו להלאים את מסגרות חסות הנוער, המופעלות על ידי יותר מעשרים עמותות פרטיות. חודש לאחר מכן הודיע כץ שהיה רוצה לממש את ההלאמה, רק שמשרד האוצר מתנגד.

ובכל זאת, משהו נשבר במאמץ של כץ לשמר על דמויו ה"חברתי". לפני כשבועיים, בדיון בוועדת העבודה והרווחה בכנסת, נשאל כץ מדוע משרד הרווחה פועל לסגירת מסגרות של חסות הנוער. מבלי לבלבל כץ השיב שמסגרות רבות בחסות הנוער עומדות ללא דורש. באותו שבוע בדיוק, פרסמה לי ירון ב"הארץ", כי נער בן ארבע עשרה נשלח למעצר של חמישה חודשים בבית הסוהר אופק בשל מחסור במקומות פנויים במוסדות שיקום לקטינים. ההפך ממסגרות ה"עומדות ללא דורש".

במקרה הזה, בית המשפט העליון החליט בלית ברירה להשאיר את הקטין במעצר, אך מתח ביקורת על המדינה. השופטת יעל וילנר כתבה כי שליחת קטינים למעצר בבית סוהר עלולה לגרום יותר נזק מתועלת. "במרבית המקרים מדובר בקטינים אשר החיים לא האירו להם פנים", כתבה השופטת וילנר, "הותרתם מאחורי סורג ובריח אך מחריפה את קשייהם ועלולה לסכל את האפשרות כי ישובו לדרך הישר ויהפכו לאזרחים נורמטיביים במדינתו".

בדיוק באותו שבוע שבו פורסמה הכתבה סגר משרד הרווחה גם את המסגרת היחידה בארץ לבוגרות הפועלת תחת חסות הנוער: נשים בראשית חייהן בעצמאות, בגילאי 17-23, הנאבקות להיחלץ מהשפעתה של סביבה פוגענית. בקיצור, יש פחות מדי מסגרות, לא יותר מדי.

הסגירה של המסגרת לנשים בוגרות משתלבת יפה במורשת שמשאיר אחריו כץ, אם אכן לא ימשיך בתפקידו אחרי הבחירות הקרובות בגלל החקירות או מסיבות אחרות. בתחום הטיפול בנוער בסיכון, המגמה ברורה מאוד: כץ מחויב אולי לאינטרס הציבורי, אבל האינטרס הציבורי לשיטתו הוא "ניקוי הרחובות" מנוער "מפוקפק". להיכן? זו כבר סוגיה משנית. כמעשה ג'וליאני בניו יורק, שר הרווחה מתפקד היום כמחלקת התברואה האנושית של המשרד לביטחון פנים ודואג שלא תהיה כל אינטראקציה בין נערים ונערות, שבחייהם הקצרים חוו מאבקי הישרדות המספיקים לחיים שלמים, ובין ה"ציבור". כפי שאמר לנו נציג משרד הרווחה בדיון סוער בוועדת לשלום הילד בכנסת – "אתה היית מוכן לגור ליד נוער כזה?".

מסגרות של חלופות מעצר אמורות למנוע שליחת נערים ונערות לכלא. כלא אופק המיועד לנוער (צילום: משה שי / פלאש 90)

מסגרות של חלופות מעצר אמורות למנוע שליחת נערים ונערות לכלא. כלא אופק המיועד לנוער (צילום: משה שי / פלאש 90)

החלופה למעצר? המעון הנעול

כך עובדת שיטת השר כץ לטיפול בנוער בסיכון: "חסות הנוער" מוגדרת כרשות האחראית על טיפול חוץ ביתי סמכותי-כופה במתבגרים המצויים במצבים של עבריינות וסטייה חברתית, מתבגרים שמצויים במצבי סיכון וסכנה בשל איומי הסביבה, או לחילופין משום שנותרו ללא מסגרת לאחר שמשפחתם סירבה להשלים עם נטייתם המינית.

מאז הקמתן מופעלות מסגרות חסות הנוער על ידי עמותות פרטיות, ולא "חלילה" ישירות על ידי המדינה. יותר מעשרים עמותות נאבקות לשרוד תחת התקצוב המוגבל ממשרד הרווחה. אחת המסגרות המעניינות המופעלות במסגרת חסות הנוער היא חלופות המעצר – מסגרות הקולטות נערים ל"הזדמנות חוזרת" לשיקום, במקום להישלח מייד לכלא.

המסגרות האלה משלבות משמעת נוקשה עם עבודה פרטנית, לימודים ושילוב בקהילה, בפעילות התנדבותית למשל. שהות מוצלחת בחלופת מעצר תנתב את המתבגרים האלה להוסטלים, למסגרות פתוחות עוד יותר ולבנייה מחודשת של חייהם. כישלון מעלה מחדש את אפשרות החזרה לכלא.

בשנתיים האחרונות פועל משרד הרווחה בראשותו של כץ לסגירת חלופות המעצר. הן נסגרות בזו אחר זו: אין כבר בארץ חלופות מעצר לבני נוער ערבים או לנערות. בתחילת השנה נסגרה חלופת מעצר בכפר יונה, שבמסגרתה שולבו נערים בפעולות התנדבות עם קשישים וילדים אוטיסטים. נותרה בעצם חלופת מעצר אחת בלבד בארץ והיא ממוקמת בנגב, רחוק מכל מקום יישוב. שילוב בקהילה? לא על פי משרד הרווחה.

אנשי המקצוע מתנגדים בתוקף לסגירת המסגרות של חלופות המעצר. הפגנת של עובדי חסות הנוער (צילום: קובי גדעון / פלאש 90))

אנשי המקצוע מתנגדים בתוקף לסגירת המסגרות של חלופות המעצר. הפגנת של עובדי חסות הנוער (צילום: קובי גדעון / פלאש 90))

וכשאין חלופות מעצר, לאן נשלחים בני הנוער, שעובדים סוציאלים ומדריכים נאבקים כדי שלא ייכנסו לכלא? למעונות נעולים. השאלה הדרמטית כל כך – האם ימשיכו הנער והנערה לחיי כלא או יעברו למסגרות שיוכלו לפתח אותם ולהוציא אותם ממסלול העבריינות – מקבלת מענה ללא אינטראקציה עם העולם החיצון.

המגמה הזו של הרחקתו של נוער בסיכון מהחברה לא נעצרת רק בחלופות המעצר. גם הוסטלים – מסגרות ארוכות טווח, הכוללות מרכיב רחב יותר של שילוב בקהילה דוגמת לימודים בבית ספר – מאוימים בסגירה. חמש מסגרות כאלה, שלוש מהן לנערות, קיבלו לפני חצי שנה הודעה פתאומית על סגירתן הקרובה. מאבק ציבורי הוביל להודעה, כי המסגרות מיועדות לשיפוץ. עד מתי יימשך השיפוץ? לא ברור. ובינתיים, במשך יותר משנה, דואגים במשרד הרווחה "לייבש" את המסגרות הללו ולא להפנות אליהן נערים ונערות.

חשוב להבהיר- המהלכים הללו מבוצעים בניגוד לעמדת אנשי המקצוע. שלל מכתבים מגורמים מוסמכים, הקובלים על סגירת המסגרות הפתוחות, קבורים במגירות במשרד הרווחה. ובני הנוער? לפי הנתונים הרשמיים, 88 בני נוער מצויים ללא מסגרת. עתידן של הנערות שהוצאו מהמסגרות שנסגרו השבוע לא ברור. העובדים במוסדות האלה מביעים חשש כי חלקן תחזורנה למסגרות הפוגעניות.

מודל "שמור אותם נעולים" היה נדבך חשוב בתפישת משרד הרווחה תחת חיים כץ. ייתכן כי בעוד כמה חודשים נתכבד בשר או בשרת רווחה חדשים. ייתכן שהם יהיו חרוצים דיים לקרוא את דוחות המומחים ולשקול מדיניות שונה. נקווה שאיש מאנשי המשרד לא ייגש אל השר וישאל אותו: כבוד השר, היית מוכן לגור ליד נערים כאלה?

יניב בר אילן הוא דובר ארגון "כוח לעובדים"

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf