newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מסע בגוגל בעקבות שכונת בריר בפאתי רפיח

על אדמות הכפר הפלסטיני "בריר" הוקם קיבוץ "ברור חיל". תושביו הפלסטינים של הכפר גרים מאז 1948 במחנה פליטים ברצועת עזה. מסע בעקבות "שכונת בריר" שהופצצה השבוע על ידי צה"ל

מאת:

כותב אורח: אריה לופיאן

בין שטחים מעובדים, נחה חורשה קטנה. איפשהו בין קרית גת לשדרות. פסטורלית. לא מסגירה את ההיסטוריה המצולקת של האזור, כך לפחות ממבט הציפור ב"גוגל מפות".

החורשה סמוכה לקיבוץ "ברור חיל". בכתבה של עמירה הס ב"הארץ" היא מזכירה כי בשנת 1948 התקיים שם כפר ערבי בשם "בריר". תושבי הכפר וצאצאיהם, מתגוררים כיום בשכונה הקרויה על שם הכפר, בפאתי מחנה פליטים ברפיח. כדי להבין יותר לעומק, נברתי ברשת.

פינוי גופות של הרוגים בעקבות תקיפת צה"ל ברפיח בסוף השבוע. בין השכונות שהותקפו גם "שכונת בריר". (צילום: באסל יאזורי/אקטיבסטילס)

פינוי גופות של הרוגים בעקבות תקיפת צה"ל ברפיח בסוף השבוע. בין השכונות שהותקפו גם "שכונת בריר". (צילום: באסל יאזורי/אקטיבסטילס)

התחלתי בוויקיפדיה העברית, שם מצוין בפשטות כי היישוב "ברור חיל" הוקם בתאריך 5 במאי 1948, כדי לשמור על הדרך היחידה ממרכז הארץ לנגב. לא מצאתי שם פרטים נוספים על ההיסטוריה שקדמה להקמת הקיבוץ.

בויקיפדיה באנגלית מצאתי דיווח של הניו יורק טיימס מה-21 באפריל 1948 על הקמת הישוב ברור חיל: "אתמול הקימו היהודים ישוב חדש… הם נסעו במהלך הלילה בשיירה של עשרים וארבעה משוריינים לראש גבעה הממוקמת פחות ממייל מהכפר הערבי 'בריר'. כאשר הערבים התעוררו הם גילו את היהודים מקימים בתים ובונים חומה ומגדל. הערבים מיד פתחו באש, אך עד הצהריים הבתים והחומה כבר היו במקומם".

באתר 'זוכרות' מצאתי פרטי מידע נוספים כמו העובדה שבשנת 1948 חיו בכפר "בריר" כ-2,700 תושבים. באתר גם מופיע התיאור, "צורת הכפר היתה חצי מעגלית, ובמרכזו ניצבו מסגד, מרפאה, טחנת קמח וכיכר שוק. שוק שבועי התקיים בימי רביעי, ומשך כפריים אחרים ובדווים. שני בתי ספר יסודיים, אחד לבנות והשני לבנים …".

מידע מהותי נוסף לא מצאתי. סך הכל מדובר בכפר שחיו בו כמה מאות משפחות, הנרטיב הישראלי מספר על "כפר המרצחים" (ספר תולדות ההגנה), הנרטיב הפלסטיני מספר על טבח בכפר. בכל אופן, צאצאי תושבי הכפר בריר אכן מתגוררים בבתי אסבסט בשכונת "בריר" בשולי מחנה פליטים ברפיח.

אין לי תובנות פוליטיות מסעירות ממה שקראתי. לא בא לי להשתמש במידע הזה כדי להצדיק אג'נדה כלשהי. אסיים עם ציטוט מויקיפדיה בערך "ברור חיל": "הקיבוץ סובל, ביחד עם שאר יישובי הנגב המערבי, ממתקפות של טילי קסאם מכיוון רצועת עזה".

> ידעתי שאסור לדעת מה הסיפור של קבר השייח' מאחורי הבית

בסרטון: צילום אווירי של כפר בריר משנת 1948, לעומת צילום אווירי מ-2010 של אדמות מעובדות בקיבוץ ברור חיל:

החורשה על חורבות 'בריר'. (צילום: אל פלנדרס וטמירה סוונצקי אתר 'זוכרות').

החורשה על חורבות "בריר". (צילום: אל פלנדרס וטמירה סוונצקי אתר 'זוכרות').

אריה לופיאן הוא סטודנט למדעי המחשב במרכז הבינתחומי הרצליה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

oembed

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf