newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

"דינר הזהב": דאע"ש מקים לתחיה את חזונו של קדאפי

ארגון המדינה האסלאמית משיק מטבע זהב חדש, שאמור להציל את המוסלמים מ"המערכת הכספית המשעבדת" של המערב. השליט המודח של לוב, קדאפי, כבר חשב על כך לפניהם. האם זה מה שעלה לו בכסאו ובחייו?

מאת:

כותב אורח: זיו ג'ניסוב

לקראת סוף השנה שעברה התבשרנו על כך שארגון "המדינה האסלאמית" (דאע"ש) משיק מטבע זהב חדש, שאמור להציל את המוסלמים מ"המערכת הכספית המשעבדת" של המערב. עיצוב המטבעות נעשה (כמה מפתיע) בהשראת פסוקים מהקוראן, ועל המטבעות הוטבעו ציורים של מקומות מרכזיים המזוהים עם האסלאם.

בסרטון פרומו מושקע ביותר הסביר דובר הארגון כי "כעת חוזר הקריטריון הדגול ביותר להערכת כספים בעולם (הזהב), באמצעות כניסתה של הח'ליפות בעוצמה למעגל הפיננסי. המטרה היא לפגוע במשטר ההשתעבדות הקפיטליסטי האמריקני בפעם השנייה, ושהדולר השקרי ילך לעזאזל".

נשמע מקורי, אבל האמת היא שדאע"ש לא המציאו שום דבר. המחשבה על החלת מערכת מוניטרית המבוססת על זהב כדי לפגוע בדולר כבר עברה בראשיהם של מספר מנהיגים בעולם הערבי ובכלל גם בעבר. אחד מהתומכים הנלהבים ביותר של הרעיון היה שליט לוב לשעבר, מועמר קדאפי – ויש הטוענים כי זו למעשה הסיבה העיקרית לכך שהוא איננו בשלטון כיום.

ארגון המדינה האסלאמית מציג את המטבע החדש:

חביב המערב שהפך בין לילה לאויב האנושות

לוב הייתה המדינה השלישית (אחרי טוניסיה ומצרים) שעברה את טלטלת "האביב הערבי", אך היא הייתה המדינה הראשונה (ובאותה העת גם היחידה) שכוחות צבא מערביים התערבו בפועל בנעשה בה במטרה מוצהרת להפיל את שלטונו של הנשיא המכהן. מאז תחילת האביב הערבי ועד היום לא הייתה מדינה נוספת בכל האזור שבו הייתה ההתערבות המערבית כל כך מקיפה, והשפיעה באופן כל כך ברור על התוצאות.

בראשית המחאה בלוב ניצלו מנהיגי הקהילה הבינלאומית את האווירה ששררה מיד לאחר נפילתו של זין אל-עאבדין בן-עלי, נשיא טוניסיה, ואת המוניטין הגרוע שהיה גם ככה לקדאפי כבר שנים במערב, כדי לתאר לעולם תמונה ברורה כשמש של עם לובי נדכא הנאבק על חירותו לאחר עשרות שנים של שלטון עריצות אכזרי.

כלי התקשורת ברחבי העולם (כולל בישראל) דיווחו חדשות לבקרים אודות מקרי הטבח והרצח ללא הבחנה אשר מבצעים כוחותיו של קדאפי במפגינים חסרי ישע. בדיוק כמו במקרים אחרים בעבר בהן נרשמה התערבות צבאית זרה של המערב – גם ההתערבות הצבאית בלוב הצטיירה חיש מהר כעוד סוג של "מלחמת אין ברירה", שמטרתה לגונן על אוכלוסייה חלשה ואומללה.

פחות מחודשיים חלפו מהרגע שבו פרצו ההפגנות ההמוניות בלוב ועד לרגע בו החלו כוחות נאט"ו וארה"ב בהפצצות בסיסי הצבא של קדאפי ובתמיכה דה-פקטו בכוחות המורדים החמושים. "קדאפי איבד את אמון הציבור בו ואת הלגיטימיות להנהיג את העם בלוב", אמר אז אובמה בנאום שנשא לאומה האמריקאית עם פתיחת המתקפה.

כאשר החלו כוחות המערב בהפגזות בלוב, הספיקה להתגבש תחושת קונצנזוס בקרב רבים בקהילה הבינלאומית בנוגע לנחיצות המתקפה, אולם גם אז עדיין נשמעו מספר קטן של קולות עמומים אשר הטילו דופי בטענה כי תכליתה של המתקפה על כוחותיו של קדאפי הינה להטיב עם העם הלובי.

הרי מועמר קדאפי היה במשך עשרות שנים אורח כבוד אצל רבים מהשמנה וסלתה של העולם המערבי, ועל-אף שהוא הואשם בעבר בכל-כך הרבה פשעים נוראיים והפרות בוטות של זכויות אדם – תגובת המערב אל המעשים הללו נעה תמיד בין גינוי דיפלומטי לסנקציות כלכליות ומדיניות. עדיין רחוק שנות אור מתגובה בדמות התערבות צבאית זרה, כפי שהתרחש במרץ 2011. אז מה היא, אם כן, הסיבה האמיתית להתעקשות המערב על הדחתו של קדאפי?

> מי הם אנשי המדינה האסלאמית ודאע"ש ומה הם רוצים?

יצילו את המוסלמים מהמערכת הכספית המשעבדת של המערב? מטבעות הזהב של דאע"ש

יצילו את המוסלמים מהמערכת הכספית המשעבדת של המערב? מטבעות הזהב של דאע"ש

איפה הכסף?

עוד במהלך שנות השמונים החל קדאפי לקדם בקרב מדינות האזור את הרעיון להשיק את "דינר הזהב", ולייסד מערכת מוניטרית מגובה בזהב שתפעל בכל רחבי אפריקה והמזרח התיכון. המטרה המרכזית הייתה שבעתיד מדינות אפריקה והעולם הערבי יוכל לסרב לקבל מהמערב תשלום עבור נפט ומשאבים אחרים בדולר (או יורו, לימים), ובכך למעשה לכפות עליהם לשלם עבור הסחורה בזהב.

למהלך שכזה עשויות היו להיות השלכות כבירות על הכלכלה באזור ואף בעולם כולו. על-פי הערכות של כלכלנים שונים, למטבע אפריקאי עצמאי בהחלט יש פוטנציאל לסייע בהעצמה ובשיפור מצבן של מדינות היבשת, אולם מטבע הדברים ישנם גורמים נוספים במשוואה אשר מבחינתם מהלך שכזה עלול להוות פגיעה כלכלית רצינית.

דינר הזהב של דאע"ש. עיצוב בהשראת פסוקים מהקוראן, עם ציורים של מקומות מרכזיים המזוהים עם האסלאם.

דינר הזהב של דאע"ש. עיצוב בהשראת פסוקים מהקוראן

בעתודות הזהב של בריטניה, למשל, מוחזקים היום כ-300 טון זהב. למדינת לוב, לעומת זאת, יש  כמחצית מכמות הזהב של הממלכה הבריטית (145 טון לערך), אך גודלה של אוכלוסיית לוב הוא עשירית בלבד מאוכלוסיית בריטניה, כך שיחס הזהב לנפש גבוה בהרבה. על כן ברור מאוד מדוע למדינות מסוימות במערב יש אינטרס ברור לסכל צעד שכזה.

"זה מסוג הדברים האלה שאתה חייב לתכנן כמעט בסודיות מוחלטת, מכייוון שברגע שאתה מכריז על כך שאתה מתכוון להחליף את הדולר במטבע אחר – אתה הופך להיות מטרה", טוען הסופר ופעיל השלום הבריטי, ד"ר ג'יימס ת'רינג, וממשיך לספר כי "היו כבר שתי ועידות שקדאפי יזם בנושא הזה בעבר – אחת ב-1986, והשניה בשנת 2000. כולם היו מעוניינים להמשיך ולשמוע עוד על העניין, רוב המדינות באפריקה היו נלהבות מאוד בתמיכתן".

חירות, שוויון, ובנק מרכזי

אך הקולונל קדאפי לא היה מסוג האנשים שאוהבים לשמור דברים לעצמם, ובמהלך השנים שקדמו לפרוץ המהומות במדינה ניסה שליט לוב לקדם בנחישות את חזונו לכינון אפריקה המאוחדת – עם כוח צבאי אחד, דרכון אחד לכל האפריקאים (שיוכלו לנוע בחופשיות ביבשת), וכמובן מטבע אחד – "ארצות הברית של אפריקה" הוא קרא לה.

החברים במערב לא ממש אהבו את החלומות באספמיה של קדאפי. נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי  אף הצהיר כי "התכנית של לוב מהווה איום לביטחון הכלכלי של האנושות כולה" – והסוף ידוע.

לכוחות נאט"ו הספיקו, כאמור, פחות מחודשיים מאז החלו ההפגנות ההמוניות במדינה כדי לפתוח במתקפה צבאית נרחבת נגד צבאו של קדאפי, וכעבור חודשים ספורים כבר הכריזו מדינות המערב בזו אחר זו על הכרתן בממשלת המורדים החדשה כנציגי השלטון הלגיטימי בלוב. עידן קדאפי הסתיים כהרף עין.

ראיה נוספת שמביאים עיתונאים וכלכלנים בנוגע לסיבה האמיתית להפלתו של משטר קדאפי על ידי המערב היא העובדה שעוד במהלך חודש מרץ 2011, בזמן שהלחימה בין כוחות המורדים לצבא לוב עדיין נמשכה במלוא העוז ואזורים נרחבים נותרו תחת שליטת קדאפי ואנשיו – ובכל זאת השכילו המורדים להכריז על כינונו של "בנק מרכזי חדש", שעתיד היה להחליף את הבנק המרכזי שפעל תחת שרביטו של קדאפי.

"מעולם לא שמעתי על בנק מרכזי שנוסד לאחר שבועות ספורים בלבד בתוך הפיכה עממית" ציין הפרשן הכלכלי האמריקאי רוברט וונזל. "זה יכול להעיד על כך שיש לנו שם עסק עם אנשים שהם קצת יותר מסתם מורדים חמושים, ושככל הנראה יש שם השפעות מתוחכמות למדי".

אפילו כתבים בתקשורת המיינסטרים מצאו עצמם תוהים: "האם זו הפעם הראשונה שקבוצת מהפכנים מייסדת בנק מרכזי עוד בזמן שהלחימה עם המשטר המרכזי עדיין מתרחשת?" שאל עורך המשנה של רשת CNBC, ג'ון קרני. "זה בהחלט מוכיח עד כמה חזקים הפכו הבנקים המרכזיים בעידן שלנו".

ההיסטוריה חוזרת על עצמה

בקושי עשר שנים חלפו מאז הודיע הממשל האמריקאי בחגיגיות על לכידתו של "הקצב מבגדד", נשיא עיראק לשעבר, סדאם חוסיין, אירוע שהיה אמור לסמל את סופו של משטר העריצות במדינה – ועד לרגע שבו "המדינה האיסלאמית", או דאע"ש, הצליחו להשתלט על אזורים נרחבים בעיראק (ובסוריה) ולמלא את ואקום הכח שנוצר באמצעים של אלימות ופחד.

קשה להאמין שאיש בבית הלבן לא העלה בדעתו את האפשרות שבדיוק כפי שקרה בעיראק – גם ההתערבות הצבאית בלוב עלולה לדרדר את המדינה למצב של כאוס מוחלט. זה לא הפריע לברק אובמה להצהיר בטרם פתיחת המתקפה של נאט"ו כי "אין שאלה לגבי זה שלוב והעולם כולו ירוויחו מעזיבת השלטון על-ידי קדאפי".

ובכן, אנחנו נמצאים היום קרוב לחמש שנים מאז נפילתו של הרודן הלובי, ומלחמת האזרחים מבחינה מעשית מעולם לא הסתיימה שם – האוכלוסייה המקומית שסועה בין מזרח ומערב, האלימות חוגגת ברחובות, הכלכלה בקרשים, ובאזורים נרחבים במדינה עדיין לא שיקמו את התשתיות הבסיסיות – אבל היי, לפחות יש שם בנק מרכזי מתפקד.

זיו ג'ניסוב הוא בוגר לימודי תקשורת במכללת תל-חי. כתב ועורך וידאו במגזין המקוון "קנאביס" וחובב היסטוריה ותקשורת של המזרח התיכון.

> בעולם מנוכר דאע"ש מבטיח לצעירים להיות חלק ממשהו

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf