newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מופע האימים של הטרול דונלד טראמפ

אירופה נגד. העולם הערבי נגד. האפיפיור נגד. הדיפלומטים האמריקאים נגד. אז למה בחר טראמפ לעשות דוקא עכשיו את מה שלא עשה אף נשיא אמריקני לפניו? כי זה מרגיז את הליברלים, כי זה מסיט את האש מחקירותיו, ובעיקר כי הוא טרול פוליטי, וזה מה שטרולים עושים

מאת:

כותב אורח: מושיק טמקין

למה דונלד טראמפ, דווקא עכשיו, מכריז שמבחינת ארצות הברית ירושלים היא בירת ישראל? למה הוא מודיע על כוונתו להעביר את השגרירות האמריקאית מתל אביב לירושלים? הרי זה טירוף מוחלט, אומרים כל הפרשנים והמעורבים בדבר, לא כולל כמובן התועמלנים הציניים של בנימין נתניהו. אירופה נגד. העולם הערבי, כולל בנות ברית של ארצות הברית כמו ערב הסעודית, נגד. האפיפיור נגד. הנוצרים שחיים במזרח התיכון נגד. הדיפלומטים האמריקאים נגד. אז למה? איך זה משרת את האינטרס של טראמפ (ונתניהו), לכאורה, להחליש את איראן? את מי זה משרת? איזו אסטרטגיה זה נועד לקדם? מהי החשיבה הגיאופוליטית מאחורי זה?

ובכן, כל אלה שאלות בלתי רלוונטיות, בעיקר כי הן לוקחות ברצינות יתרה את מהלכי הנשיא האמריקאי, וזה כנראה מכוח הרגל של עשרות אם לא מאות שנים. טראמפ שונה מכל נשיאי ארצות הברית שקדמו לו לא רק במידת השחיתות שלו, או בבורות שלו, או בגסות הרוח שלו, אלא במידת הטרוליות שלו. כי האיש שנואם היום על ירושלים כבירת הנצח של ישראל לא עושה זאת כמדינאי או אפילו כפוליטיקאי. הוא עושה זאת כטרול אינטרנטי מהסוג הנאלח ביותר.

> הצהרת טראמפ על ירושלים: רכבת דוהרת לשום מקום

נאום גרוטסקי ומנותק מהמציאות כמו כל נאום שהוא נותן. פלסטינים צופים בנאומו של טראמפ בבית קפה במזרח ירושלים (צילום: אורן זיו/אקטיבסטילס)

נאום גרוטסקי ומנותק מהמציאות

טראמפ לא עושה את המהלכים האלה למרות כל האזהרות נגד או מתוך שיקולים אסטרטגיים, אפילו מוטעים. הוא עושה זאת מארבע סיבות פשוטות: אחת, כי זה מה שהוא נהג להבטיח בקמפיין שלו, מה שזכה תמיד למחיאות כפיים סוערות מהקהל שלו, שזה הדבר בשבילו טראמפ חי. שתיים, כי האוונגליסטים הנוצריים, משיקולים פרוורטיים שרק הם יכולים (או אולי לא יכולים) להסביר, הם התומכים הנאמנים ביותר שלו היום, וזו דרישה פוליטית שלהם מימים ימימה כלפי כל נשיא אמריקאי (הדרישה מספר שתיים שלהם, אחרי הדרישה למנוע מנשים את השליטה על גופן). שלוש, טראמפ עושה את זה כי הוא מרגיש שזה ירגיז ליברלים וכל מי ששונא אותו; וארבע, וזה אולי הכי חשוב, הוא עושה את זה כי הוא מקווה שזה יסיט את תשומת הלב מהפרשות הפליליות שממשיכות לסבך אותו באמריקה, כולל הגילויים הנמשכים על מידת השחיתות שלו לפני ואחרי הבחירה שלו לנשיאות.

חשוב להבין שטראמפ לא מתעניין באמת במה שקורה במזרח התיכון, לא אכפת לו מישראלים או מפלסטינים, ואם יהיו הרוגים במהומות שעלולות לפרוץ בעקבות הנאום שלו הוא יסתכל על זה בעיקר במונחים של רייטינג ותשומת לב שהוא יקבל. בתור נשיא – וגם זה דבר די חדש – הוא אפילו לא מתיימר לשרת את כלל הציבור האמריקאי, אלא רק את אלה שהצביעו בשבילו. גם ברוב אלה הוא פוגע, שהרי כל המדיניות הכלכלית שלו עד עכשיו – שהיא בעצם המדיניות של הקונגרס הרפובליקאי – נועדה לפגוע בעניים ובמעמד הבינוני הנמוך (אלה שהצביעו בשבילו בשיעורים יחסית גבוהים, ושאותם הוא מנסה לרצות בדרכים אחרות) ולהעשיר עוד יותר כמה מיליארדרים, ובראשם טראמפ עצמו. למעשה הנשיאות שלו היא סוג של קלפטוקרטיה שעושה שני דברים עיקריים: ברמה הקונקרטית היא משרתת אינטרסים של אולירגרכים מושחתים (כולל טראמפ עצמו), וברמה הסימבולית היא משמחת פשיסטים, אוונגליסטים, גזענים, מיזוגנים, הומופובים, כהניסטים, ואת ביבי נתניהו ותומכיו.

כך יש לראות גם את הנאום שלו, שהוא גרוטסקי ומנותק מהמציאות כמו כל נאום שהוא נותן (אם זה מהטלפרומפטר, אתם יכולים להיות בטוחים שכתב את הנאום עוזרו היהודי וחובב הפשיסטים סטיבן מילר): כבעל ערך סמלי בעיקר. כך עשה למשל כשהודיע בזמנו, בטוויטר, שהוא אוסר על השתתפות טרנסג׳נדרים בצבא האמריקאי. הרי אף גנרל לא ביקש דבר כזה, אין לזה שום הצדקה ביטחונית וזה סוג בוטה במיוחד של אפליה והומופוביה, אבל זו היתה הנקודה: הטרול טראמפ עשה זאת כדי לשמח את הציבור שהכי נאמן לו ושהודעה כזאת עשתה להם טוב (הצבא כמובן התעלם מההוראה שלו). כך גם עכשיו: טראמפ לא יעביר מיד את השגרירות לירושלים; הוא לא יכול וגם לא ממש רוצה. זו לא ממש הנקודה. אבל הוא יכול לומר דברים מטופשים, לעשות פרובוקציה, ואם אפשר, להשיג תשומת לב ולהקשות על חייהם של יריביו.

> האם החלטת טראמפ בעניין השגרירות קשורה ללחצים מצד התורם אדלסון?

רומן מסוכן עם סעודיה.נתניהו וטראמפ. (צילום: שגרירות ארה"ב בישראל)

ברמה הסימבולית הוא משמח פשיסטים, אוונגליסטים, גזענים, מיזוגנים, הומופובים, כהניסטים, ואת ביבי נתניהו ותומכיו. נתניהו וטראמפ. (צילום: שגרירות ארה"ב בישראל)

עכשיו כפיים

העניין הפוליטי המרכזי בעיני הוא לא טראמפ עצמו, שאין לו מושג לגבי ההיסטוריה של האזור או המשמעות הפוליטית האמיתית של המהלך הזה, אלא המשת״פים שלו, שהם בעיני גרועים ממנו, כי הם אמורים לדעת טוב יותר. יש שני סוגים. אחד מוכר לכם היטב: ראש הממשלה שלכם, האופורטוניסט שמידת חוכמתו (כמו האנגלית שלו) זוכה להערכה ציבורית מופרזת לגמרי. נתניהו יודע היטב מה המשמעות של הכרזה כזאת מצד נשיא אמריקאי, אבל גם מבחינתו, חיי אדם, של ישראלים ובטח של פלסטינים, הם רק אמצעי להשיג נקודות פוליטיות. הוא ימצא דרך כהרגלו, כשתפרוץ האלימות הצפויה, להציג את הפלסטינים כאשמים ואת ישראל כקורבן, ואיכשהו יקשר את זה לאיראן. נתניהו יודע דבר אחד, וזה לקרוא את דעת הקהל, והוא יודע שישראל היא המדינה היחידה בעולם (יחד עם רוסיה) שבה טראמפ הוא איש פופולרי מאוד. (בארצות הברית, יש לזכור, טראמפ אינו פופולרי באופן כללי ורק שליש מהבוחרים תומכים בו).

הסוג השני של משת״פים עם הטרוליות המושחתת של טראמפ נמצא במערכת הפוליטית האמריקאית. טראמפ לא ממציא כאן הרבה, כבר שנים שפוליטיקאים אמריקאים משתי המפלגות הגדולות מתחרים ביניהם מי יהיה יותר פרו-ישראלי ואנטי-פלסטיני. כמעט כל מועמד לנשיאות בעשרים השנים האחרונות התחנף למצביעים פרו-ישראלים (שזה כולל לא רק יהודים אלא בעיקר נוצרים אוונגליסטים) עם הבטחות ״לשמור על בטחונה של ישראל״ ולהכיר בירושלים כבירת ישראל. הפלסטינים בקושי זוכים להתייחסות, ואם כבר, הם מוצגים אוטומטית כטרוריסטים. אולי לא ידעתם, אבל גם הילרי קלינטון ואנשיה התעקשו, למרות המחאה של תומכי ברני סנדרס, לכלול במצע המפלגה לבחירות ב-2016 הצהרה עקרונית שירושלים היא בירת ישראל. אפילו עכשיו, כשכל העולם השפוי מתחנן בפני טראמפ לא להבעיר את אש באזור, המנהיג של הדמוקרטים בסנאט, צ׳אק שומר ממדינת ניו יורק, מוחא כף לטראמפ ומסכים איתו שההכרזה היא נכונה.

כך שטראמפ, כמו טרול אינטרנט קלאסי, אינו מחדש דבר ואינו משנה פרדיגמה, הוא בסך הכל מנצל מצב שיצרו הרבה אחרים לפניו, בעיקר בפוליטיקה האמריקאית אבל גם בישראל, כדי לחשוף לכאורה את הבלוף ולומר: "טוב, שנים כולם מדברים על ירושלים בירת ישראל, אבל משום מה לא מכירים בזה רשמית. הנה אני בא כדי לעשות את מה שאף אחד לפניי לא העז לעשות. עכשו תמחאו לי כפיים או תשנאו אותי, זה לא חשוב, העיקר שזה יביא לי רייטינג גבוה".

מושיק טמקין מלמד היסטוריה אמריקאית ופוליטיקה ציבורית באוניברסיטת הרווארד.

> קמב"ץ העדה החרדית לשעבר על ההכרה בירושלים: "לא נישאר לגור פה"

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf