newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

כשיו"ר ארגון המורים מכופף את הדמוקרטיה לצרכיו

שינוי בזק בתקנון ארגון המורים אפשר את בחירתו של היו"ר המכהן כבר 21 שנה בתפקיד, רן ארז, לקדנציה נוספת. זה אולי חוקי אבל מבחינה מוסרית הארגון כשל במבחן הדמוקרטיה

מאת:

כותבים אורחים: מורן סבוראי ואמיר בשה

שינוי קטן בתקנון ארגון המורים, לטובת היו"ר המכהן רן ארז, הביא אתמול להכרעת הבחירות לראשות הארגון לטובתו. כיפוף התקנון לטובת אינטרס היו"ר המכהן עושה צחוק מהדמוקרטיה עליה מתבסס ארגון עובדים וצחוק מציבור חברי ארגון המורים.

ארז, המכהן כיו"ר ארגון המורים מאז 1997 זכה בבחירות לראשות הארגון ברוב של 64% מהקולות. עד ליום הבחירות שנערכו אתמול (רביעי) קבע תקנון הארגון, כי מועמד יוכל להיבחר ליותר משתי קדנציות רק אם ישיג 66 אחוזים מהקולות. אולם אתמול החליטה ועידת ארגון המורים לשנות את התקנון ולהוריד את הרף הנדרש ל-60 אחוזים, מה שסלל את בחירתו של רן ארז לקדנציה נוספת בתפקיד בו הוא מכהן כבר 21 שנים ברציפות. המתמודד מול ארז כבר הודיע כי מתכוון לערער על התוצאות.

שינוי הבזק של התקנון במהלך יום הבחירות, אומנם על ידי הגורם המוסמך לכך, יובא ככל הנראה לשבט ביקורתו של בית המשפט שיכריע בדבר חוקיות המהלך, סבירותו ומידתיותו לכאן או לכאן. אבל אין ספק כי מבחינה מוסרית הארגון כשל במבחן הדמוקרטיה של אחד מארגוני העובדים הגדולים והמשפיעים במדינה.

> השביתה שהצליחה כנגד כל הסיכויים

רן ארז, יו"ר ארגון המורים כבר 21 שנים. (צילום: אוראל כהן / פלאש 90)

רן ארז, יו"ר ארגון המורים כבר 21 שנים. (צילום: אוראל כהן / פלאש 90)

רן ארז הוא יו"ר ארגון עובדים המתמודד עם אתגרים לא פשוטים. לאורך השנים הוא אף זוכה לפופולריות בקרב חברי ארגון המורים. לכן גם הוא ודווקא הוא נדרש לשמור על ערכי הדמוקרטיה שכן ארגוני עובדים חייבים לשמור על ריסון השלטון ותקינות השלטון, ועל ריסון הרוב באמצעות מערכת של איזונים ובלמים.

בפסיקתו של בית המשפט העליון מתוארת הדמוקרטיה כרכיב יסודי וחיוני של ארגון עובדים. בין היתר נאמר כי הדמוקרטיה בארגון העובדים אינה אלא מבנה בזעיר אנפין של המדינה המודרנית, ובכך היא גם תורמת לשמירתה של הדמוקרטיה ברמת המקרו המדינתית.

מעבר לכך ולא פחות חשוב – ארגון עובדים הוא גורם בעל כוח רב וסמכות כלפי כלל העובדים במקום העבודה (כך למשל, מי שעומד בראש ארגון עובדים הוא בעל כוח וסמכות בעניין התווית מדיניות וקביעת יעדיהם של מאבקי עובדים); במקרה של ארגון המורים – מדובר בעשרות אלפי עובדים שארגון המורים קובע לגביהם כיצד ינהלו מאבקים ומה הם הנושאים הבוערים והחשובים. האם להעדיף הישג בפנסיה על פני הישג בשכר? האם לתעדף את הפריפריה על פני המרכז? האם לתת תוספות מיוחדות למורים לחינוך המיוחד או לתעדף דווקא מורים המלמדים לבגרות? – אלה רק מקצת מהשאלות שכל ארגון עובדים המייצג מורים מכריע בהן כחלק אינטגראלי מפעילותו השוטפת.

ארגון עובדים הוא גם בעל כוח רב כלפי גורמים שלישיים; במקרה של ארגון המורים – מדובר במאות אלפי תלמידים והוריהם, שמושפעים מארגון המורים ומהמדיניות שלו ביחס לנושאים שונים כגון ביחס לשכר המורים (שמשפיע על מי מגיע למקצוע), גודל הכיתות ואורך יום הלימוד (נושאים שעמדו על הפרק בעשורים האחרונים במאבקי המורים).

ארגון עובדים הוא גם בעל כוח רב וסמכות כלפי הציבור בכללותו; במקרה של ארגון המורים, המדיניות וההצלחות או הכישלונות של ארגוני המורים בארץ ביחס לנושאים שונים השפיעו גם על כלל הציבור בארץ, מצב החינוך בארץ ועוד. כל מי שמגדל ילדים בארץ מכיר את הרפורמה במערכת החינוך, שעות פרטניות, העובדה שמורים בתיכון נשארים בבית הספר כיום עד לשעה 16:00 וזמינים לתלמידים – כל אלה הם פונקציה של החלטות שקיבלו קברניטי הארגון.

הדמוקרטיה בארגוני עובדים היא בעיקרו של דבר ייצוגית ולא ישירה. קברניטי הארגון מנווטים את ספינת ההחלטות וקובעים מה יהיה סדר היום של המאבק. המשמעות היא שההחלטה כיצד יבחרו העומדים בראשו של ארגון העובדים היא החלטה בעלת משמעות וחיוניות לעניין לגיטימיות הכוח והפעלת הכוח. כפי שנאמר על ידי בית המשפט העליון לא אחת, לארגוני העובדים בישראל כוח רב בכלכלה הישראלית ובציבוריות הישראלית. הלגיטימיות שלהם נובעת מעמידה בכללים לעניין דרך בחירת ראשיהם.

כל מורה בבית ספר יודעת לדקלם שאת כללי המבחן (איך מנקדים את השאלות? האם שאלה מוטעית מקנה 0 נקודות או 2- ? האם מותר לבוא עם חומר פתוח?) קובעים מראש. כל ילד יודע שאת כללי המשחק קובעים מראש (אפשר לשחק "גולות" לפי הכללים של ירושלים או תל אביב, אבל לא מחליפים כללים באמצע). חבל שבוועידת ארגון המורים, שכחו את הכלל הבסיסי הזה, ומן הסתם השאירו טעם רע לכל מי שנושא עיניים לחשיבותן של ההחלטות במגרש החשוב הזה ותחמושת למבקרים של ארגוני העובדים וזכות ההתארגנות.

עו"ד ד"ר מורן סבוראי וע"ד אמיר בשה הם שותפים במשרד בשה זבידה סבוראי, המתמחה במשפט עבודה קיבוצי ואישי.

> אנדומטריוזיס שלי: למי בכלל אכפת ממחלה שפוגעת רק בנשים?

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf