newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

תושבי כפר שלם מחדשים את המאבק: הפגינו בבית לפיד

התושבים מוחים על תוכנית חדשה לפינויים, שלא מבטיחה להם פיצוי הוגן אחרי עשרות שנים של מגורים והבטחות

מאת:

תושבי שכונת כפר שלם בדרום תל אביב הפגינו במוצאי שבת מול ביתו של שר האוצר, יאיר לפיד, במחאה נגד תכנית הפינוי החדשה שבה איש לא שיתף אותם ולטענתם תביא לנישולם מבתיהם ומזכויותיהם.

מזה שנים מנהלים תושבי הכפר מאבק בדרישה להכרה בזכותם לפיצוי במסגרת הפינוי. התושבים דורשים שייקבעו קריטריונים סבירים, שיגדירו הן מי זכאי לפיצוי והן את גובה הפיצוי המגיע למשפחה. לטענתם, הקריטריונים שנוסחו עכשיו בין משרד האוצר למשרד השיכון, ושצפויים להיות מאושרים בקרוב על ידי מועצת מקרקעי ישראל, לא תואמו איתם ולא הביאו בחשבון את עמדתם. זאת במקביל להליך לאישור "חוק כפר שלם" בכנסת, שאמור להסדיר את הקריטריונים לפיצוי באופן שייטיב עם התושבים יותר.

> בכירים באוצר: שילוב דיור ציבורי בפרויקטים יוריד את ערך הדירות

תושבי כפר שלם, רובם עולים מתימן, יושבו  על ידי המדינה הצעירה בבתי הכפר הפלסטיני סלמה, שתושביו גורשו ממנו במלחמת 48' והפך מאז לשכונת כפר שלם. מאחר שמעמדם על הקרקע מעולם לא הוסדר, נמנעו מהתושבים תשתיות ושירותים שונים. זכויות בקרקע מעולם לא ניתנו, ממש כפי שקרה בשכונות נוספות שרוב תושביהן מזרחים, כמו גבעת עמל בתל אביב, מוסררה וליפתא בירושלים, ועוד.

חלק מהתושבים נולדו בשכונה וגרים בה כבר קרוב ל-70 שנה. רבים מהמייסדים כבר הלכו לעולמם והותירו דור שני ודור שלישי, להם הורישו בית בקרקע שהוקצתה להם ב-48' אך לא נרשמה על שמם. כך משפחות שהתרחבו נאלצו לבנות בחצרות הבתים יחידות דיור חדשות לילדים, שהקימו בעצמם משפחות, והרשויות שגררו רגליים ונמנעו מהסדרה רק החריפו את הבעיה.

במהלך השנים היו מספר גלי פינוי, חלקם בהסכמה ואחרים בכוח ותוך גילויי התנגדות. אירוע טראומטי אחד שנצרב בזכרון התושבים התרחש בדצמבר 1982, ובמהלכו נהרג תושב השכונה שמעון יהושע, שביקש להגן על ביתו מצו הריסה, מאש שירה עליו קצין משטרה. הארוע גרר אחריו ארועי התנגדות נוספים שסחפו את שכונות דרום תל אביב.

בשנת 2007 פונו ביום אחד עשרות משפחות בשכונה לאחר שהרשויות טענו כי הקרקע עליה ישבו היתה קרקע פרטית ולפיכך ניתן לגרשן ללא פיצוי.

> בדרום תל אביב מה שנחשב באמת זה העסקה הנדל"נית

תושבי שכונת כםר שלם מפגינים נגד נישולם מול בית שר האוצר לפיד. צילום : אבי בלכרמן

תושבי שכונת כםר שלם מפגינים נגד נישולם מול בית שר האוצר לפיד. צילום : אבי בלכרמן

בהפגנה בבית לפיד אמר נאווה צנעני מועד השכונה: "אני מרגישה שהשחיתות השלטונית והאטימות במדינה הגיעו לרמות מסוכנות ממש. לא יתכן שאחרי 66 שנים שתושבים שחיים, נולדים ומתים במקום שהוא התיישבות ציונית, שנלחמו על האדמה פה בשביל מדינת ישראל – יבואו ויכפישו את שמם וינסו לשדוד את הקרקעות שלהם ואת האדמות שלהם. אנחנו מסתכלים סביבנו ורואים שיש איפה ואיפה ויש אפליה. רואים את המושבים הפורחים, רואים את הקיבוצים, ומרגישים שיש פה שילוב של גזענות, שחיתות והון שלטון שחברו לנשל אותנו. אנחנו לא נלחמים על אדמות ופרנסה כמו בקיבוצים ובמושבים. אנחנו נלחמים על הבית".

> ההולילנד של תל אביב? כרם התימנים נגד עסקת הדולפינריום

"אנחנו מפגינים הערב כיוון שחושבים שאנחנו סוג של ילידים", אומר עקיבא אביעד מוועד השכונה. "המדינה מחליטה לקבוע קריטריונים חדשים [לפינוי] שקבעו פקידים שלא מבינים מימינם ומשמאלם, ושר השיכון והבינוי מאמץ את הקריטריונים שלהם בלי לשמוע אותנו, בלי להתייחס אלינו, למרות דרישת בג"ץ להידבר איתנו.

"אנחנו מונים כחצי ממספר תושבי גוש קטיף. השר אריאל עד היום מסתובב עם הצמיד הכתום מימי הפינוי ההוא, אבל ההתנהגות שלו [במקרה של כפר שלם] היא התנהגות חמורה ביותר. הוא ואנשיו הם אנשים קרים ואדישים, שאסור לרחם עליהם. לא מוכנים לשמוע אותנו אפילו, מתייחסים אלינו בפטרונות. זו בעיה שיש לה פתרון כלכלי. האדמות שלנו שוות כסף רב שיכול לממן גם את עלות הפיצויים. אנחנו עדיין קוראים לשר השיכון להידבר איתנו".

גם תושבים משכונת גבעת עמל הנאבקת אף היא הגיעו אמש להפגנה להביא סולידריות ולתת כתף. צפו ביוסי כהן מוועד תושבי גבעת עמל שבא עם תושבים נוספים להביע סולידריות ולתת כתף למאבק:

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf