newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ילדי הפריפריה שבויים בהורדת הידיים בין רגב להוצאות הספרים

כילד שבילה את רוב שעותיו בספריה הציבורית באשקלון, אני יודע כמה מרכזי מקום הספרים בטיפוח החלומות של ילדי הפריפריה. לכן בעוד השבעים מהמרכז מתקוטטים על גב התושבים, תנועת הפריפריות יוזמת אלטרנטיבה בשטח ומחזירה את התרבות למקומה, כלומר לידי התושבים

מאת:

כותב אורח: אבי דבוש

לפעמים ספרים הם יותר מספרים. למעשה, תמיד ספרים הם יותר מספרים. הם אחד המיתוגים החזקים ביותר של היהודים, עם הספר, ושל "הספר" שלהם, ספר הספרים, התנ"ך. הם מטפורה להשמדה ולצנזורה. מטפורה לרוחב דעת ולביקור בעולמות רחוקים.

אחד הסיפורים האהובים על אמא שלי הוא כיצד, עוד לפני כיתה א', התנחלתי בספריה באשקלון. הייתי קורא בכל יום שלושה ספרים ומחליף אותם למחרת. עד שתמו כל הספרים בספרית הילדים ונכנסתי, אחר כבוד, לספריית המבוגרים, כבר בגיל תשע.

לכן, קל להבין מדוע הידיעה הקטנה על ביטול ירידי הספרים בפריפריות מרתיחה אותי. מבלי לדעת מה מאחורי הקלעים אפשר לנחש שיש כאן מקרה קלאסי של התקוטטות של כוחות מרכז גיאוגרפי וכלכלי, שמשתמשים בפריפריות ככלי משחק. הוצאות הספרים פרסמו הודעה לפיה לא יקיימו ירידי ספרים בפריפריה, בגלל תקצוב חסר של משרד התרבות. המשרד, מצידו, מבקש להתכנס לספריות, ולהפסיק את התמיכה בירידים המסחריים.

> כן, השר בנט. אדבר עם תלמידיי על האיגרת שלך ועוד איך

הפריפריות הם כלי פוליטי נהדר. בני אדם? תרבות בפועל? חלומות של ילדי פריפריות? זה כבר עניין אחר. שבוע הספר (משה שי/פלאש90)

הפריפריות הם כלי פוליטי נהדר. בני אדם? תרבות בפועל? חלומות של ילדי פריפריות? זה כבר עניין אחר. שבוע הספר (משה שי/פלאש90)

לא ממתינים לשבעים מהמרכז

אז ספרים הם לעיתים גם מטאפורה פוליטית, ואין טובים בסיפור הזה. ניתן להניח שהוצאות הספרים זיהו את הבטן הרכה של שרת התרבות, מירי רגב, ששם הפריפריות שגור על לשונה, לטובת כותרות וניגוח שמאלנים ביומיום. ושרת התרבות? כנראה לא רואה בירידי ספרים בפריפריות עניין שיש לטרוח בו באופן ממשי. כי הפריפריות הם כלי פוליטי נהדר. בני אדם? תרבות בפועל? חלומות של ילדי פריפריות? זה כבר עניין אחר. שלא עושה כותרות ולא מעלה רייטינג. ואף מילה על צ'כוב.

ביום חמישי האחרון קיימנו מפגש קסום. תנועת הפריפריות קיימה מפגש בשכונה הישנה בנתיבות. למעלה מחמישים אנשים הגיעו לגן הציבורי בלב השכונה. רובם אנשים מסורתיים ודתיים מהעיר. חלקם מרחבי הנגב. רהט, שדרות, ערערה, קרית גת ועוד. לקראת סיום המפגש דיבר מחנך נתיבותי צעיר. הוא אמר שיותר מכל הוא רוצה שתנועת הפריפריות תסייע לילדים בנתיבות ובשאר הישובים בפריפריות החברתיות והגיאוגרפיות לחלום.

לפעמים, ספרים הם גם מקפצה לחלומות. ולכן, תנועת הפריפריות לא תמתין להתקוטטות של השבעים מהמרכז, ש"יכריעו" על גורל הפירורים שיפלו על שולחננו. לכן יזמנו את "שבוע הספר הפריפריאלי", במהלכו נקיים שווקים חופשיים. קח ותן של ספרים. נצרף תרבות מקומית, מפגש ושיחה של תושבים. על יחסי כוח בין מרכז ופריפריות, על הדרך לתיקון, על התרבות שאנחנו אוהבים ועל… ספרים. מוזמנות ומוזמנים להפיץ ולקחת חלק.

אבי דבוש, חבר מנהיגות תנועת הפריפריות

> חינוך ערכי לזהות יהודית – המכבש ואוזלת היד

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
דברים שרואים בתמונה (צילום: צלם)

דברים שרואים בתמונה (צילום: צלם)

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf