newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

השנה שהיתה: הפוסטים הנקראים ביותר בשיחה מקומית לשנת 2017

מחברון לאום אל-חיראן, מיאיר נתניהו ועד למורה ג'יהאן - אלו עשרת הפוסטים שעשו את השנה המקומית

מאת:
המורה ג'יהן. צילום מסך מתוך יוטיוב

המורה ג'יהן. צילום מסך מתוך יוטיוב

1. אני לא בוכה, זה רק גשם של לייקים שמטפטף לי מתוך העין
עדי גולן ביכנפו 23.2.2017

המורה ג'יהן ג'אבר מטייבה שברה את הרשת בתחילת 2017 עם הסרטון שבו היא שרה ומלווה בדרבוקה את תלמידיה בשיר "גשם גשם מטפטף". הרמיקסים והחיקויים לא איחרו להגיע, ומשם הדרך לתוכניות המיינסטרים בטלוויזיה היתה קצרה, כשבמוקד הדאחקה נמצא המבטא של המורה. הטקסט הקצר והקולע של עדי גולן ביכנפו הצליח ללכוד את תחושת החמיצות שנלוותה לקרנבל התקשורתי.

צילום מסך מתוך התחקיר הויזואלי על אירועי אום אל חיראן

צילום מסך מתוך התחקיר הויזואלי על אירועי אום אל חיראן

2. התחקיר הראשון שערער את גרסת המשטרה לאירועי אום אל חיראן
ג'ון בראון ואקטיבסטילס 19.1.2017

יום לאחר האירועים הקטלניים באום אל חיראן, שהובילו למותם של תושב הכפר יעקוב אבו אלקיען ושל השוטר ארז (עמדי) לוי, פרסם לראשונה ג'ון בראון בשיחה מקומית תחקיר ויזואלי שערכו קולקטיב אקטיבסטילס ומכון המחקר הלונדוני Forensic Architecture. התחקיר חיבר בין הסאונד אשר הוקלט על ידי צלמת אקטיבסטילס קרן מנור, ששהתה באום אל חיראן בזמן האירוע, לבין הצילום התרמי הראשון שפורסם מהמסוק המשטרתי, והיה הראשון לפרום את שקרי המשטרה: בניגוד להודעות המשטרה הירי של השוטרים לא כוון לאוויר אלא ישירות לרכב, ואבו אלקיען נורה ירייה בודדת לאחר שכבר לא היווה סכנה.

פוסט נוסף שנכנס לעשירייה הראשונה, גם עליו חתום ג'ון בראון, פורסם יומיים מאוחר יותר בעקבות נתיחת גופתו של יעקוב אבו אלקיען, והיה הראשון לקרוא לארדן באופן ישיר לקחת אחריות על מסכת השקרים ולהתפטר.

מחאת המגנומטרים, קיץ 2017, ירושלים. (אורן זיו/אקטיבסטילס)

מחאת המגנומטרים, קיץ 2017, ירושלים. (אורן זיו/אקטיבסטילס)

3. מה כל כך מפריע להם בגלאי המתכות?
נועה לוי 21.7.2017

לאחר המתקפה הקטלנית של שלושה תושבי אום אל-פאחם שהרגו שני שוטרים בכניסה למתחם אל אקצא, החליטה ישראל להציב גלאי מתכות בכניסה למסגד. מאות אלפי פלסטינים, שהבינו שישראל מנסה לשנות את הסטטוס קוו, יצאו למחאה עממית ברחובות. נועה לוי הסבירה איך צעד פוליטי אחד, במסווה של דאגה לבטחון, יכול לשנות את המציאות.

גם לאנשים החזקים ביותר יש את הרגעים החלשים שלהם (צילום אילוסטרציה: נתי שוחט/פלאש90)

גם לאנשים החזקים ביותר יש את הרגעים החלשים שלהם (צילום אילוסטרציה: נתי שוחט/פלאש90)

4. לשבור את קשר השתיקה: כך ניסיתי להתאבד בצה"ל
ספיר סלוצקר-עמראן 3.5.2017

"בצבא ניסיתי להתאבד. יום אחד בטירונות, כמה שבועות אחרי שהתגייסתי, טיפסתי על המעקה של הקומה השלישית או הרביעית בבניין בצריפין ונעמדתי עם רגל אחת באוויר ויד אחת מחזיקה במעקה. חיילות צעקו, הסמל בא בריצה ותפס אותי". כך נפתח הטקסט הנדיר והאמיץ של ספיר סלוצקר-עמראן, שהחליטה לחשוף את סיפורה האישי. ספיר רצתה שהורים ששולחים את ילדם לצבא ידעו שגם לאנשים החזקים ביותר יש את הרגעים החלשים שלהם ושלא כולם מתאימים למערכת, שמפקדים יגלו רגישות ולא יערימו אינסוף מכשולים בפני חיילים שמבקשים עזרה נפשית, ושאותם חיילים ידעו שהם לא לבד.

לא מחכים ללגליזציה (צילום: אביר סולטן / פלאש 90)

לא מחכים ללגליזציה (צילום: אביר סולטן / פלאש 90)

5. מהפכת הטלגראס: תוך שבוע אלפים הצטרפו לזירת סחר פומבית בקנאביס
יעל מרום 2.4.2017

העולם כולו מתקדם לעבר לגליזציה של קנאביס ורק בישראל המשטרה ממשיכה לרדוף מעשנים. הפעיל עמוס דב סילבר החליט השנה לשבור את הפחד מהפללה באמצעות שימוש באפליקציית קנאביס. יעל מרום חשפה לראשונה בשיחה מקומית את "טלגראס", האפליקציה ששינתה את האופן שבו ישראלים צורכים וויד ושעושה צחוק מוחלט מהמשטרה.

המחסום המפריד בין אזור h1 בחברון לרחוב השוהדא אשר נמצא באזור h2. (אורן זיו / אקטיבסטילס)

המחסום המפריד בין אזור h1 בחברון לרחוב השוהדא אשר נמצא באזור h2. (אורן זיו / אקטיבסטילס)

6. תיעוד: מתנחלים מאיימים ומטרידים מינית מתנדבת בצלם לעיניי חיילים בחברון
אורלי נוי 29.8.2017

מתנחלים מקריית ארבע הגיעו לשכונת אל-חריקה בחברון וגידפו את התושבים הפלסטינים תוך שימוש במערכת הגברה. מתנדבת בצלם תיעדה את האירוע במצלמה, וכשהבחינו בכך המתנחלים הם איימו עליה והטרידו אותה מינית בבוטות לעיני כוחות הביטחון שעמדו מנגד. אורלי נוי הביאה את העדויות הקשות.

נאמר שלום? נתניהו ורעייתו. (תומר נויברג / פלאש 90)

נאמר שלום? נתניהו ורעייתו. (תומר נויברג / פלאש 90)

7. שלוש טעויות פטאליות וקונספירציה: קיצו הפוליטי של בנימין נתניהו
אלון מזרחי 8.1.2017

הימים הם ימי הגילויים על חקירות נתניהו ובכל ערב מתגלה בתקשורת עוד טפח מתוך החקירות: הקלטות ביבי-נוני, הצוללות, הסיגרים, המתנות. אלון מזרחי הזהיר שלא לפתוח את השמפניות, עדיין, אבל גם הכריז על תחילת הסוף של עידן נתניהו.

שרשרת המזון על פי יאיר נתניהו

שרשרת המזון על פי יאיר נתניהו

8. יאיר נתניהו מפיץ קריקטורה אנטישמית נגד מני נפתלי וג'ורג' סורוס
חגי מטר 9.9.2017

בנו של ראש הממשלה שיתף תמונה שאין אלא לקרוא לה נאצית בפרופיל הפייסבוק שהוא מחזיק תחת השם יאיר הון. הקריקטורה מתארת כיצד מני נפתלי מופעל על ידי אלדד יניב שמופעל על ידי אהוד ברק, שבשביל בצע כסף משרת את האילומינטי, שעובדים בשירות אנשי לטאה, שמופעלים בעצמם על ידי היהודי העליון – ג'ורג' סורוס. חגי מטר היה הראשון לפרסם את מה שהפך מהר מאוד לסערה בינלאומית.

טקס יום הזכרון המשותף (תומר נויברג / פלאש 90)

טקס יום הזכרון המשותף (תומר נויברג / פלאש 90)

9. למה הם עושים אירוע זיכרון למחבלים?
חגי מטר 1.5.2017

מארגני טקס יום הזיכרון הישראלי-פלסטיני הואשמו בכך שהם עשו "אירוע זיכרון למחבלים". ההאשמות גלשו מהרשתות גם לאירוע עצמו אליו הגיעו אנשי ימין קיצוני שקיללו וירקו על בני משפחות שכולות. חגי מטר הזכיר ליורקים כמה עובדות בסיסיות שמהן הם מתעלמים וגם שמשני הצדדים יש בני אדם שרוצים לשבור את מעגל הדמים של הכיבוש.

עהד תמימי מול שוטרת בנבי סאלח (צילום: חיים שוורצנברג)

עהד תמימי מול שוטרת בנבי סאלח (צילום: חיים שוורצנברג)

10. תשוחרר עהד תמימי, הנערה מנבי סאלח
יעל מרום 19.12.2017

באישון לילה נשלחו לוחמי מג"ב חמושים בנשק ומצלמות כדי לעצור נערה בת 16 מנבי סאלח. תיעוד מעצר הקטינה פורסם בגאווה. בהמשך נעצרו גם אמה ובת דודתה. כל זה כי הן העזו לפגוע בכבוד הגברי העדין של צה"ל. יעל מרום כתבה על עהד תמימי, וונדר-גירל פלסטינית שגדלה לתוך חיים של כיבוש ומאבק בלתי מתפשר, ועל כך שהשאלה היא לא האם החיילים נהגו באיפוק מול הניסיונות של נשות משפחת תמימי לגרש אותם מביתן, אלא מה עושים שם החיילים מלכתחילה.

* * *

עוד ארבעה פוסטים ראויים לציון, שנמצאים על סף העשיריה הפותחת שלנו:

מורים: אם תלמיד מפריע, אל תזמינו את ההורים

גיל גרטל טוען שהזמנת ההורים לבית הספר כדרך להעניש ולהפחיד תלמידים פוגעת בילדים שהמבוגרים מדברים להם מעל הראש, בהורים שמרגישים שהם עצמם מוצגים ככישלון ונוכחותם – כסנקציה וגם במעמד המורים. הוא גם מציע חלופה שהוכיחה את עצמה.

אנדומטריוזיס שלי: למי בכלל אכפת ממחלה שפוגעת רק בנשים?

ענת גוטמן חוותה במשך חודשים ארוכים התקפים קשים של כאבי בטן. רק אחרי שאובחנה התחילה להבין שנים של כאבים ותופעות בלתי מוסברות. והיא לא היחידה. מתוך תקווה ששיתוף במידע יכול לעזור לנשים אחרות במצבה היא כתבה בגילוי לב על ההתמודדות על האבחנה, הכאב יומיומי, והתעלמות הממסד הרפואי ממחלה שפוגעת רק בנשים.

כך ישראלים יכולים לעזור לסורים

בסוף 2016 כאשר התגברו הדיווחים על הזוועות המתרחשות בסוריה, על הפגיעה המאסיבית באזרחים, ביקשו ישראלים רבים להתגייס ולעזור לשכנים שמעבר לגבול בצפון. אליזבט צורקוב, מומחית למלחמה בסוריה שמחזיקה בקשרים עם פעילים רבים במדינה השסועה, הכינה רשימה של ארגונים שהיא ממליצה לתרום להם על סמך הכרותה עם עבודתם. הפוסט הזה היה הפוסט הנקרא ביותר ב-2016, וגם בשנה האחרונה חזרו אליו הקוראים שוב ושוב.

ערב איידול: מה קורה כששני פלסטינים משני צידי החומה מתמודדים בגמר

אמיר דנדן ממג׳ד אלכרום ויעקוב שאהין מבית לחם היו שני הפלסטינים בגמר הערב איידול 2017. זה לא הפריע לישראל לנסות ולהציג את ההתמודדות כ"ישראלי" מול פלסטיני, ולשלל תיאוריות קונספירציה פלסטיניות לפרוח. מקבולה נסאר כתבה על אחד הרגעים הנדירים שבהם הפלסטינים בישראל התאספו בהמוניהם עם דגלים וכרזות שלא לצורך הפגנות ומחאות, אלא לשם שמחה בלבד.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf