newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

השמאל הישראלי חייב לדבר על משמעות איבוד התמיכה הדמוקרטית בארה"ב

הנתונים מצביעים על ירידה חדה ומתמדת בתמיכת בוחרי המפלגה הדמוקרטית בארה"ב במדיניות הישראלית. הימין הישראלי מנצל זאת לקידום הנרטיב לפיו יש להדק את הקשר עם טראמפ ובוחריו. השמאל צריך להסביר לציבור את המחיר האמיתי של איבוד התמיכה הדו-מפלגתית בישראל

מאת:

כותבת אורחת: דניאלה טולצ'ינסקי

ממצאי סקר מכון המחקר פיו שפורסמו לאחרונה, מצביעים על הפיכתה של ישראל לנושא יותר ויותר מפלגתי ושנוי במחלוקת בארצות הברית, זאת לנוכח הירידה הדרסטית בתמיכה בישראל בקרב בוחרי המפלגה הדמוקרטית. רק 27% מהם אמרו כי הם מזדהים עם ישראל יותר מאשר עם הפלסטינים, לעומת 79% מבוחרי המפלגה הרפובליקאית שהביעו עמדה דומה.

יש בימין הישראלי מי שישמחו להציג את ממצאי הסקר כסיבה לכך שעל ישראל להמשיך לחבור לטראמפ ולשותפיו הפוליטיים, אשר נראה שנותנים לישראל את הכבוד שתמיד ייחלה לו. לשיטתם, על מדינת ישראל להתכרבל בחיק אוהביה, כדי להגן על עצמה מעולם עוין ומסוכן שכולל גם את אותם "דמוקרטים לא ידידותיים" בארצות הברית. לעומת הנראטיב הזה שמגיע מצד ימין של המפה הפוליטית בישראל, על השמאל הישראלי לקדם נראטיב שונה, לפיו הצניחה בתמיכה בישראל בקרב הדמוקרטים היא תוצאה של כישלון מדיניות ממשלת הימין. כישלון שהוא סיבה נוספת לצורך בהחלפתה של ההנהגה הישראלית.

> הדור הצעיר של יהודי ארה"ב מתעורר מהפנטזיה על ישראל

ראש הממשלה בנימין נתניהו מדבר בכנס של השדולה הפרו-ישראלית אייפק בוושינגטון (תמונה: עמוס בן גרשום / לע"מ)

לשיטתו, על מדינת ישראל להתכרבל בחיק אוהביה, כדי להגן על עצמה מעולם עוין ומסוכן שכולל גם את אותם "דמוקרטים לא ידידותיים" בארצות הברית. ראש הממשלה בנימין נתניהו מדבר בכנס של השדולה הפרו-ישראלית אייפק בוושינגטון (תמונה: עמוס בן גרשום / לע"מ)

פגיעה בביטחון הלאומי הישראלי

בעבודתי עם סטודנטים ליברליים אמריקאים אני רואה אל מול עיני את התפתחותה של המגמה עליה הצביע הסקר. רוב מוחלט של תומכי השמאל הצעירים בארצות הברית נוטים להעדיף את הנראטיב הפלסטיני על זה הישראלי. אין לי ספק כי אם מדיניות ישראל בגדה המערבית תמשיך באותו הכיוון, הדור הבא של המנהיגות הדמוקרטית יהיה הרבה פחות נוח לישראל ולמדיניותה.

יחד עם זאת, באותה מידה שהאהדה למדיניות הישראלית פוחתת, צריך לזכור שלא מדובר בהתנגדות אידאולוגית לישראל או לקיומה. הציבור הליברלי בארצות הברית כועס על המדיניות של ממשלת הימין הישראלית – על תמיכת הליכוד בסיפוח הגדה, על הריסה חסרת רגישות של בתים וכמובן על התמיכה של נתניהו בטראמפ, אחרי שנבחר וגם לפני, ועל העובדה ששניהם מובילים את האזור כולו לכיוון של קיפאון ושיתוק.

המדיניות הזו הביאה כבר לשינוי במפלגה הדמוקרטית שחורג מבסיס בוחריה. הסנאטורים הבכירים ברני סאנדרס ודיאן פיינשטיין, יחד עם שמונה חברי סנאט נוספים, שלחו בנובמבר האחרון מכתב פומבי לנתניהו בבקשה לעצור את הריסת הבתים בסוסיא וחאן אל אחמר, שני כפרים פלסטיניים הממוקמים בשטחי C. זה לא מפתיע שסנאטורים מהאגף הליברלי של המפלגה הדמוקרטית דוגמת סאנדרס ופיינשטיין מתנגדים להריסות בתים, אבל זה חסר תקדים שמחוקקים אמריקאים מבטאים ביקורת כל כך פומבית וישירה כנגד המדיניות הישראלית. מעשה שהוא סימן לביקורת חריפה יותר שעוד תגיע.

למנהיגים ישראלים יש שתי דרכים לתרגם את ממצאי הסקר והשינוי שעובר על המפלגה הדמוקרטית. הראשונה היא לחשוב שהתמיכה הדמוקרטית בישראל היא מקרה אבוד ועל הישראלים לחבור לממשל הרפובליקאי ולקוות שלא יהיו חילופי שלטון בארצות הברית. הדרך השנייה היא להבין שהתמיכה הדו מפלגתית בישראל היא אינטרס ישראלי. להזכיר לציבור שהממשל בארצות הברית מחליף ידיים מדי כמה שנים ושזה מסוכן לישראל להסתמך על תמיכת צד אחד בלבד במפה הפוליטית האמריקאית. לבנות נראטיב ברור לפיו מדיניותה של הממשלה הישראלית שמנסה להעמיק את הכיבוש ולהפוך אותו לעובדה שאין ממנה חזרה, לא רק שלא מחזקת את ישראל, אלא אף פוגעת בביטחון הלאומי שמגיע עם תמיכה אמריקאית דו מפלגתית.

> הצבא משקר נגד משפחת תמימי, העיתונאים משתפים פעולה

אסיפת בחירות של ברני סנדרס (Todd Church CC BY 2.0)

חתם על מכתב פומבי לנתניהו בבקשה כי יעצור את הריסת הבתים בסוסיא וחאן אל אחמר. ברני סנדרס (Todd Church CC BY 2.0)

שתי האפשרויות של השמאל

השמאל הישראלי צריך להציג בפני הציבור הישראלי את שתי האפשרויות האמתיות העומדות בפניו. תמיכה דמוקרטית ולצידה הבטחת הביטחון הלאומי של ישראל, או המשך הכיבוש, הריסת הבתים והרחבת ההתנחלויות, לצד פגיעה בביטחון הלאומי. השמאל בישראל יכול רק להרוויח אם יציג בפני הציבור את המציאות בדמות אותן שתי אפשרויות מנוגדות.

על הציבור הישראלי להבין כי ממצאי הסקר והתופעה שהוא מציג לא מלמדים על התנגדות למדינה יהודית, אלא על הדאגה של הציבור הגדול הזה שמונה את רובה הגדול של יהדות ארצות הברית מהכיבוש ומניסיונות הימין הישראלי להנציחו. הירידה בתמיכה בקרב הציבור הדמוקרטי היא מחיר מדיניות ממשלת נתניהו. השאלה הרלוונטית כעת היא האם השמאל הישראלי ינצל את ההזדמנות, או שישאיר לימין לשלוט גם בממשלה וגם בנראטיב.

בדיוק כפי שראיתי אין ספור צעירים אמריקאים ליברליים ואוהדי ישראל מיואשים ממדיניות הכיבוש, ראיתי גם עד כמה הם רוצים לראות עתיד של מנהיגות ישראלית בעלת חזון של היפרדות לשתי מדינות, חזון של הפסקת הכיבוש. נוכח הצניחה בתמיכה בישראל בקרב הדמוקרטים בארצות הברית, עומדות בפני מנהיגות השמאל הישראלי שתי אפשרויות. האחת היא לאפשר לממשלת נתניהו להשתמש בנתונים כדי לחזק את הנראטיב שלה שנבנה על תמיכת הממשל הנוכחי במדיניות הימין וההתנחלויות ולחזות בהמשך ההתדרדרות במעמדה של ישראל בקרב מחצית מהציבור האמריקאי. האפשרות השניה היא לנצל את ההזדמנות להעברת מסר ברור וחד משמעי שיסייע להחליש את התמיכה בממשלת הימין ובאותו הזמן להביא לחיזוק התמיכה בישראל בקרב תומכי המפלגה הדמוקרטית, מי שהיו בעבר מעוז התמיכה של ישראל בארצות הברית.

דניאלה טולצ'ינסקי היא מנהלת הפעילות בישראל של J Street U ארגון הסטודנטים של J Street

> דיווח מיוחד מאוגנדה: "לא נהפוך לפח זבל של מדינה שלא רוצה פליטים"

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf