newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

היסטוריה בטאיוון: מנהיגת האופוזיציה נבחרה לנשיאה

הדמוקרטיה היחידה במרחב הסיני הלכה בשבת לבחירות שהסתיימו במהפך ונגעו בשאלות של זהות, עצמאות ומדינת רווחה. לראשונה נבחרה לשלטון אשה, הפרופסורית למשפטים צאי ינג-וון

מאת:

כותבת אורחת: נעה נחמיאס

היום (שבת) נבחרה לראשונה אישה לנשיאת טאיוון. צאי ינג-וון, מנהיגת האופוזיציה עד לפני רגע, העומדת בראש ה- DPP (המפלגה הפרוגרסיבית הדמוקרטית), שהפתיעה וזכתה בכמעט 60 אחוזים מקולות הבוחרים, אמרה בנאום הנצחון שלה כי המצביעים הטאיוונים עשו היסטוריה. ההצהרה הזאת נכונה לא רק מפני שאישה נבחרה לנשיאות, אלא גם מפני שהבחירות האלה מסמנות מהפך בפוליטיקה הטאיוונית. לראשונה מאז 1949, מפלגת הגואו מין דאנג (המפלגה הלאומית), איבדה גם את כס הנשיאות וגם את הרוב בגוף המחוקק. המהפך הזה, אמרה צאי, מסמל את הרוח הדמוקרטית שמאפיינת את הטאיוונים.

הקלפיות נפתחו בשעה שמונה בבוקר ונסגרו בארבע בצהריים, אך למרות חלון ההצבעה הצר יחסית, 66 אחוזים מבעלי זכות הבחירה הגיעו להצביע. במשך השבוע האחרון נערכו עצרות גדולות, פעילים חילקו דגלים ופליירים, ותהלוכות של מכוניות נשאו עליהן מועמדים מקומיים שונים ברחובות טאיפיי הבירה. צאי, שמעידה על ביישנותה, נשאה את נאום הניצחון אתמול בערב בפני קהל עצום וברקע זיקוקים.

> רפורמת מרשם האוכלוסין שתעלה מאה מליון סינים על המפה

הנשיאה הראשונה של טאיוון, צאי ינג-וון (צילום: davidreid, ויקימדיה CC BY 2.0)

הנשיאה הראשונה של טאיוון, צאי ינג-וון (צילום: davidreid, ויקימדיה CC BY 2.0)

בטאיוון מתקיים שלטון נפרד לגמרי מזה של סין, אך היא איננה מוכרת כמדינה עצמאית. ב-1949, מפלגת הגואו-מין-דאנג (KMT – Kuomingtang) בהנהגת צ'יאנג קאי-שק ברחה לאי לאחר התבוסה במלחמת האזרחים מול המפלגה הקומוניסטית הסינית. הגלות הייתה אמורה להיות קצרה, עד שהמפלגה תחזור לשלוט בסין היבשתית, ושלטון צבאי הוכרז באי. לכן, למרות שהחוקה של מפלגת ה-KMT כללה בחירות, העמדה האידיאלוגיות של חזרה לסין היבשתית והמשטר הצבאי קבעו שלא יערכו בחירות כלליות עד לחזרה. עם זאת, מאז שנות ה-50 נערכו בטאיוון בחירות לרשויות ונציגים מקומיים.

שנות הגלות התארכו ובשנות השמונים התחילה להישמע אופוזיציה לשלטון הצבאי החד-מפלגתי של ה-KMT. החל משנות השמונים המאוחרות, בעקבות מחאות עממיות, החלו לעבור על המדינה תהליכי דמוקרטיזציה. ב1986 קמה המפלגה הפרוגרסיבית הדמוקרטית, מפלגת האופוזיציה הראשונה. ב-1987 הוסר המשטר הצבאי וב-1991 הסמכויות של האספה הלאומית הועברו לגוף המחוקק, ונערכו בחירות כלליות חדשות לאיוש של 113 המושבים שבו. ב-1996 חלו הבחירות הראשונות לנשיאות טאיוון, שהסתיימו בנצחון של ה-KMT. למרות שבבחירות של שנת 2000 ושל 2004 מפלגת ה-DPP זכתה ברוב הקולות לנשיאות, ה-KMT שלטו בפרלמנט המחוקק מאז 1949.

יחסי סין-טאיוון ימשיכו להיות מורכבים

רוב האוכלוסייה בטאיוון (שמונה כ-23 מיליון נפש), הם סינים שהגיעו לאי לאחר מלחמת האזרחים ונצחון המפלגת הקומוניסטית ביבשת. הנושא המרכזי הנתון במחלוקת הוא יחסיה של טאיוון עם סין. ה-KMT תומכת באופן מסורתי בשמירה על יחסים תקינים, איננה מעוניינת בהצהרות עצמאות ותומכת בקו של המפלגה הקומוניסטית של "סין אחת" – כלומר, שסין וטאיוון הינה ישות פוליטית אחת. שמונה השנים האחרונות תחת מא יינג-ג'יו התאפיינו בחיזוק של עמדה זאת. מא ומפלגתו אחראים להסכם הסחר החופשי עם סין שנחתם ב2014. מא ניסה להעביר את ההסכם ללא התייעצות עם חברי מפלגתו, חסם התנגדויות מצד אנשי עסקים ומפלגות אחרות ולא הביא את ההסכם לבחינה ציבורית. מהלך זה נתפס כפגיעה באוטונומיה של טאיוון וכניעה לאינטרסים סיניים, והצית מחאה המונית. תנועת המחאה, שקיבלה את הכינוי "תנועת החמניות", השתלטה על בניין הפרלמנט וחסמה את הכניסה אליו למשך 23 יום, צעד שהוביל לבחינה מחדש של ההסכם.

> מכות, מעצרים והעלמות: כך נלחמת סין בעורכי דין למען זכויות אדם

נשים מצביעות בבחירות בטאיוון. 16 בינואר 2016. (צילום: ורד שורני)

נשים מצביעות בבחירות בטאיוון. 16 בינואר 2016. (צילום: ורד שורני)

מפלגתה של הנשיאה החדשה הציבה את עצמה כאלטרנטיבה ונתפסת כמפלגה שמציבה את האינטרסים של טאיוון מעל אלו של הממשל הקומוניסטי הסיני. בתחילת דרכה של המפלגה ובשנותיה בשלטון (2000-2008), היא הביעה עמדה אנטי-סינית. אך היום, תחת הנהגתה של צאי, אשר עומדת בראש המפלגה מאז 2012, נושא ההיפרדות מסין אינו עומד על הפרק. צאי הצהירה מספר פעמים כי מפלגתה תשמור על הסטטוס קוו עם סין. בנאום הנצחון שלה היא קראה לשיתוף פעולה וכבוד הדדי בין הצדדים, והבטיחה כי היא ומפלגתה אינם מעוניינים בפרובוקציות או תקריות לא נעימות.

היחסים בין סין לטאיוון חשובים לשני הצדדים ממגוון סיבות: כלכלית, צבאית ורגשית. בשנות השמונים, כשסין התחילה לפתח את הכלכלה, משקיעים מהונג קונג וטאיוון היוו אחוז נכבד מההון שהושקע בהפרטת חברות ופיתוח השוק הסיני. כיום, כשטאיוון ניצבת בפני האטה כלכלית, השקעות וסחר בין הצדדים חשובים יותר דווקא לכלכלה הטאיוונית.

אך השאלה של מידת העצמאות של טאיוון מול סין נוגעת להרבה יותר מאשר אינטרסים כלכליים. היא עמוקה ונוגעת גם בשאלת הזהות הטאיוונית. מצביעי KMT הוותיקים יתקשו לוותר על מה שהמפלגה מייצגת עבורם: הגוף הפוליטי שהקים את הרפובליקה העממית של סין (והרפובליקה הראשונה באסיה) בשנת 1911, השלטון הסיני הלגיטימי, שומרי הגחלת של הזהות הסינית. אך למרות שהרוב הסיני בטאיוון הוא בעל שורשים בסין, רבים מתושבי האי הצעירים יותר חשים כי יש לתת מקום לזהות טאיוונית מקומית ונבדלת מזו הסינית – כולל הכרה היסטורית ופוליטית בקהילות האבוריג'יניות של טאיוון.

למרות זאת, פרשנים רבים רואים בבחירות הנוכחיות תחילה של שינוי בדפוסי ההצבעה בטאיוון. המחלוקת האידיאולוגית על הזהות של טאיוון מול סין תופסת מקום קטן יותר, מאחר ושתי המפלגות הגדולות מביעות עמדות דומות – שמירה על הסטטוס קוו עם סין היבשתית, אם לא בגלל זהות עם סין לפחות למען העתיד הכלכלי של האי. הנושאים היומיומיים יותר של תעסוקה, שירותים חברתיים, בעיות סביבתיות וכדומה הופכים להיות חשובים יותר למצביעים. כאן ה-DPP מציעה אלטרנטיבה בדמות מפלגה ליברלית יותר, שתומכת בנישואים גאים, זכויות נשים וקידום זכויות סוציאליות כמו חינוך ופנסיה.

המפלגה המייסדת לראשונה באופוזיציה

מפלגת הKMT מוצאת את עצמה בשפל חסר תקדים מבחינת תמיכה ציבורית, ובבחירות האלה היא תשמש לראשונה כאופוזיציה בגוף המחוקק. האם זוהי תחילת הסוף למפלגה שייסדה את הרפובליקה של סין בשנת 1911? לא בטוח. המפלגה קיימת מעל מאה שנה, ושרדה למרות אובדן השליטה בסין. במחצית הראשונה של המאה ה-20, בתקופה המכונה התקופה הרפובליקנית, המפלגה נאלצה להתמודד עם מלחמת אזרחים מול הקומוניסטים, התקפות וכיבוש יפני, אימפריאליזם אירופאי וכלכלה מדשדשת. למרות זאת, שנות ה-30 וה-40 התאפיינו, לפחות במרכזים העירוניים, בפריחה תרבותית ומדעית. גם לאחר המעבר לטאיוון, ה-KMT ידעה משברים ופילוג, ולמרות זאת הצליחה לשרוד. ביטול המשטר הצבאי והתווית הדרך לעבר דמוקרטיזציה, כולל הכרה במפלגות האופוזיציה, בשנות ה-80 וה-90 חיזקו את כוחה ומצביעים על הגמישות שלה. המהפך הנוכחי, אם כן, אינו מסמן את סופה של המפלגה.

נעה נחמיאס היא דוקטורנטית להיסטוריה של סין באוניברסיטת יורק, טורונטו, ומתגוררת כרגע בטאיפיי, בירת טאיוון. 

> התבוללות, סמים וסרט ערבי: מה ליברלי בעיניך?

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf