newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הורים ערבים ויהודים ביפו ביקשו גן מעורב, וקיבלו גן ערבי

שבוע לפני פתיחת הלימודים, הורים ערבים חוששים כי הגן שאליו רשמו את ילדיהם ישנה את פניו בגלל מיעוט ילדים יהודים. לטענתם, הורים יהודים קיבלו מהעירייה אופציות נוספות, בזמן שהם אפילו לא קיבלו הודעה רשמית. העירייה: "הצענו להורים העברה בין הגנים, אך הם סירבו"

מאת:

שבוע לפני פתיחת הלימודים, הורים ביפו חוששים כי גן ירגזי, הגן שאליו רשמו את ילדיהם – חלקם זו השנה השנייה – ישנה את פניו.

הגן, שלמדו בו ילדים יהודים וערבים ומוגדר ממלכתי-יהודי (כנהוג בגנים רבים ביפו), צפוי להיהפך לגן שבו לומדים ערבים בלבד. ההורים חוששים כי הוא גם ישנה את הגדרתו וייהפך לגן ממלכתי-ערבי, בניגוד לרצונם.

ההורים מספרים כי הסיבה לשינוי היא חוסר איזון בין מספר הילדים הערבים והיהודים ששובצו בו על ידי העירייה – 4 ילדים יהודים ו-27 ערבים. ממידע שהגיע ל"שיחה מקומית" נראה כי לבקשת הוריהם או מסיבות אחרות, שני ילדים יהודים לפחות עזבו את הגן ועברו לגנים אחרים.

גן ירגזי הוא גן לגילי טרום חובה וטרום טרום חובה (3-4), שנמצא ברחוב מעפילי סלוודור, במתחם המשותף לו ולשני גנים נוספים. הגנים מוגדרים ממלכתיים-יהודיים, אך שירתו בשנים האחרונות את כל אוכלוסיות האזור. לגן ירגזי יש גן-אח בשם גן ירון שפונה לאותה קבוצת גיל, ושבו ילמדו השנה 26 ילדים ערבים ו-9 יהודים.

מתחם הגנים שבו נמצא גן ירגזי, ברחוב סלבדור ביפו (ללא קרדיט)

מתחם הגנים שבו נמצא גן ירגזי, ברחוב מעפילי סלוודור ביפו

לטענת חלק מההורים הערבים ולפי עדויות גם של הורים יהודים, בזמן שההורים היהודים נפגשו עם גורמים בעירייה ודנו בנושא – ההורים הערבים לא קיבלו כל הודעה רשמית. ההורים הערבים טוענים כי התבשרו על השינוי בדרך אגב ובדיעבד – בעקבות עזיבתם של ילדים יהודים את הגן ומשמועות. גם כעת, שבוע לפני תחילת הלימודים, הם לא בטוחים מי יהיו הגננות והסייעות ומה יהיה אופיו של הגן, ואינם מצליחים לקבל תשובות מהעירייה.

שתי קבוצות ההורים טוענות כי היה אפשר לבצע בקלות איזון של מספר הילדים היהודים והערבים. ברחוב פסטלוצ'י 31, קרוב למתחם הגנים ברחוב מעפילי סלוודור, הוקמו השנה שני גנים נוספים, שאליהם שובץ רוב גדול של ילדים יהודים, ורק ילדים ערבים בודדים.

"הם רגילים שהערבים שותקים"

"בני רשום לגן עירייה מגיל שלוש, ובשנה שעברה היה בגן ירגזי והיינו מרוצים מאוד", מספרת אחת האמהות המוחות. "ביולי קיבלנו תשובה חיובית לגבי השיבוץ שלו בגן הזה לשנה נוספת, ושמחנו על כך. בשנה שעברה היו בגן שבעה ילדים יהודים מ-29, וזה לא הפריע לאף אחד. ביקשתי גן מעורב, בדיוק כמו כל ההורים שביקשו את הגן הזה. בעירייה שולחים בלי בעיה מיילים כדי להודיע הודעות רשמיות, אז מה קרה עכשיו, כשבוע לפני פתיחת הלימודים?"

"לפחות שהיו משתפים אותנו", אומרת האם. "אבל לדבר רק עם ההורים היהודים? זה מרתיח אותי. לפחות היו פונים אלי, בתום לב, אומרים שיש יותר ביקוש ערבי ושהופכים את הגן לערבי, ונותנים אופציה אחרת. איך הם מאפשרים לעצמם להחליט בשבילי מה טוב לילד שלי? זאת גזענות. הם רגילים שהערבים שותקים. הפעם הם נפלו על הורים שלא שותקים. אני רוצה שיחזירו את הגן לאיך שהוא היה. אנחנו מתכוונות להגיע לעירייה ולדרוש שידברו אתנו".

מנאר סוכר, אמא לילדה הרשומה לגן, אמרה כי הגנים במתחם הם "גנים מזינים" שמהם עוברים הילדים לבית הספר הדו-לשוני ביפו, ולכן הם גנים מעורבים. לדבריה, העירייה תומכת בכך,  גם אם לא באופן רשמי. סוכר אומרת כי התחנכה בחינוך מעורב בעצמה. "כשגנים ערביים יהיו טובים כמו הגנים היהודיים, אשלח לשם את הילדים שלי", היא אומרת. "הילדים שלי יידעו עברית ויכירו יהודים בכל מקרה, כי יש לי חברים יהודים ואני עושה אתם ליל סדר. אבל מה שמפריע הוא שאנחנו שקופים. אני רוצה להחליט בשביל הילד שלי, לא הם".

ילדים בהפגנה למען חינוך דו לשוני משותף ביפו (אורן זיו / אקטיבסטילס)

הפגנה למען חינוך דו לשוני משותף ביפו ב-2016 (אורן זיו / אקטיבסטילס)

המשמעות של הפיכת הגן לערבי, אם אכן כך יהיה, היא מינוי גננת וסייעת ערביות במקום יהודיות, ושינוי תוכנית הלימודים. עד כה למדו ילדי גן ירגזי בעברית בלבד, תכנים שהם בעיקרם יהודיים. "בשנה שעברה במפגש הראשון עם הגננות, הגננת אמרה שאפילו הסייעת הערבייה לא יכולה לדבר ערבית, זה כמובן הרגיש להורים הערבים לא הכי בנוח", מספרת אחת האמהות. "עם זאת אני רוצה לשלוח את הבן שלי לבית ספר שאולי ידבר עברית, הוא צריך להיות חשוף גם לעברית, כי בבית אנחנו מדברים רק ערבית. אחרי שנה אחת בגן הוא מדבר בעברית מעט ומבין הכל. כששמתי אותו בחוג יכולתי להשאיר אותו לבד שם ולא הייתי צריכה להישאר ולהסביר לו מה המורה אומר, זה משמעותי מאוד".

סוכר מוסיפה: "בשנה שעברה עשינו עץ כריסמס בחג המולד ולימדנו את הילדים על החג, אחת האמהות המוסלמיות עשתה פעילות ברמדאן. אז זה לא שאנחנו רק מבקשים מהעירייה ולא עושים בעצמנו".

"זה היה מאוד ביחד וזה מה שחשוב לי. אני לא רוצה שהבן שלי ייצא מרובע", אמרה אחת האמהות. "בחיים שלנו הכי חשוב זה לקבל את השונה. זה הבסיס של התרבות. פשוט הזדעזעתי מההתנהלות של העירייה, אבל אני אמשיך לחנך את הבן שלי לרב-תרבותיות".

פועלים להרחבת החינוך המעורב

חלק גדול מההורים היהודים ביפו חפצים בחינוך מעורב, ופועלים כדי להרחיב את המסגרות המעניקות אותו. "אני כבר הרבה שנים מנסה להכניס את הבנות שלי למסגרות מעורבות", אומרת נעמי רואש, אם לילדה ששובצה בגן ירגזי.

לדברי רואש, "הבת הגדולה שלי לא עלתה בהגרלה לאחד הגנים העירוניים הדו-לשוניים, שאליהם יש רשימת המתנה. חיכינו חודשיים בבית כי רצינו להשתלב בגן הזה, וזה לא קרה. הבת השנייה עולה לטרום-טרום חובה. כשבחרנו את הגנים בשבילה, בחרנו את הדו-לשוני כאופציה ראשונה ואחר כך את  הגנים במעפילי סלוודור, כי ידענו שבשנים האחרונות הם גנים מעורבים. זאת אמנם לא מסגרת דו-לשונית, אבל זה גם משהו. הכנסנו אותה למעפילי סלוודור כי לא עלינו בדו-לשוני בהגרלה, אבל בסוף כן קיבלנו מקום בדו-לשוני, והילדה עברה מגן ירגזי".

"לא ברור אם החלוקה של הילדים לגנים בגן נובעת מטימטום או מרוע", היא מוסיפה. "כשגיליתי שיש כוונה להפוך את הגן לגן עם רוב מוחלט של ערבים – התבאסתי להיות מיעוט. לי היה ברור שהיהודים לא יישארו בתמהיל הזה בירגזי. גם למישהו שרוצה להשתלב ואינו גזען, חשוב שתהיה תרבות יהודית, איך אפשר כש-95% מהילדים ערבים?"

לטענת רואש, אם היו מחלקים את הילדים באופן שווה בגנים, ההורים היו מרוצים. "אנחנו לא מעט הורים שפועלים לטובת זה שיהיו יותר גנים מעורבים. יש תוכנית של העירייה לתת יותר תגבור לנושא, מצד שני, בפועל, כשהייתה אופציה לערבב את האוכלוסייה באופן מאוזן בגנים – העירייה הפרידה. יש מאות הורים שרוצים להירשם למסגרת הדו-לשונית, ובגלל שאין מקום, הורים נפגשו עם העירייה והסבירו שכדאי שגנים יהודיים ייהפכו רב-תרבותיים".

רשימת גנים (חלקית) יפו

רשימת גנים (חלקית) ביפו. "כשהיתה אופציה לערבב – העירייה הפרידה"

"תופעל תוכנית לחיזוק הרב-תרבותיות"

מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה כי "השיבוץ לגני הילדים אינו מתבצע על פי קריטריון של לאום, אלא על פי בקשות ההורים בזמן הרישום ועל פי קריטריון של מרחק. בתום השיבוץ אכן התקבלה תמונה של חוסר איזון מספרי בין היהודים לערבים בגני סלוודור. לאור בקשת ההורים לגנים מעורבים הוצעה העברה בין הגנים לכמה הורים (על פי קרבה גיאוגרפית לגנים) לצורך איזון בין מספר היהודים לערבים, אך בכל המקרים ההורים סירבו.

"למרות חוסר האיזון המספרי, עיריית תל אביב-יפו החליטה להכניס לגנים המעורבים ביפו תוכנית לחיזוק הרב-תרבותיות בגן, שתכלול ליווי לצוות הגן ומתן כלים להובלת גן רב-תרבותי, ציון החגים והמועדים של שלושת הדתות, חיזוק שפתי הן של השפה הערבית והן של השפה העברית בהתאם למיפוי הצרכים של ילדי הגן, וקשר עם קהילת ההורים של הגן לצורך יצירת רצף בין הגן לבית. בנוסף, ברוב המכריע של הגנים ישנו צוות מעורב ערבי-יהודי. אנו מאחלים לילדי הגנים המעורבים ולמשפחותיהם שנה משמעותית ומוצלחת".

העירייה סירבה לענות על השאלה אם הגן ייהפך ממלכתי-ערבי, ובשיחה עם אחת מדוברות העירייה היא אמרה בתגובה: "זה יהיה גן".

רז קולי היא עיתונאית ותחקירנית עצמאית.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf