newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ביקור סולידריות מפתיע בגבעת עמל

על הריסות הבתים מהם פונו על ידי הטייקונים, אירחו תושבי גבעת עמל כמה ביקורי סולידריות מרגשים, ביניהם שני תושבי עזה, מתושביו המקוריים של כפר ג'מוסין שעל חורבותיו קמה שכונתם. לטייקונים יש ממון רב, אך יש לזכור שהם מעטים מאיתנו. מול מפגן הכוחנות שלהם, יש לבנות ברית של מנושלים

מאת:

כותבת אורחת: רבקה ויטנברג

באוהל ישן ודולף בגבעת עמל ב' מצטופפים מספר תושבים, שעד ליום שני שעבר, 29 בדצמבר 2014, גרו בבית לתפארת בסמוך לשם. ביום חמישי שעבר, האחד בינואר 2015, באתי לבקר אותם יחד עם עוד שני פעילים.

התושבים ביקשו לפני כן שיביאו מצרכי יסוד, ואנחנו הפעילים הבאנו כמה מצרכי יסוד, למרות שכספנו אינו רב, והתושבים שמחו מאוד לקבלם והודו לנו מקרב לב. הכנסת האורחים שקיבלנו נוגעת ללב, כשמדובר באנשים שכל עולמם חרב עליהם. הם סיפרו על החורבן שעבר עליהם – שוטרים הפעילו אלימות כלפי ילדים ומבוגרים, זרקו ילדים מהגגות וסילקו אנשים בכוח מבתיהם כדי לבוא ולהרוס. משפחות שחיו שם שנים על גבי שנים מוצאות עצמן באוהל. עיריית תל-אביב שלחה לשם, לדבריהם, עובדות רווחה, ואלו – במקום להציע פתרון למצוקתם – ניסו לעודד אותם לעקור מן המקום.

> בחסות החשכה: שמונה משפחות פונו בכוח בגבעת עמל

שוטרים גוררים פעילה. גבעת עמל (חגי מטר)

שוטרים גוררים פעילה. גבעת עמל (חגי מטר)

תושבים ופעילים חוסמים את איילון, לאחר הפינוי בגבעת עמל, תל אביב, 29 דצמבר 2014. אקטיבסטילס

תושבים ופעילים חוסמים את איילון, לאחר הפינוי בגבעת עמל, תל אביב, 29 דצמבר 2014. אקטיבסטילס

השבוע צפויה סופה קשה, ואותם תושבים, שעד לשבוע שעבר נהנו מקורת-גג, יאלצו לעבור אותה באוהל. עוד בראש השנה שעבר, לאחר פינויים של כמה מתושבי השטח שבבעלותו של יצחק תשובה, חגגו המקומיים את החג ואף הזמינו פעילים לעשות איתם את ראש השנה. זה מחמם את הלב לראות שהתושבים, חרף החורבן שהופל על ראשם, אירחו אנשים לחג. אלו הם פניה של מדינת ישראל המודרנית, שבה לטייקון זכות-קדימה על חשבונו של האזרח.

התושבים סיפרו לנו גם שזמן לא רב לפני ההריסה, כשהתפרסם מאבקם ברבים, באו שני פלסטינים תושבי עזה, שזכו לאישור כניסה לישראל, לבקר בגבעת עמל ב'. הם תיארו בדיוק את הבתים בשכונה עוד לפני שנכנסו אליה, והעלו זיכרונות מילדותם שם. מדובר באנשים שגורשו מגבעת עמל ב' במלחמת 1948, בפינוי הקודם של השכונה. תושב ותיק שנכח במקום אמר כי כל מה שאותם פלסטינים תיארו – נכון. מדובר בתושביה הקודמים של השכונה, שגורשו ממנה, שבאו להזדהות עם תושביה החדשים, העומדים אף הם בפני גירוש. כך נסגר לו עוד מעגל של אי-צדק – השלטון הישראלי תמיד מגרש מישהו לטובת מישהו אחר ולא נותן לאדם הפשוט להכות שורש.

מכל חברי הכנסת שהביעו תמיכתם בתושבי גבעת עמל, היחיד שבא להילחם כתף אל כתף איתם הוא ח"כ אילן גילאון ממרצ. הוא נכח בפינוי האחרון ואף הופל מכיסא הגלגלים שלו מספר פעמים בידי השוטרים. בפייסבוק וכן בעל-פה, תושבים רבים – ליכודניקים ותיקים ברובם – אמרו שייתכן ובבחירות הבאות הם יצביעו מר"צ. מדוע? כי זו המפלגה שבאה להזדהות איתם במאבקם.

אחדות של מנוצלים

כפעילה אני בעצמי מתחילה לחשוש שמא תשובה וכוזהינוף ינסו לפנות אותי מביתי בדרום תל-אביב מאחר ואני באה להיאבק למען תושבי גבעת עמל ב'. מדובר באנשים כוחניים, כאלו שהמשטרה והעירייה סרות למרותם, ואי אפשר לדעת כיצד הם יגיבו לפעילות הברוכה שאנו מקיימים כאן למען התושבים. היו כבר פעילים שהוטרדו עקב הסיוע שהם מגישים למפונים. אך בטוחתני שכפי שבאתי לסייע במאבק התושבים, כך הם גם יבואו לעזור לי, אם יופעל כוחם של הטייקונים נגדי.

הדרך היחידה לעמוד בפני זוועת הפינוי, זו ששולחת ילדים וקשישים לעבור את הסופה באוהל, היא לפעול יחד. הטייקונים הם מעטים, שאולי כספם רב, אך הם מעטים מאיתנו. לטייקונים ולשלטון כוח רב, אך ההמונים – קורבנות הטייקונים והשלטון  – רבים מהם. עלינו לבנות אחדות של מנושלים ומנוצלים, מתושבי גבעת עמל ב' ועד למגורשי ג'מוסין-אל-ערבי, בכדי להילחם כולנו נגד עוולות הגירוש והפינוי האופייניות לישראל של ימינו.

> כעשרים משפחות פונו באלימות בשכונת גבעת עמל

רבקה ויטנברג, עובדת קבלן ופעילה חברתית, תושבת תל-אביב

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
דברים שרואים בתמונה (צילום: צלם)

דברים שרואים בתמונה (צילום: צלם)

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf