newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הורדת מע"מ והחזר חוב אינם האפשרויות היחידות לניצול העודף התקציבי

לישראל יש עודף תקציבי של 8 מיליארד שקל. מה עושים? נתניהו וכחלון מציעים להוריד את המע"מ, קרנית פלוג ומירב ארלוזורוב מציעות להחזיר חובות. ודוקא הצעתו של דרעי, ההגיונית מכולן, לא נמצאת על סדר היום הציבורי

מאת:

כותב אורח: ערן חכים

כמו רבים בעיתונות בישראל, הטורים הכלכליים של מירב ארלוזרוב נראים יותר כמו טור דעה מאשר כתבה עיתונאית. לעיתונאים יש דעה והם מקדמים אותה, זה מצוין. אבל תפקידם כולל את הצגת מרחב האפשרויות בצורה ההוגנת ביותר, תוך ניסיון להציג את היתרונות והחסרונות של חלופות שונות. כמוה, גם אני מסכים שהורדת המע"מ, כפי שמציעים כחלון ונתניהו, כרגע היא טעות. אבל בניגוד להצגה שלה, לא מדובר במהלך מטומטם וחסר שחר, אלא בהחלטה שיש לה יתרונות וחסרונות. ולצד זה, גם לאטרנטיבה שהיא מציעה חסרונות רבים. לבסוף, מהדיון הושמטו אופציות נוספות שחשוב שישקלו.

אופציית ביבי-כחלון

לישראל יש עודף תקציבי של 8 מיליארד שקל – הלוואי על כולנו, ועכשיו צריך להחליט מה לעשות איתו. כחלון וביבי החליטו להוריד מע"מ ומס חברות. לטעמי, את החיסרון המרכזי של הורדת מע"מ ומס חברות ארלוזרוב כלל לא מזכירה: מדובר בהזרמת כספים רגרסיבית, כלומר כזו המופנית בעיקר לעשירים. מע"מ הוא מס פרוגרסבי (כלומר עשירים משלמים אותו יותר), כיוון שהוא מס שמוטל על כל רכישה. לעשירים יש יותר כסף, לכן הם רוכשים יותר ולכן הם משלמים יותר מע"מ. כך, הורדת מע"מ מחלקת את הכסף בעיקר לאזרחים העשירים. לטעמי, את החיסרון המרכזי של הורדת מע"מ ומס חברות ארלוזרוב כלל לא מזכירה: מדובר בהזרמת כספים על כל רכישה שהיא, כלומר כשם שהיא מקלה על רכישת מזון, היא מקלה גם על רכישת מוצרי יוקרה.

מצד שני, כיוון שמע"מ מוטל על כל מוצר, מע"מ גורם לדברים לעלות יותר. יש נורמה של מיסוי בעולם ומס הרכישה בישראל גבוה ממנה. למיסוי הזה יש חלק ביוקר המחייה. מע"מ גבוה גם מאט את הפעילות הכלכלית. כאשר מוצרים יקרים יותר אנשים קונים פחות, לכן עסקים מייבאים\מייצרים פחות, ולכן מעסיקים פחות עובדים וכו'. הפחתה של מע"מ יוצרת פעילות כלכלית, וכך ניתן גם להתמודד עם העדר הצמיחה שארלוזרוב מפחדת ממנה (אני לא נכנס כאן לבעייתיות של מדד הצמיחה, או לשאלה האם יש להתמודד עם צמיחה בפעולות מנע כפי שמציעים ביבי-כחלון או רק כשזו מופיעה במלוא הדרה כפי שמציעה ארלוזרוב).

> רפורמת הנדל"ן של כחלון לא סופרת את הדורות הבאים

ההצעה ההגיונית ביותר לא נמצאת על סדר היום הציבורי. אריה דרעי (אורן זיו / אקטיבסטילס)

ההצעה ההגיונית ביותר לא נמצאת על סדר היום הציבורי. אריה דרעי (אורן זיו / אקטיבסטילס)

שני היתרונות הללו מתבססים על כך שמע"מ מוריד מחירים. הדבר נכון. עם זאת, חשוב לציין שככל שזה נוגע למוצרים שהשוק שלהם נשלט על ידי מספר חברות שבאורח פלא המחירים של המוצרים שלהם זהים (קוטג' לדוגמא), סביר שהורדת המס תתגלגל כולה אל בעלי המפעלים או עסקי הייבוא, והמחירים יישארו בעינם. עם זאת, אין ספק שבהרבה הקשרים המע"מ יתגלגל גם לצרכנים (אותו ניתוח בדיוק חל על מס חברות – מהמס נהנות חברות ולא עניים, הוא אמור להוריד מחירי מוצרים ולהגביר פעילות כלכלית אבל רק אם השוק תחרותי).

אופציית פלוג-ארלוזורוב

כעת לאלטרנטיבה שארלוזורוב ופלוג מקדמות, החזר חוב. כמו שארלוזורוב כותבת, היתרון הגדול של החזר חוב הוא ירידה בהחזרי ריבית שישראל משלמת. נשמע מצוין, למה שנשלם כסף סתם על הלוואה? החזר החוב יוריד את החזרי הריבית וכך נרוויח בכל שנה כסף שנוכל להשקיע בדברים שונים, בין השאר בהורדת המע"מ. זה נכון, אבל הרבה אנשים בישראל נמצאים באובר דרפט. כלומר הם משלמים על הלוואה בתנאים הרבה יותר גרועים מהריבית שישראל משלמת על החוב שלה. הדילמה האם לצמצם את החוב שקולה לדילמה האם לתת לאזרחים את הכסף עכשיו או להשקיע אותו בתוכנית חסכון שתניב תשואה שנתית של כ-5% (הריבית שאפשר לחסוך). להרבה אזרחים עדיף לקבל את הכסף עכשיו ולסגור אוברדרפט עליו הם משלמים הרבה יותר מ-5% שנתיים. מבחינת ארלוזורוב, כנראה שהלוואות אלה הן חסרות משמעות שכן "הכסף נשאר במשפחה", הוא עובר מהעניים אל הבנקים אבל לא יוצא מגבולות ישראל. בשביל אותם אנשים עניים, ההבדל הוא עצום.

האופציה השלישית של ש"ס

בכל הדיון בולט העדרן הכמעט מוחלט של אלטרנטיבות לאלה של ארלוזורוב-פלוג (החזר חוב), וביבי-כחלון (הורדת מיסים לעשירים שאמורה להוזיל מחירים ולהמריץ את המשק). דרעי וש"ס דרשו לבטל את המע"מ על מוצרי ייסוד לעשירונים התחתונים. זו דוגמא להעברה תקציבית שמועברת ישירות לעניים. בדיוק אלה שלווים כספים בריבית הגבוהה מ 5%. כחלון שכנע את דרעי שאין מספיק כסף לזה, וכעת מתברר שיש, אך התוכנית הזו כלל לא על סדר היום הציבורי. לחלופין, 8 מיליארד ש"ח יכולים היו לשקם את הדיור הציבורי בתוספת הבטחת טיפול הרפואי הולם לזקנים עניים.

מבחינה מוסרית, לטעמי, ברור שהאופציה השלישית היא הנכונה. מבחינה כלכלית, קשה לומר מה מה ישפיע על הצמיחה יותר. ייתכן שירידה במע"מ ובמס חברות תגרום למוצרים להיות זולים יותר ולאנשים לצרוך יותר וייתכן שהורדה של 0.85% במחיר של מוצרים (85 אגורות על כל מאה שקל), בתוספת הגלגול של הורדת מס חברות על מחירי מוצרים, לא ישפיעו מהותית על הצריכה. ייתכן שהפניית תקציבים לעניים תעניק כח קנייה לאוכלוסיות העניות ביותר וכך תקדם צמיחה, וייתכן שהעניים בישראל עניים עד כדי כך שהזרמת כספים אליהם לא תתבטא בצריכה. כך או כך, אני חושב שחשוב שיתקיים דיון רציני בחלופות השונות כאשר מוצגים היתרונות והחסרונות של כל אחת. ברור לחלוטין מה עמדתי בדיון, אבל לצד דגש זה ניסיתי להציג את האפשרויות השונות בצורה הוגנת, דבר שארלוזורוב כלל לא רואה כתפקידה כעיתונאית.

ערן חכים הוא פעיל חברתי בארגוני עובדים של מרצי המכללות והאוניברסיטאות ובמאבק למען דיור ציבורי בישראל, ודוקטורנט לסוציולוגיה באוניברסיטת תל אביב.

> כך מצפצפת הממשלה על הציבור כל הדרך אל הגז

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf