newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

אתמול החלטתי ללכת לדבר עם מפגיני הימין

בין השלטים של "מוות לערבים" ו"הרוצחים לטייס" הסתננתי, הלוך ושוב, כדי לדבר עם המפגינים. מצאתי שיש עם מי לדבר, עד שהשוטרים גררו אותי משם

מאת:

כותב אורח: איתמר ארב

מחשבות אחרי הפגנות השמאל והימין בכיכר הבימה לפני כמה שעות

הגעתי לסביבה של שתי ההפגנות בכיכר הבימה אתמול (חמישי) בערך בשמונה וחצי, ופניתי ישר אל מפגיני הימין. כמה עשרות אנשים, רובם לובשי שחור, מעטים רעולי פנים. בחרתי את העיניים הראשונות שהחזירו לי מבט: ״היי, אני איתמר. אני שמאלני. אפשר לשמוע מה אתה חושב?״. שני הראשונים מגיבים בהפתעה מוחלטת, כמעט נבהלים, ומנפנפים אותי. אחד שומע מה אמרתי לאחרים ומציע לי לבוא איתו כמה מטרים אחורה, איפה שצעקות ה״מוות לערבים״ מעט פחות רועמות.

חזי, בן 30 מרמלה מסביר לי למה הוא מפגין, למה הוא לא יכול לסבול לראות אנשים מגנים ככה את צה״ל, תומכים באויבים שלנו, איך ערבים ניסו להרעיל אותו כשהוא היה בן 5, למה הוא לא מאמין שיש עם מי לדבר, והבנתי אותו.

ואז קרה דבר נפלא, חזי עצר את השיחה שלנו ורצה לבוא איתי ל״צד השני״, אז חצינו את שלטי ה״מוות לבוגדים״ לעבר שלטי ״הרוצחים לטייס״ ועברנו ליקום מקביל. אחרי שיחה יבשה על מי ומה הם ״שוברים שתיקה״ חזי החליט שהספיק לו מהפגנות להיום וחותך הביתה, אני מנסה לחזור להפגנה השנייה ונחסם על ידי שוטרים.

מאות מפגיני שמאל מוחים נגד המתקפה על עזה. (שירז גרינבאום/אקטיבסטילס)

מאות מפגיני שמאל מוחים נגד המתקפה על עזה. (שירז גרינבאום/אקטיבסטילס)

התחלתי לפנות לכמה אנשים שעמדו על המחסום וקיללו את מפגיני השמאל. שוב כמה שלא מוכנים להקשיב, אבל תוך דקה אני מתחיל לדבר עם אשר (לוקח לו שנייה להרגע אחרי שהוא קרע את הריאות בקרב צעקות עם אחד מאוחזי השלטים), מורה להיסטוריה, שמנתח את המצב מבחינתו. על רפיסות הממשלה, על חוסר האונים של תושבי הדרום, על הצורך במבצע קרקעי (״הרבה יותר מדויק ומוסרי מהפצצה אווירית״), ובסוף אומר בפה מלא ש״ברור שאין פיתרון ארוך טווח חוץ משלום״.

נפרד ממנו בלחיצת יד ופונה לכמה נערים שהצליחו להסתנן מהפגנת הנגד, אחד מהם, ירון, עף על ההזדמנות. אנחנו מתחילים לדבר, לצחוק, ואז אני מתעקש – איך אתה תופס את המציאות? ״מבחינתי עדיף שימותו 1,000 ערבים משיהודי ישבור את הרגל״.

אני מנסה לשאול, להבין למה. עובר אורח מחויט מצטרף לירון בהסברים, אבל לפני שאנחנו מצליחים להגיע להבנות תופסים אותי שני שוטרים וגוררים אותי בכח ובצעקות להפגנת השמאל, מתעלמים מההסברים שלי ושל ירון ושל עובר האורח שאנחנו רק מדברים, שאף אחד לא מרביץ לאף אחד. מלא תקווה, חדור תסכול ומפוצץ מחשבות, פניתי הביתה.

אז מה המסקנות שלי? שאין מסקנות, שנחרצות היא מתישה ומזיקה ולא יעילה ומשלהבת ושכולם יכולים להקשיב, אבל שזה קצת יותר קשה עם שלטים ועם מדים.

* איתמר ארב הוא מוזיקאי שעוסק בחינוך, תושב נווה שאנן

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf