newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

אלפים חסמו את הכביש המוביל לכנסת והפגינו בעד חופש למשתמשי הקנביס

אלימות משטרתית ומעצרים המוניים לא הרתיעו את משתתפי ליל הבאנגים הגדול שתבעו חופש למשתמשים וסוף למדיניות ההפללה. לא לטעות: מדובר במאבק על אופי המשטר, לא פחות

מאת:

למעלה מאלפיים מפגינים ומפגינות בעד חופש אזרחי ונגד מדיניות הפללת המשתמשים בקנביס, חסמו במוצ"ש האחרון את כבישי הגישה לכנסת באזור גן הוורדים וצומת הסינמה סיטי הסמוך, זאת במחאה על כך שהמשטרה, בהוראת בית המשפט, מנעה מהם את הכניסה לגן הורדים בו אמור היה להתקיים אמש אירוע המחאה "ליל הבאנגים הגדול". הצו הוצא לבקשת המשטרה שהגדירה את הארוע כ"התאגדות אסורה".

המפגינים שכניסתם לגן נאסרה התרכזו לפיכך בשני מוקדים. האחד, בצומת הסמוכה לגן הורדים שם שרו רקדו וחסמו את התנועה. מוקד שני היה בגן סאקר שבו התקיים לאורך הלילה פיקניק מחאה המוני לציון יום המריחואנה הבילאומי במהלכו מאות עישנו ג'וינט בפומבי באין מפריע בתביעה ללגליזציה, וקראו בין היתר: "לא תשעבדו אותי כי אני אדם חופשי".

הפגנה בעד חופש למשתמשי קנביס. המפגינים התיישבו על הכביש באקט של התנגדות אזרחית לא אלימה. צילום: אורן זיו, אקטיבסטילס

הפגנה בעד חופש למשתמשי קנביס. המפגינים התיישבו על הכביש באקט של התנגדות אזרחית לא אלימה. (צילום: אורן זיו, אקטיבסטילס)

השוטרים הרבים, שבשעה הראשונה למפגן המחאה עמדו מנגד ולא התערבו במתרחש ,החלו בסביבות השעה אחת אחר חצות לקטוף מפגינים מהקהל. סמויים שהתערבו בקהל שלפו רנדומלית משתתפים באירוע, על פי עדויות של משתתפים תוך שימוש באלימות קשה. עשרות נעצרו. המפגינים הנחושים סירבו במשך שעות ארוכות לפנות את הצומת ובאקט של התנגדות אזרחית לא אלימה התיישבו רבים מהם על הכביש. אחת המפגינות סיפרה לנו: "יש כאן עשרות פרשים על סוסים, מידי פעם הם משתלחים באנשים, גם דרסו בחור שישב במעגל. הגיעה לכאן גם מפזרת הפגנות עם זרנוקי מים. הם הודפים אותנו הלוך ושוב. עוצרים חופשי אנשים. הבלאגן חוגג כאן ויש פה המון אנשים. השוטרים מתוסכלים אין ספק. חסמנו שני כבישים והמפגינים נחושים בדעתם. לא זזים, לא מתיאשים. כזו הפגנה לא ראיתי" .

בדף הארוע ליל הבאנגים הגדול  כתבה אחת ממשתתפות ההפגנה: "דייי מה שהולך פה לא יאומן, מגבניקים דופקים מכות לאנשים, מחשמלים אותם ודורסים עם סוסים".

מפגין שנפצע כתב גם הוא בדף הארוע: "פגעו בי שוטרים ,ואני בבית חולים. בבקשה תשיגו לי את הסרטון של המעצר שלי כי השוטרים מחקו לי באוהל המעצר! תיעדו את זה בהארץ…"

הנה סרטון שצילם אחד המפגינים בו נראים מעצרים ואלימות שוטרים:

עו"ד דקל דוד עוזר, ממובילי מאבק הלגליזציה אמר לנו: "בזמן שכולם מתמקדים במוקד החיכוך עם משטרת ישראל דווקא ראוי לשים את המוקד על גן סאקר, שם התקיים פיקניק יום המריחואנה כמו בכל העולם, בו התאספו מעל אלף איש ועישנו חופשי חופשי. השמיים כמובן לא נפלו וחבל שמשטרת ישראל לא השכילה לאשר אירוע כזה מראש עם העישונים ועם הכל ביום המריחואנה הבינלאומי והתמקדה בהגנה על בסטיליה דמיונית שהם קבעו".

קישור לשידור החי שהעבירו מארגני האירוע

לקראת בוקר שוחררו מרבית המעוכבים שנחקרו על הפרעה ל"סדר הציבורי", הפרעה לשוטר במילוי תפקידו וחלקם על החזקת סם.

חוסמים את הכביש בליל הבאנגים הגדול

חוסמים את הצומת. ליל הבאנגים הגדול. (צילום: גבי סמירנוב)

עד כאן העובדות. מדהים להיווכח בכל פעם מחדש כמה הנושא הזה טעון עבור רבים המזהים אותו עם סטלנות מכונסת בתוך עצמה, כזו המבקשת להכשיר מעשה פסול ומזיק. כשדיווחנו עליו בחדר המצב בליל ההפגנה קיבלנו לא מעט תגובות זועמות ואפילו כמה איומי נטישה מקוראים כעוסים. מה לזה ולצדק חברתי? מה ל"מעשנים האלה"  ולמאבק בעוני ובהפרטות, מה ללגליזציה ולמאבקי עובדים?

גם כאן בשיחה מקומית כתבה לילך בן דוד בין היתר: "הנחישות שבה שכבת השמנת של הצעירים בישראל מוכנה להתמרד ולהיעצר למען הזכות הפרטית והבלתי-מעניינת שלהם לעשן מריחואנה, מסמנת את השיא החדש של האפאתיות ופשיטת הרגל המוסרית של החברה הישראלית, ההתגלמות האולטימטיבית של הפוליטיקה הניהיליסטית של "מעמד הביניים ואפסי עוד" שאת שורשיה ניתן לאתר במחאת האוהלים".

אל תתבלבלו, זה מאבק על חופש!

במדינת ישראל מופללים מידי שנה עשרות אלפי אזרחיות ואזרחים על שימוש בקנביס ונפתחים נגדם תיקים במשטרה על שימוש אישי בד' אמותיהם. וגם כאן, ככל שאת או אתה פחות לבנים, פחות עשירים ופחות מקושרים רבים יותר הסיכויים לכתב אישום ולרישום פלילי. לכו עם זה אחורה עשור או שניים וקיבלתם מאות אלפים. הוסיפו אליהם את בערך מליון החייבות והחייבים למנגנון הנישול והעושק המכונה הוצאה לפועל ותקבלו שיטה: המוני אזרחים מאוימי טרור משטרי שמורידים את הראש בצייתנות. מאות אלפי אזרחים ממושמעים שחרב מונחת על צווארם ויחשבו פעמיים לפני שיצטרפו לפעולות מחאה או מרד בשלטון, כי מה הם צריכים צרות עכשיו, מישהו הרי כבר שם עליהם עין, הם הדבר הכי נוח למשטר.

תמיד ימצא שם בשולי ההפגנה על קיצוץ קצבאות הילדים מול ביתו של יאיר לפיד השוטר הנחמד וסה"כ דורש טובתם שילחש באזנם את "עברם" ויציע להם בחברות לפרוש הביתה כי חבל להסתבך. בבית המשפט, אם יגיעו אליו בגלל "הפרת הסדר הציבורי" או "התקהלות בלתי חוקית" יציג אותם התובע המשטרתי בפני השופט כ"בדוקאים" (מילה נרדפת לכאלה ש"עברם" תמיד ירדוף אותם) ושופט חמור סבר יביט בחשוד או החשודה במבט מרצין  ויענה לבקשת המשטרה למעצר בית או הרחקה ארוכה מזירת הפעולה. כי כאלה אנחנו: מדינה של מופללים, מדינה של חייבים, מדינה של עבדים.

ועוד לא דיברנו על איפה מציבים את הגבול בו מדינה פשוט לא יכולה להתערב בגסות בפרטיותם של אזרחיה שאינם מזיקים לאיש.

בליל הבאנגים הגדול בירושלים ראינו אלפי אזרחים שבנושא אחד ספציפי מאד לא מקבלים עוד את הסדר הקיים ומוכנים להתמרד ולשלם מחיר כדי לשנות. חלקם ישרים מספיק ומודעים מספיק כדי לחבר את הנקודות ולזהות שהדיכוי שלהם הוא רק עוד דיכוי, אחד בשורה מתארכת. אחרים תקועים במאבק סקטוריאלי מתפנק קצת ועסוק בעצמו שדואג לזכויותיו בלבד. אבל אזרח מתעורר הוא אזרח מתעורר, ואזרחית יוצאת לרחוב היא אזרחית יוצאת לרחוב וברחוב פוגשים עוד מאבקים, ועוד מדוכאי משטר ואני מתעקש לראות כאן גם את הסיכוי ליצירת סולידריות של מדוכאים עם מאבקים נוספים. לכן מי שרואה את זה כמאבק של סטלנים קצת מפספס.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf