newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

אחרי אסטוניה, הגיע הזמן לתחבורה ציבורית חינם בישראל

הפיילוט שנערך בטאליו בירת אסטוניה הראה שהרווחים מהנהגת תחבורה ציבורית חינם עולים על ההפסדים. גם בפאריז עובדים על תוכנית דומה. תחבורה ציבורית חינם בישראל תעלה 4 מיליארד שקל בשנה. הרווחים יהיו גדולים יותר

מאת:

אסטוניה תהיה המדינה הראשונה בעולם להנהיג תחבורה ציבורית בחינם בכל הנסיעות הבינעירונית ובנסיעות בעיר הבירה טאלין. זו תוצאה של פיילוט מוצלח בטאלין, שנערך בשנה האחרונה, והוכיח שהרווחים מהמהלך עולים על ההפסדים הישירים.

הנסיעות בחינם יהיו עבור כל תושבי המדינה, אבל לא לתיירים. בוויילס הנסיעות בסופי השבוע הן חינם בתחבורה הציבורית. בפריז עובדים על תכנית לתחבורה ציבורית בחינם במטרו ואוטובוסים.

לא מדובר בטירוף. מטרת המהלך היא מדיניות ממשלתית שתיטיב עם האזורים המרוחקים, שרוב הקהילות בהם נמוכות יותר במדד הסוציו-אקונומי, מבוגרות יותר מהממוצע הכללי ושהחיים בהם דורשים יותר התניידות. למעשה המהלך הוא צעד של חלוקת משאבים מחדש שתקל על הפריפריה, מבוגרים והשכבות החלשות כלכלית.

מחכים לאוטובוס בתל אביב. מחקרים מראים שתחבורה ציבורית חינם מצמצמת פערים (צילום: פלש90)

מחכים לאוטובוס בתל אביב. מחקרים מראים שתחבורה ציבורית חינם מצמצמת פערים (צילום: פלש90)

בישראל מרכז "אדוה" הציע מדיניות דומה כבר ב-2001 ועדכן אותה לאחרונה. ההשלכות בישראל גם הן יהיו חיזוק הפריפריה, צמצום פערים, הקלה על השכבות החלשות ועל אזרחים ותיקים, הורדת הפקקים והפחתת זיהום האוויר שגורם למותם של יותר מאלפיים ישראלים בשנה ולנזק של 7.7 מיליארד דולר.

לפי הערכת המדען הראשי לשעבר במשרד התחבורה, עלות המימון של תחבורה ציבורית בישראל בשנה תעמוד על 4 מיליארד ש״ח בלבד, זאת לעומת הצלת חיי אדם, תוספת של עשרות מיליארדים לכלכלה וצמצום פערים. באסטוניה גילה הפיילוט, שאת החיסכון בהשקעה בתחבורה, משקיעים האזרחים בצריכה פרטית, ומחזירים למדינה את ההשקעה ואף יותר ממנה. זאת, בנוסף לרווחים הסביבתיים והחברתיים העצומים.

מדיניות התחבורה הציבורית בישראל שמה את הדגש על כלי רכב פרטיים במקום על הולכי רגל, על משתמשי תחבורה ציבורית, על נוסעי אופניים, על איכות האוויר והסביבה ועל צמצום הפערים הכלכליים, שהם מהגבוהים במדינות המפותחות. בישראל הכבישים הצפופים בעולם המערבי וכולנו מרגישים את הפקקים. השקעות מליארדים במחלפים לא ישנו את המגמה.

תפישת שמאל אמיתית רואה בתחבורה ציבורית מפתח לשיפור רמת החיים של המעמד הנמוך והאוכלוסיות המוחלשות. עכשיו הזמן לדחוף לשיפור דרמטי בתשתיות התחבורה הציבורית ובקידום שימוש חינמי ברכבות ובאוטובוסים.

אבי דבוש, חבר מנהיגות תנועת הפריפריות וחבר הנהלת מרצ

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf