newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

לאן נעלמה תחנת האוטובוס של הכפר אום בטין?

תושבי אום בטין הופתעו לגלות שתחנת האוטובוס בכניסה לישוב שלהם איננה עוד. מעתה יצטרכו להגיע לישובים סמוכים כדי להשתמש בתחבורה ציבורית. מה אמורים לעשות מי שאין ברשותם רכב פרטי?

מאת:

בתחילת דצמבר הופתעו תושבי הכפר אום בטין לגלות כי תחנת האוטובוס אשר שימשה אותם בדרכם לבאר שבע הסמוכה נעלמה. לא ניתנו להם כל הסבר או הודעה מוקדמת, וכאשר תושבי הכפר שאלו את נהגי האוטובוסים, אותם תפסו בתחנות מרוחקות, לפשר העניין, נאמר להם שהתחנה בוטלה ומעתה יצטרכו להגיע לעומר הסמוכה בכד להשתמש בתחבורה ציבורית.

אום בטין הוא כפר מוכר המונה כחמשת אלפים בני-אדם, ומעתה הכפר נמצא תחת סגר דה פקטו לכל מי שאין ברשותו רכב פרטי. סלאמה אבו-כף, חבר ועד הישוב, סיפר לשיחה מקומית כי "בכל יום רבים מתושבי הכפר משתמשים באוטובוסים כדי להגיע למקומות העבודה. עד היום הייתה לנו את התחנה מול הכפר. זו אמנם הייתה סכנת נפשות לחצות כביש מהיר בכדי להגיע אליה, אבל לפחות הייתה אפשרות לצאת מהכפר. עכשיו הם מצפים שנצעד לאורך הכביש המהיר עד התחנה הבאה? זו סכנת נפשות".

התחנה בוטלה כפי הנראה בהוראת משרד התחבורה בשל עבודות הנוגעות לכביש חוצה ישראל האמור לעבור באזור. גם אם הדבר נכון, הרי שמשרד התחבורה לא טרח להודיע לתושבים, למצוא להם פתרון חלופי הכרחי או לכל הפחות לתת להם שהות למציאת פתרונות בעצמם.

זו לא הפעם הראשונה שתחנת האוטובוס הזו עולה לכותרות. ביוני האחרון תלמידות בית הספר התיכון אורט אום בטין פרסמו סרטון במחאה נגד האפליה התחבורתית של היישוב, ועוסק באותה תחנה עליה מדבר אבו-כף.

התלמידות הדגימו בסרטון את הסכנה הרבה שנשקפה להן עת חצו את כביש 60 בדרך לתחנת האוטובוס, ללא רמזורים ומעבר חציה. לעומת זאת, ביישוב היהודי הסמוך לאום-בטין, עומר, המונה מספר דומה של תושבים, בצומת דומה מוצבים רמזורים, וגם מעבר חציה ומעבר תת קרקעי.

כעת החליטו לגזול מישוב את כבשת הרש ולבטל לחלוטין את התחנה הזו. נדמה שבמשרד התחבורה לא הבינו לעומקו את המסר בסרטון, או שמא הרוח שהובילה אותם לבטל את הכריזה בערבית באוטובוסים בבאר שבע ולהתעלם מהאוכלוסיה הלא יהודית מכה שנית.

ממשרד התחבורה לא הגיבו עד שעה זו לפנייתנו למרות שזו נשלחה אליהם לפני יומיים. מחברת מטרופולין המפעילה קווי אוטובוס העוצרים בתחנה נמסר כי התחנה בוטלה בהוראת משרד התחבורה בשל עבודות הנוגעות לכביש חוצה ישראל האמור לעבור באזור. גם אם הדבר נכון, הרי שכאמור משרד התחבורה לא טרח להודיע לתושבים, למצוא להם פתרון חלופי הכרחי או לכל הפחות לתת להם שהות למציאת פתרונות בעצמם.

מפורום דו קיום בנגב נמסר בתגובה: "המדינה, בין אם במתכוון או בחוסר מחשבה, מונעת שוב ושוב מהאוכלוסייה הבדואית גישה לשירותים ציבוריים שמגיעים לכל אזרח. תחבורה ציבורית הינה לא רק זכות בסיסית, אלא גם דרך פרקטית להנגיש לימודים אקדמיים ותעסוקה לתושבי הכפרים, שלרבים מהם אין רכב פרטי כתחלופה. לא ייתכן שמקרה כזה היה מתרחש ביישוב יהודי, ובמקרה הזה האפליה גם מגיעה תוך סיכון חייהם של תושבות ותושבי אום-בטין".

> הליצן הפלסטיני יישאר עוד שישה חודשים בכלא, ללא משפט

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf