newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

צפו: התחקיר המלא על אירועי אום אלחיראן חושף מידע חדש

שנתיים וחצי לאחר שנחשף כי המשטרה שיקרה באירועי אום אלחיראן, מתפרסם היום התחקיר המלא של האירועים התומך בגרסאות פעילים שנכחו במקום ומעלה תהיות לגבי התנהלות מח״ש בפרשה. צפו בסרטון המסכם

מאת:

שנתיים וחצי אחרי האירועים באום אל חיראן, במהלכם נורה למוות יעקוב אבו אלקיעאן ונהרג השוטר ארז לוי, סוכנות המחקר Forensic Architecture שבלונדון, שניתחה את הצילומים מהאירוע, מפרסמת היום (ב׳) תחקיר מסכם ומלא של ההתרחשויות מאותו היום. התחקיר תומך בגרסתם של חבר הכנסת איימן עודה ואקטיביסטים נוספים כי נורו בכדורי ספוג (בניגוד לטענת המשטרה) וחושף את אופן הטיפול של מח״ש באירוע.

בשעות הבוקר המוקדמות של 18 בינואר 2017, מאות שוטרים פשטו על הכפר הלא מוכר אום אל חיראן בנגב. במהלך הפשיטה ירו שוטרים למוות באבו אלקיעאן שבדיוק יצא מביתו עם מעט חפצים ברכבו. בעוד במשטרה טענו מהרגע הראשון שמדובר ב״פיגוע״, ב״שיחה מקומית״ פרסמנו זמן קצר לאחר הארוע עדויות הסותרות את גרסת המשטרה. ימים לאחר התקרית, פורסם כאן תחקיר משותף עם סוכנות המחקר הלונדונית Forensic Architecture בו שולבו וידאו שצילמה הצלמת קרן מנור (״אקטיבסטילס״) מהקרקע, עם צילום רחפן. התחקיר הוכיח שאבו אלקיעאן נורה לפני שפגע בשוטרים. בהמשך, פורסמו תחקירים נוספים, שחשפו את שקרי המשטרה באותו יום, כמו הטענה שהאורות ברכבו של אבו אל קיעאן היו כבויים או הטענה שהוא האיץ לעבר השוטרים. שתי הטענות התבררו כלא נכונות.

כעת, מפרסמים ב- Forensic Architecture (אנגלית) את התחקיר המלא. הסרט נפתח עם חומר הגלם שצילמה מנור כשהיא מסבירה בקולה את התרחשויות העניינים (הסרטון גם הוצג בתערוכה במוזיאון הטייט בלונדון בשנה שעברה):

בהמשך הוידאו, מוצגים לראשונה חומרים שצילמו השוטרים במקום, שנחשפו במהלך הפניה של הוועד נגד עינויים בישראל למח״ש. הוועד לקח חלק בתחקיר שפורסם היום ומייצג את הנפגעים בתקרית – בהם משפחת אבו אל קיעאן וח״כ איימן עודה שהותקף בגז פלפל ונורה בראשו בכדור ספוג שחור. במשטרה טענו לאורך כל הדרך כי עודה לא הותקף וייתכן ש״נפגע מאבן״.

בתחקיר מוצגים צילומים ממצלמת גוף של השוטר נ.ג, ממצלמת וידאו של השוטר נוסף, קטע וידאו מהרחפן המשטרתי, שארוך במעט ממה שפורסם בתקשורת ביום האירוע וכן הקלטות של הקשר המשטרתי. בצילום ממצלמת הגוף של השוטר מ.ג, ניתן להבחין כי בשטח היו שוטרים נוספים שצילמו חומרים אותם מח״ש לא העבירה לוועד נגד עינויים, שכאמור מייצג את ח״כ עודה ונפגעים אחרים בתקרית. בתיעוד ממצלמת הגוף המשטרתית, ניתן להבחין בבירור כי אורות הרכב של אבו אלקיעאן היו דלוקים, בניגוד לטענת המשטרה כי הם היו כבויים (טענה שבמשטרה התעקשו עליה עד פרסום התחקיר של Forensic Architecture כחודש לאחר הארוע). התיעוד גם מוכיח שאבו אלקיעאן לא נורה פעם נוספת לאחר שהרכב נעצר, כפי שטענו חלק מהנוכחים במקום לאחר הארוע.

בחלק נוסף, מוצגת בהרחבה הפגיעה בח״כ עודה ואקטיביסטים נוספים, שבתחילה רוססו בגז מדמיע ולאחר מכן נעשה נגדם שימוש בירי כדורי ספוג שחורים. זאת בניגוד לוידאו שהודלף לערוץ 10 לפני כשנה וחצי, בו הוצגה לכאורה הוכחה שאיימן עודה לא נורה בראשו על ידי שוטר.

בעזרת ניתוח השטח, הצלבת החומרים המצולמים ומיקום כל אחד מהצלמים בדקות שבהן נפגע עודה (של מנור, יעלה רענן, והשוטרים שצילמו) עולה מהתחקיר תמונה לפיה הוידאו שהודלף לערוץ 10 הוא אינו הוידאו המלא וככל הנראה חסרות בו השניות בהן נורה עודה. מעט לפני שהתיעוד נחתך, ניתן לשמוע את השוטר ל.מ, שגם צילם את הארוע במצלמה משטרתית, קורא לחברו ״תן להם ספוג״. בנוסף לכך, בחומרים שהועברו לוועד נגד עינויים, חסר דף אחד מתמלול עדותו של השוטר ל.מ.

הסרט ובו פירוט ניתוח הראיות יוקרן מספר פעמים בשבוע בין ה-3 ביוני ל-22 בספטמבר במוזיאון הוויטני בניו יורק, במסגרת הביאנלה של הוויטני – מאירועי האמנות החשובים בעולם. הצפיה בסרט, שאורכו חצי שעה, מציגה לצופה בפעם הראשונה את הגרסה המלאה לאירועים שהתרחשו באותו הלילה.

הבחירה במוזיאון הוויטני לא הייתה מקרית. וורן קנדרס, אחד מחברי הועד המנהל של המוזיאון הניו יורקי, הוא הבעלים של חברת ״Safariland Group" שחברת בת שלה, "Defense Technology", מייצרת אמצעים לפיזור הפגנות. החברה מתמחה ביצור אמצעים לפיזור הפגנות אותם היא מגדירה ״לא קטלניים״.

במקביל, מציגים Forensic Architecture במוזיאון הוויטני בניו יורק תחקיר על השימוש בגז מדמיע מסוג ״טריפל צ׳ייסר״ (Triple-Chaser) שגם אותו מייצרים ב ״Defense Technology". התחקיר בודק גם את האפשרות של שימוש בכדורי רובה שמייצרת חברת  ״Sierra Bullets״ בהפגנות ״צעדת השיבה״ בעזה. החברה נרכשה בשנת 2017 על ידי Clarus Corporation, שוורן קנדרס הוא יושב הראש שלה. העובדה שב Forensic Architecture בחרו להציג פרויקט שמבקר את אחד מבכירי המוזיאון זכתה לתשומת לב רבה בארה״ב וסוקרה בכלי התקשורת.

לגבי אום אל חיראן, במהלך התחקיר לא נמצא קשר ישיר בין חברת הנשק לבין כדורי הספוג שנורו באירוע. יחד עם זאת, קיימת סבירות גבוהה שמטול הגז המדמיע בו השוטרים השתמשו במהלך הארועים, כנראה יוצר על ידי החברה.

איימן עודה, פצוע מירי המשטרה באום אל חיראן (קרן מנור/אקטיבסטילס)

איימן עודה, פצוע מירי המשטרה באום אל חיראן (קרן מנור/אקטיבסטילס)

קשה להתעלם מהעובדה שהרשיות ובראשן המשטרה, שיקרו ופעלו כדי להסתיר עדויות לאורך כל הדרך. בתחקירים השונים שביצעו ב-Forensic Architecture הושקעו חודשים של עבודה, אלפי שעות של התבוננות וניתוח של החומרים הויויזואלים. התחקירים הצליחו להפריך חלק גדול מהטענות של הרשויות, לשנות את השיח הציבורי ואף לגרום לשב״כ להחליט שלא מדובר ב״פיגוע״ אלא ב״כשל מבצעי״.

למרות כל ההוכחות והראיות, בפרקליטות החליטו לסגור את תיק החקירה ולא להעמיד לדין אף אחד מהשוטרים שנכחו באירוע. עובדה זו מעידה בעיקר על חוסר הנכונות של המערכת להגיע לחקר האמת, גם כשכל העובדות מונחות לפניה והתמונה ברורה. ובכל זאת, שמו של אבו אל קיעאן, שתואר תחילה כטרוריסט, כבר טוהר ולכך יש חשיבות אדירה – במיוחד למשפחתו אך גם לתושבים הבדואים בנגב שפעמים רבות מדי מואשמים אוטומטית באלימות כדי לנסות ולהסתיר את אלימות המשטרה נגדם.

פנינו לדוברות מח״ש בבקשת תגובה לטענות החדשות המופיעות בתחקיר. נוסיף את תגובתם לכשתתקבל.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf