newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

אבו חומוס מעיסאוויה שוחרר; השופט מתח ביקורת חריפה על המשטרה

"ערר זה טוב שלא היה מוגש", כתב שופט המחוזי על החלטת המשטרה לערער על החלטת השלום לשחרר את הפעיל כבר ביום שישי. המשטרה טענה כי אבו חומוס תקף שוטרים אף שהוא נכה ולמרות סרטונים שתיעדו את האירוע. שופטת בית משפט השלום אמרה כי יש לשקול להעביר את המקרה למח"ש

מאת:

שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, מרדכי כדורי, מתח היום (ראשון) ביקורת חריפה על המשטרה והורה לשחרר את האקטיביסט תושב עיסאוויה מחמוד אבו חומוס, שנעצר ביום חמישי בטענה כי תקף שוטרים. בשבוע שעבר היכו שוטרים את אבו חומוס בעת שתיעד מעצר אלים בשכונה. הוא אושפז בבית חולים, והמשטרה טענה שתפס שוטר מאחורה כדי שאחרים יכו אותו, אף שאבו חומוס נכה שמשתמש בקביים. גם לאחר מעצרו ביום חמישי הוא הועבר מחדר החקירה בניידת טיפול נמרץ לבית החולים.

מוחמד אבו חומוס מעיסאוויה, בבית המשפט המחוזי בירושלים (צילום: אורן זיו)

מוחמד אבו חומוס מעיסאוויה, בבית המשפט המחוזי בירושלים (צילום: אורן זיו)

"ערר זה טוב שלא היה מוגש", כתב השופט על בחירת המשטרה להגיש ערעור על החלטת בית משפט השלום, שקבע שיש לשחרר את אבו חומוס כבר ביום שישי. "הסרטונים שהציג עו"ד דכוור (עורך דינו של אבו חומוס; א"ז) מדברים בעד עצמם". השופט ציין כי אבו חומוס אכן הפריע לשוטר, אך "אין מדובר בהפרעה הכוללת תקיפה של ממש של השוטרים או תקיפה שיש בה ללמד על מסוכנותו". השופט הותיר על כנם את התנאים שקבע בית משפט השלום – שחרור בערבות של 1,000 שקל ללא הרחקה מהשכונה.

בשבת שעברה, במהלך עוד פשיטה לילית של המשטרה בשכונה המזרח ירושלמית, שוטרים תקפו באלימות את אדם מסרי לאחר שביקש מהם לא לחנות בחניה הפרטית שלו. אבו חומוס תיעד את האירוע, והשוטרים הפילו אותו לקרקע והיכו אותו. לאחר האירוע הוא אושפז לטיפול בבית החולים אל מקאסד.

צילום: free jerusalem

במהלך הדיון היום טען התובע המשטרתי, רס"מ בהגת מרעי, שאבו חומוס תקף את השוטרים, והוא "מגיש את עדות השוטר שבבית החולים שמסביר שהמשיב חובק אותו מאחור כך שלא יוכל לעשות דבר, ולאחר מכן מתנפלים עליו עוד 3-4 אנשים". נציגי המשטרה טענו בדיונים בשלום ובמחוזי שהסרטונים שהוצגו לא מראים את התמונה המלאה, ויוצרים "הטעיה". בדיון היום הוצגו ארבעה סרטונים שמראים גם את הרגעים של הגעת הניידת למקום האירוע.

אבו חומוס נעצר ביום חמישי כששוטרים בלבוש אזרחי פשטו על ביתו. בדרכו למעצר הוכה לדבריו, ומהחקירה במגרש הרוסים הועבר לטיפול בבית החולים הדסה עין כרם. ביום שישי הוא הובא להארכת מעצר, שם הציג סימני חבלה על גבו.

המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו בשבעה ימים. הוא הואשם ב"חבלה, תקיפה וחבלה ממשית, ותקיפת שוטר כאשר התוקף מזויין בנשק". בדיון המשטרה הציגה "מידע סודי" על פעילותו. "אני יודע שהוא קוץ אצל השוטרים, אבל זה לא עושה ממנו עבריין", אמר עורך דינו דווכר.

בהחלטה מיום שישי כתבה שופטת בית משפט השלום שרון לארי-בבלי שהמשטרה הגישה "כפילות" של עבירות תקיפת שוטרים כדי "להעצים את מעשיו של המשיב". השופטת אף אמרה, בהתבטאות נדירה יחסית, שיש לבחון את העברת המקרה למח"ש: "אם כדברי הסניגור לא קדמה לתגובת השוטרים כל פעולה של המשיב, הרי אין ספק שמדובר באלימות שוטרים ועל כן יועבר התיק למח"ש".

המשטרה ביקשה לערער ולדחות את השחרור עד יום ראשון כדי לאפשר לשופט המחוזי לדון בתיק. מכיוון שהדיון התקיים בשישי בצהריים, כשבית המשפט המחוזי כבר סגור. פעילים שנכחו בדיון סיפרו כי בתום הדיון ולא לפרוטוקול השופטת נוזפת בשוטר: "אם אתה חושב שאני אשאיר אותו במעצר יומיים כדי שתוכלו להגיש ערעור אתה טועה".

"תעזבו את הכפר, שנחיה בשקט"

אחרי שחרורו היום סיפר אבו חומוס שכאשר הגיע למגרש הרוסים, ביקש מהשוטרים סיוע לרדת מהניידת. בתגובה, לדבריו, השוטרים טענו שהוא מסרב לצאת וגררו אותו על הכביש עד לבניין. על גבו ניתן לראות פצעים ועל חולצתו קרעים וסימנים שחורים.

סימני החבלה על גבו של אבו חומוס (צילום: אורן זיו)

סימני החבלה על גבו של אבו חומוס (צילום: אורן זיו)

"הם אמרו שתקפתי שוטרים, אבל הסברתי שיש סרטונים. אחרי זה אמרו שברחתי אחרי האירוע – אבל איך אברח? שכבתי על הקרקע בלי קביים. השוטרים והחוקרים אומרים לי, די אבו חומוס, תעזוב אותך מהמשטרה, ממה שקורה בכפר, אתה איש מבוגר. אמרתי להם – תעזבו את הכפר, שנחיה בשקט".

לדברי אבו חומוס, החוקרים שאלו אותו על הפעילים הישראלים והבינלאומיים שבאים למשמרות סולידריות בכפר, ואמרו – הם עובדים עליכם, מה אתם מרוויחים? רק מסכנים את עצמכם יותר, והוא ענה: "הם נותנים לנו קצת תקווה".

אבו חומוס הוא פעיל ותיק ומוכר נגד הכיבוש ובחצי השנה האחרונה מתעד מידי לילה את הפשיטות של המשטרה על שכונת עיסאוויה בה הוא גר. ביום חמישי שעבר, כחצי שעה לפני שהוכה, שוטר תועד אומר לו: "אם עוד פעם אחת תלכו אחרי, אני אעכב אותך על הפרעה לשוטר במילוי תפקידו. בגללך זורקים עלי אבנים".

גם בחודשים לפני כן, השוטרים תקפו ועצרו את אבו חומוס כמה פעמים, שנראה שהעובדה שהוא מתעקש לצאת מדי לילה לרחוב לתעד את הנעשה מפריעה להם באופן אישי. באוגוסט הוא נעצר לאחר שכיוון את התנועה בשכונה, כשהשוטרים חסמו עם ניידת חלק מהכביש הראשי בכפר. המשטרה טענו שניסה לעודד את הנהגת "לדרוס שוטרים".

ממשטרת ישראל נמסר: "בניגוד מוחלט לנטען, החשוד הובל על ידי השוטרים אל חדר החקירה, כאשר לפתע השתטח על הרצפה והתלונן על כאבים. בשל כך הזמינו לו השוטרים אמבולנס שפינה אותו לבית החולים, שם נערכו לו מספר בדיקות, שבסופן הוא שוחרר כשהוא כשיר למעצר. משטרת ישראל תמשיך להקפיד על זכויותיהם של נחקרים, ובד בבד תמשיך לפעול במקצועיות על מנת להגיע לחקר האמת".

"החיים שלנו הפכו לגיהנום"

בתוך כך, אתמול בערב (שבת) הפגינו כ-150 ישראלים ופלסטינים מול ביתו של ראש עיריית ירושלים משה ליאון בשכונת רחביה, בדרישה להפסיק את האלימות וההתעמרות המשטרתית בשכונה. הם קראו: "ליאון ליאון אתה ער, בעיסאוויה אי אפשר יותר" ו"תושבי העיר שלך דורשים, עצור מיד את הבריונים", וצעדו מבית ראש העיר לבית ראש הממשלה ולאחר מכן הפגינו בכיכר פריז.

אמין, תושב השכונה ונציג ועד ההורים, סיפר כי "המשטרה הפכה את החיים של כל אזרח למטרה, גבר אישה וילד, חיינו הפכו לגיהנום. אנחנו לא יכולים לשלוח את ילדינו לבית ספר אני או אפילו לחנות לקנות משהו. מ-10 בבוקר עד 4 אני נשאר ער וחושב מה עובר לילד שלי בראש. זה לא מצב רק שלי אלא של כולם. המשטרה נכנסת בלילה, מעירים את הילדים ומוציאים אותם מהמיטה. אומרים שהילדים  זורקים אבנים, אבל לא נכון להעניש את כולם באופן אפקטיבי".

הפגנה מחוץ לביתו של ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, נגד האלימות המשטרתית בשכונת עיסאוויה (צילום: אורן זיו)

הפגנה מחוץ לביתו של ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, נגד האלימות המשטרתית בשכונת עיסאוויה (צילום: אורן זיו)

הפעילות המשטרתי האינטנסיבית בשכונה התחילה במאי. בחודשים לפני כן לא פרסמה המשטרה הודעות על פעילות אלימה בשכונה או באזורים הגובלים בה – קמפוס האוניברסיטה העברית בהר הצופים מצד אחד או כביש 1 מהצד השני. בכל מקרה, מאז שהחל המבצע, מדי יום ומדי לילה פושטים שוטרים על עיסאוויה, מבצעים חיפושים, מעצרים, מקימים מחסומים  ומחלקים דו"חות. שבועות ספורים לאחר תחילת המבצע, בתחילת יולי, שוטר ירה למוות בצעיר מוחמד עוביד. באוגוסט חשף ניר חסון ב"הארץ" ששוטרים שתלו נשק בביתו של תושב השכונה במהלך צילומי הסדרה "מחוז ירושלים".

בתחילת שנת הלימודים איים ועד ההורים להשבית את הלימודים, אך חלק מחברי הוועד נעצרו. לאחר מכן סוכם כי שוטרים ימעיטו להיכנס לכפר, אך ההסכם הופר לאחר כמה ימים. בספטמבר חשף חסון תיעוד ממצלמות הגוף של שוטרים שפעלו במקום. "המדיניות שלנו דפוקה מהשורש", אמר שוטר אחד. שוטר שני אישר כי מטרת הפעילות בשכונה היא "לגרום עוד בעיות".

בשבוע שעבר, לאחר שהמשטרה עצרה תלמיד בתוך בית הספר בשכונה בטענה שזרק אבן, ההורים השביתו את הלימודים. בתיווך העירייה, הושג הסכם שלפיו השוטרים לא יגיעו לאזור בתי הספר בתחילת יום לימודים, במהלכו ובסופו. אך לאחר פחות מיממה, המשטרה עזבה את קבוצת הווטסאפ שנפתחה לתיאום ההבנות, ושוטרים חזרו להגיע לכניסות לבתי הספר. המשטרה הכחישה שבכלל היה הסכם כזה, אך חסון חשף את קבוצת הווטסאפ המשותפת שהקימו ועד ההורים, גורמי חינוך בעיריית ירושלים ושוטרים בכירים. מאז המצב מתוח, וביום שבת שעבר האלימות המשטרתית הגיעה לשיא נוסף, כש-15 איש נפצעו, בהם אבו חומוס, באירוע שהוביל למעצרו.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

מוש הפוך

איזה יופי, כותרת נהדרת ומוצלחת שמלא יקראו

ומשנה לא פחות מרתק, ונפלא, ומקסים, וחמוד, וחתול. ומשנה לא פחות מרתק, ונפלא, ומקסים, וחמוד, וחתול. ומשנה לא פחות מרתק, ונפלא, ומקסים, וחמוד, וחתול. ומשנה לא פחות מרתק, ונפלא, ומקסים, וחמוד, וחתול

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf