newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

חיילים הרגו נער בעזה בירי בכינון ישיר של פצצת תאורה

בניגוד למקובל השתמשו החיילים בפצצות תאורה ככלי לפיזור זורקי אבנים. הירי נעשה בכינון ישיר ולאור יום. נער בן 15 נהרג במקום, כשלא סיכן את החיילים. דובר צה"ל: "נערך בירור לבחינת נסיבות האירוע"

מאת:

חיילים בגבול עזה הרגו נער לפני כחודש בירי בכינון ישיר של פצצת תאורה, שריסקה ושרפה פניו – כך עולה מתחקירים של ארגון "בצלם", ארגון DCI ומסרטונים קשים שהגיעו לידי שיחה מקומית.

האירוע קרה ב-9 לספטמבר האחרון, כשקבוצה של כמאה אנשים הגיעה אחר הצהריים להפגין ליד הגדר, שנמצאת מזרחית למחנה הפליטים אל-בוריג', במרכז רצועת עזה. חלק מהנערים בהפגנה זרקו אבנים על החיילים וניסו לחתוך את התיל שלפני הגדר. החיילים הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות כמו רימוני גז מדמיע וכדורי גומי. מסרטונים שצולמו במקום נראה שלא נשקפה סכנה לחייהם של החיילים, שעמדו בצמוד לגדר באופן שבלם את האבנים, או ישבו בתוך רכבים ממוגנים שלא הושפעו מהאבנים.

> הבחירות בארה"ב מתנהלות בין הימין לימין הקיצוני

פצצת תאורה פגעה בראשו של עבד א-רחמאן א-דבאר והרגה אותו. בתמונה ניתן לראות את גופו השכוב של הנער (צילום מסך מסרטון DCI)

פצצת תאורה פגעה בראשו של עבד א-רחמאן א-דבאר והרגה אותו. בתמונה ניתן לראות את גופו השכוב של הנער (צילום מסך מסרטון DCI)

בניגוד למקובל, הפעם השתמשו החיילים גם בפצצות תאורה שנורו ממטול ככלי לפיזור ההפגנה. פצצות תאורה הן כלי שנמצא בידי יחידות צבא ונועד להאיר אזורים נרחבים בזמן פעילות מבצעית לילית, או כדי לסמן מטרות. הן נורות באמצעות מרגמה או מטול בזווית 45 מעלות, וכשהן מתחילות ליפול יוצא מהן מצנח שמעכב את נחיתתן בזמן שגוף פצצת התאורה משחרר חומר בערה שמאיר את הקרקע מתחתיו. הן לא נועדו לירי בכינון ישיר, ולא לשימוש כנשק או ככלי לפיזור הפגנות, ואכן לא נפוץ לראות שימוש כזה בפצצות תאורה.

פצצת תאורה בשימוש מבצעי סטנדרטי: בלילה, מכוונת לשמים, עם מצנח פתוח (חגי מטר)

פצצת תאורה בשימוש מבצעי סטנדרטי: בלילה, מכוונת לשמים, עם מצנח פתוח (חגי מטר)

אלא שבמקרה הזה ניתן לראות בבירור שפצצות תאורה כאלה אכן נורות על המפגינים, למרות שהעימותים התרחשו לאור יום. באחד הסרטונים נראית פצצת תאורה כזו בוערת לזמן קצר, ולאחר מכן אוספים אותה הנערים כשהמצנח עדיין מחובר אליה.

פצצה כזאת בדיוק פגעה ככל הנראה ישירות בפניו של עבד א-רחמאן א-דבאר בן ה-15. בסרטון קשה לצפייה (שצילום מסך ממנו מובא לעיל) נראה א-דבאר כשהוא שוכב על הקרקע ומעל ראשו עולה להבה ממוקדת, שנפסקת לפתע, במכה אחת, כפי שקורה ברגע שנגמר חומר הבעירה בפצצות תאורה.

לאחר מכן סוחבים חבריו של א-דבאר את גופתו, וסימני שריפה קשים ניכרים על פניו. לפי עדויות המפגינים הדבר קרה בסביבות השעה שבע בערב, שעת דמדומים מוקדמת, ובסרטון נראה שיש מספיק אור בחוץ, כך שלא היה צורך מבצעי בפצצת תאורה, ולא ניתן היה לטעות בכיוון שלה. לפי "בצלם", הבדיקה הפתולוגית שנערכה לנער אישרה שפגיעת פצצת תאורה היא סיבת המוות.

> הטבח בחאלב: תנו להם טילים!

פצצת התאורה שהרגה את הנער (ח'אלד אל-עזאייזה, בצלם)

פצצת התאורה שהרגה את הנער (ח'אלד אל-עזאייזה, בצלם)

תושב מחנה הפליטים דיר אל-בלח מסר עדות ל"בצלם" על המקרה ואמר כך:

החיילים ירו לכיוון שלנו שתי פצצות תאורה בכינון ישיר. הפצצות פגעו בגדר וגרמו להתלקחות אש. קצת אחרי השעה 19:00, חייל התקדם כמה צעדים אל הגדר והכניס את קנה הרובה שלו דרכה. הוא ירה פצצת תאורה ישר על עבד א-רחמאן. הפצצה פגעה לו בראש. הוא נפל מיד על הרצפה והפנים שלו המשיכו לבעור.

ניגשתי אליו מהר אבל אחד החיילים אמר לי בערבית: 'תחזור אחורה או שאני יורה עליך'. אמרתי לו שאני רק רוצה להרים אותו. התקדמתי שני צעדים לכיוון עבד א-רחמאן והחייל ירה כמה כדורים לכיוון הרגליים שלי. עצרתי. אחר-כך החייל הפעיל סמן לייזר ברובה שלו וכיוון אותו אליי. אחרי שכבתה האש על הפנים של עבד א-רחמאן החיילים אפשרו לנו לגשת אליו. הפנים שלו היו שרופות וירד לו דם. הוא היה מחוסר הכרה ולא זז. צעקתי וביקשתי עזרה מהבחורים, הם הגיעו והרימו אותו.

לפי "בצלם", זהו ההרוג העשרים בהפגנות נגד הגדר בגבול הרצועה מאז שאלה התחילו באופן מסודר באוקטובר 2015.

לבקשת ארגון "הגנה על ילדים – פלסטין" (DCI), שממנו הגיעו הסרטונים, ובשל מגבלות החוק, אני לא מציג את הסרטונים כאן שכן כל כולם מציגים קטינים בפנים גלויות המשתתפים בזריקת האבנים. עם זאת, לאחר שצפיתי בהם בעצמי, אני יכול לומר שהם מאשרים את הממצאים של בצלם ושל DCI.

עבד א-רחמאן א-דבאר, בן 15 במותו

עבד א-רחמאן א-דבאר, בן 15 במותו

מדובר צה"ל נמסר בתגובה שבאותו יום "התקיימה התפרעות אלימה של עשרות חשודים בסמוך לגדר המערכת. במהלך ההתפרעות הובערו צמיגים ונזרקו אבנים במטרה לפגוע בכוחות צה"ל. לאחר תחקור מפקדים בשטח, נמצא כי כוח צה"ל ביצע שימוש באמצעי לפיזור הפגנות על מנת להרחיק את המתפרעים ולמנוע פגיעה בכוחות ובגדר. לאור דיווחים אודות צעיר פלסטיני שנהרג במהלך הפרת הסדר, נערך בירור לבחינת נסיבות האירוע".

בדובר צה"ל לא התייחסו לשאלה מפורשת על השימוש בפצצת תאורה כנשק או על השאלה אם נפתחה חקירת מצ"ח לגבי הריגתו של הנער. שאלת המשך על תוצאות ה"בירור" ועל השימוש בפצצת תאורה טרם נענתה.

> הגיע הזמן לעשת חשבון נפש על העוול המתמשך ביותר בהיסטוריה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf