newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

פעילים הדביקו עצמם לבניין הבורסה במחאה על משבר האקלים

עשרות פעילים מקבוצת "המרד בהכחדה" הפגינו הבוקר בתל אביב בדרישה להכריז על מצב חירום אקלימי ולעצור את ההשקעות בתאגידים מזהמים. "משקיעים את כספי הפנסיה שלי במה שהולך להרוג אותי. צריך להתחיל להשקיע בחיים"

מאת:

פעילים מקבוצת "המרד בהכחדה" חסמו הבוקר (שני) למשך כמה שעות את הכניסה לבורסה לניירות ערך בתל אביב במחאה על משבר האקלים. המחאה בתל אביב התקיימה במקביל לפעולות דומות באמסטרדם, לונדון, מלבורן וערים נוספות שבהן פעילי "המרד בהכחדה" הפגינו, קיימו מיצגים וחסמו כבישים. המפגינים דרשו להכריז על מצב חירום אקלימי ולעצור את ההשקעות בתאגידים שפוגעים בסביבה, בבעלי החיים ובבני האדם.

קרוב לשעה תשע בבוקר הגיעו עשרות פעילים למשרדי הבורסה שבמרכז תל אביב ונשכבו על הקרקע. חלקם הדביקו את עצמם לדלת הכניסה לבניין ולמדרכה בעזרת דבק מגע. במשך שעות הם שרו, נגנו והחזיקו שלטים שעליהם נכתב "חשבון נפש" ו"פעלו עכשיו". המפגינים דרשו מהממשלה ומהמוסדות הפיננסיים בישראל לעבור להשקעות נקיות בהתאם להסכם פריז.

פעילי ״המרד בהכחדה״ חוסמים את הכניסה לבורסה בתל אביב במחאה על משבר האקלים (צילום: אורן זיו) 

פעילה דבוקה לבניין הכניסה לבורסה בתל אביב במחאה על משבר האקלים (צילום: אורן זיו)

"זו תקופה של חשבון נפש על המעשים שלנו. פה במערכת הפיננסית פועלת ממשלת הכסף שעובדת יום יום ולא נחה", אמר תמיר, אחד המפגינים שהדביק את ידו לדלת הכניסה. "אנחנו פה כדי לומר שאפשר לעשות שינוי לטובת מערכות תומכות חיים. יש פה בעיה מערכתית, ואין ברירה אלא לעצור את הדלתות המסתובבות ולהפריע כדי שיקשיבו וירגישו אותנו, בשביל כולם, גם בשביל אנשי העסקים שיושבים פה".

לצדו ישבה דנה, שאף היא הדביקה את ידה לדלת: "הגעתי לכאן כי אני לא מבינה איך אפשר להמשיך כאילו העסקים כרגיל כשהפלנטה שלנו קורסת. משקיעים את כספי הפנסיה שלי במה שהולך להרוג אותי. צריך להתחיל להשקיע בחיים".

"יום כיפור הוא יום של חשבון נפש אישי, חברתי וגם כלכלי. זהו זמן לשאול מדוע הכסף שלנו מושקע באותן תעשיות מזהמות שגורמות למשבר האקלים והאקולוגי", אמר עומרי פרל, מקבוצת "המרד בהכחדה". "הגענו לכאן כדי לתקן את דרכינו ולעבור להשקעה בתעשיות שהן לא מזהמות אלא מיטיבות ומשקמות, במטרה להגן על החיים והביטחון שלנו ולהפוך לחברה טובה יותר".

פעילי ״המרד בהכחדה״ חוסמים את הכניסה לבורסה בתל אביב במחאה על משבר האקלים (צילום: אורן זיו) 

"אני לא מבינה איך אפשר להמשיך כאילו העסקים כרגיל כשהפלנטה שלנו קורסת". פעילי ״המרד בהכחדה״ חוסמים את הכניסה לבורסה בתל אביב במחאה על משבר האקלים (צילום: אורן זיו)

פעילי ״המרד בהכחדה״ חוסמים את הכניסה לבורסה בתל אביב במחאה על משבר האקלים (צילום: אורן זיו) 

"הבריגדות האדומות" מוחות על משבר האקלים (צילום: אורן זיו)

סביב השעה עשר הגיעו למקום שוטרי יס"מ שהצליחו לקלף את הדבק מידי המפגינים, אשר נשארו לשבת על הקרקע עד שעות הצהריים בעודם חוסמים את הכניסה למשרדי הבורסה. גם בני ובנות נוער הצטרפו למחאה ונשאו שלטים עליהם נכתב "זה לא מגניב" ו"כבדו את אמא שלכן". משם המשיכו המפגינים בצעדה בין הבנקים והחברות שברחובות רוטשילד ויהודה הלוי.

ביום שישי האחרון של ספטמבר, במקביל להפגנות שנערכו במדינות רבות בעולם במסגרת יום מחאה בינלאומי על אסון האקלים, הפגינו גם אלפים בתל אביב בדרישה שהנהגת המדינה תכריז על מצב חירום אקלימי. מטרת הכרזה כזאת היא לכוון את כל רשויות המדינה לפעול באופן מיידי לצמצום חד בגורמים לשינוי האקלים – ובהם משק האנרגיה והתחבורה המבוססים על דלקים מאובנים ותעשיות המוצרים מן החי  – וכן להתחיל להיערך לנזקים הצפויים והבלתי נמנעים שכבר נגרמים לתושבי המדינה כתוצאה משינוי האקלים. בריטניה, אירלנד, צרפת וקנדה הכריזו כולן על מצב חירום אקלימי בשנה האחרונה. שבוע קודם לכן שבתו מאות בני נוער במחאה על משבר האקלים במקביל למיליונים שהפגינו למען אותה מטרה בעשרות מוקדים ברחבי העולם.

פעילי ״המרד בהכחדה״ חוסמים את הכניסה לבורסה בתל אביב במחאה על משבר האקלים (צילום: אורן זיו) 

תקופה של חשבון נפש. פעיל במחאת האקלים (צילום: אורן זיו)

בוועידת האקלים של האו"ם שנערכה בספטמבר 2019, 77 מדינות התחייבו להגיע ליעד של אפס פליטות עד 2050. בנוסף, קבוצה של אנשי עסקים החולשים על יותר משני טריליון דולר התחייבה לעבור להשקעות נקיות, ו-130 בנקים וגופים פיננסיים התחייבו לנהוג על פי הסכם פריז. לדברי הפעילים שהשתתפו במחאה היום, הממשלה והמוסדות הפיננסיים בישראל בוחרים להתעלם לחלוטין מהנושא.

קבוצת "המרד בהכחדה ישראל" היא חלק מתנועה חברתית פוליטית עולמית שפועלת לבלימת משבר האקלים. הקבוצה מתמקדת בשלוש דרישות: הכרזה על מצב חירום אקלימי ואקולוגי והכרה בעובדות המדעיות בדבר מצב החירום; פעולה מיידית לשיקום מערכות הטבע ומעבר לכלכלה נקייה מגז, פחם ונפט עד 2025; והקמת ועידת אזרחים בנושא משבר האקלים שהחלטותיה יהיו מחייבות. "על ממשלת ישראל להתאים את כל תוכניות העבודה למצב החירום האקלימי והאקולוגי. עליה להתגייס לשיקום מערכות הטבע ולהגנה עליהן, כי ביטחוננו תלוי בהן. על הממשלה לסלול את הדרך לכלכלה נקייה לרווחת הכלל", נכתב בהצהרת התנועה.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf