newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

איך כספי מסים אמריקאים שמיועדים לפליטים מתגלגלים לעידוד עלייה?

הקונגרס והסנאט האמריקאי הקצו מאות מליוני דולרים ליישוב מחדש של פליטים בישראל. במקום שהכסף יושקע במבקשי המקלט ובדרום ת"א הוא מגיע לידי הסוכנות היהודית

מאת:

מאות מיליוני דולרים שהמחוקק האמריקאי קבע שיושקעו בסיוע לפליטים מועברים לידי הסוכנות היהודית למען עידוד הגירה יהודית לישראל.

איך זה עובד? לפני כחודשיים פרסם הבלוגר נועם ר' פוסט ובו גילה שבחוק ההסדרים של התקציב האמריקאי מוקצים כל שנה כ-15-20 מיליון דולר מתוך תקציב הסיוע לפליטים באופן בלעדי ליישוב מחדש של פליטים בישראל. להתחשב בכך שישראל פשוט לא מכירה בפליטים (רק בכעשרים בשנים האחרונות) וודאי שלא מיישבת אותם או מסייעת להם (כליאה בחולות זה לא בדיוק יישוב והפקרה בדרום תל אביב עם איסור עבודה זה לא בדיוק סיוע), שאל נועם את השאלה המתבקשת: איפה הכסף?

בעקבות הפוסט הזה החלטתי לנסות לברר את הדברים בעצמי. פניתי למשרד האוצר, וכלשון השר שלהם (עד לאחרונה) שאלתי: איפה הכסף? במשרד האוצר הפנו אותי למשרד החוץ, שהחזירו אותי למשרד האוצר, שהצהיר נחרצות ששום תקציב כזה לא מגיע מארה"ב.

אז פניתי למחלקת המדינה האמריקאית. שם אישרו לי שהכסף אכן לא מועבר למדינה, אלא לסוכנות היהודית, ושבעצם הוא לא משמש ליישוב מחדש של פליטים אלא ל"מהגרים הומניטריים", שהם יהודים בלבד. נועם ר' פנה לסוכנות, שם נאמר לו שהתקציב מופנה בעיקר ליהודים מאתיופיה ומדינות חבר העמים לשעבר, ושאינו משמש לשום תכלית שהיא מעבר לגבולות הקו הירוק.

כפי שמציין נועם ר' בפוסט ההמשך שלו, בעשור האחרון קיבלה הסוכנות כ-300 מיליון דולר מהאמריקאים באופן הזה, שהם כעשרה אחוז מהתקציב שלה. אפשר רק לדמיין איך ניתן היה לפתור את בעיות מבקשי המקלט בישראל ואת אלה של תושבי דרום תל אביב – אם רק התקציב הזה היה מופנה לייעוד המקורי שלו.

אז איך קרה שחוק, שעובר שנה אחר שנה בקונגרס ובסנאט, ושמחייב את הממשל האמריקאי להשקיע עשרות מליוני דולרים ביישוב מחדש של פליטים – הופך לכסף לעידוד עלייה של מהגרים יהודים שאינם פליטים? שאלה זו הופנתה למחלקת המדינה האמריקאית לפני כחודש. הפעם כבר לא קיבלתי תשובה.

[עדכון, 14.12:] ח"כ מיכל רוזין (מרצ) פנתה לסוכנות בעקבות התחקיר של נועם ר'. בסוכנות הבהירו שמבחינתם התקציב מיועד למהגרים יהודים מ"ארצות מצוקה". כאמור, ההגדרה בחוק האמריקאי מתייחסת מפורשות לפליטים, ורק להם.

רוב התחקיר הזה נעשה על ידי נועם ר', ואפשר למצוא את שני חלקיו כאן וכאן.

> מבקשי מקלט לח"כים: "תפסיקו לאמלל אותנו"

מבקשי מקלט ישנים בגינת לוינסקי (אקטיבסטילס)

אם רק הכסף היה מופנה ליישוב מחדש של פליטים. מבקשי מקלט ישנים בגינת לוינסקי (אקטיבסטילס)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf