newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בניגוד להחלטת המחוזי, שוחרר תושב רהט שכתב נגד השריפות

עורך דינו של אנס אבו דעאבס הסביר לבית המשפט כי הפוסטים בגינם נעצר מרשו הם סאטיריים ומביעים למעשה התנגדות לשריפות, אך השופטים בבאר שבע סירבו להתרשם ואישרו את מעצרו שלוש פעמים. מזל שהמשטרה עצמה ירדה לבסוף מהעץ

מאת:

בית המשפט המחוזי בבאר שבע דחה היום (יום א') את הערעור על מעצרו של של אנס אבו דעאבס מרהט אשר נעצר בליל חמישי בשל בשל פוסט שכתב בפייסבוק, אשר לטענת בלש ימ"ר נגב מסית להצתות. עם זאת המשטרה החליטה לשחררו בכל זאת בתנאים מגבילים לביתו.

הפוסטים שפרסם אבו דעאבס מבקרים את אלו מתושבי מדינות ערב השכנות החוגגים את השריפות ברשתות החברתיות. באחד משני הפוסטים הוא כביכול מציע באופן סאטירי לשרוף עוד חורשות כדי לזכות בכבוד של אותם חוגגים. הוא גם לועג למאמינים המוסלמים שפתאום שוכחים את המצוות בדבר שמירת הטבע, אך ברור שמדובר באירוניה שחלפה מעל ראשיהם של בלשי המשטרה.

למרות זאת – ולמרות העובדה כי עורך דינו אייל אביטל הסביר לבית המשפט כי הפוסטים הם סאטיריים ואף זכו לביקורת על תוכנם, וגם הגיש בדיון את הפוסט שנכתב בשיחה מקומית שמסביר את האירוניה ומביא תרגום מלא שלהם – השופטים בבאר שבע סירבו להתרשם. שלוש פעמים הובא המקרה בפניהם, ובשלוש הפעמים אישרו את מעצרו.

> תושב רהט נעצר לאחר שכתב פוסטים סאטיריים נגד החוגגים את השריפות

הפארסה ממשיכה. אנס אבו דעאבס עם עורך דינו (צילום: דוברות הרשימה המשותפת)

הפארסה ממשיכה. עורכי דינו של אנאס אבו דאעבס מחוץ לדיון בבית המשפט באר שבע (צילום: דוברות הרשימה המשותפת)

ביום שישי קבע השופט אלון גביזון כי יש חשד סביר להסתה ולפגיעה בביטחון המדינה, וכי הכותב צריך היה לחשוב כיצד יבינו את דבריו. המשטרה הסבירה שהפוסטים נכתבו בשפה גבוהה מאוד, ולכן יהיו כאלה שלא יבינו אותם. ביום שבת קבעה השופטת אורית ליפשיץ כי "לכאורה קורא תמים אשר קורא את הפוסט ולא קרא את הפוסטים האחרים יכול היה להתרשם כי המדובר בפוסט אשר נועד לעודד את ההצתות". זאת למרות הסבריו הנכונים של עו"ד אביטל, אשר טען כי גם אם כך הדבר, הרי שאין מחשבה פלילית במעשיו של אבו דעאבס. היום השופט עמית כהן אישרר את פסיקותיהם של קודמיו וטען כי יש בפוסטים משום סכנה לביטחון המדינה וכי את שאלת הציניות יש לבסס במשפט עצמו.

למזלו של אבו דעאבס המשטרה ירדה מהעץ והחליטה לשחררו, והוא הערב יצא לביתו בתנאים מגבילים (לרבות הרחקה מהאינטרנט לשבועיים). לא ברור מה עבר בראשם של שופטי בית המשפט בבאר שבע כאשר נתנו את פסיקותיהם הקפקאיות. בשביל לבסס עבירת הסתה הכותב צריך להתכוון להסית, וצריך שתתקיים אפשרות סבירה שתוביל למעשה מצד הקוראים של הפוסטים; היות ואלו מבינים ערבית ואירוניה, הרי שהבינו את כוונתו, כפי שאפשר לראות בתגובות לפוסט הפייסבוק שלו.

יתרה מכך: נניח שיש סיכוי שהמקרה יתגבש לכדי כתב אישום – ואין סיכוי כזה – מה המסוכנות שנשקפת מאבו דעאבס בגינה לא ניתן היה לשחררו ולהמשיך את החקירה? שאלה זו זועקת במיוחד כאשר משווים את המקרה של הצעיר מרהט לזה שי י', שנעצר אתמול בערב וכתב את הדברים הבאים:

whatifuniqlo

בהיותו יהודי הוא שוחרר הבוקר.

המקרה המוזר מדגיש שוב את הבעייתיות בכך שבתי המשפט מאמצים פעם אחר פעם את עמדת המערכות הביטחוניות ללא עוררין, גם כאשר היא אבסורדית להפליא כמו במקרה זה, וביתר שאת כאשר מדובר באזרחים ממוצא ערבי בזמנים של מתיחות ביטחונית, אמיתית או מומצאת.

מהמשטרה נמסר: "בשעות האחרונות סיימה משטרת ישראל את החקירה בעניינו והעבירה את תיק החקירה לעיון והחלטה של הפרקליטות. כזכור, ביום חמישי האחרון פורסם פוסט חריג בפייסבוק שכלל עפ״י החשד דברי הסתה. המשטרה עצרה את כותב הפוסט לחקירה, ובהמשך מעצרו של החשוד הוארך בבית המשפט. עם סיום החקירה, התיק יועבר לעיון ובחינה של הפרקליטות, ובהמשך החשוד צפוי להשתחרר בתנאים מגבילים. משטרת ישראל תמשיך לפעול בנחישות כלפי אלימות מכל סוג שהיא, לרבות כלפי הסתה לאלימות המתבצעת באמצעות הרשתות החברתיות".

> ליהודים אסור לשחק באש עלילות הדם

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf