newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בניגוד להבטחות הוציא הצבא עשרות צווי מעצר מנהלי חדשים נגד פלסטינים

פעמיים הובטח לעציר המנהלי איימן טביש שישוחרר בתמורה לסיום שביתת רעב, ופעמיים הפר הצבא את ההבטחה. העציר המפורסם חאדר עדנאן הכריז על שביתת רעב. מאות יושבים בכלא ללא משפט וללא הגבלת זמן

מאת:

העציר המנהלי חאדר עדנאן הכריז ביום רביעי על שביתת רעב בת שבוע במחאה על חידוש המעצר המנהלי שלו. עדנאן התפרסם ב-2012 כששבת רעב נגד מעצרו המנהלי במשך 66 ימים, עמד בסכנת חיים, ושוחרר בעקבות השביתה. ביולי האחרון נעצר עדנאן שוב במהלך מבצע "שובו אחים", ומאז הוא נמצא במעצר מנהלי בכלא הדרים.

לאחרונה האריך הצבא את מעצרו המנהלי שוב בתקופה נוספת של שישה חודשים, לצד הארכת מעצרם של עשרות עצירים נוספים מהמבצע הצבאי בתחילת יולי. בצבא טוענים שעדנאן הוא דובר של הג'יהאד האסלאמי, אך לא מציגים ראיות ולא מגישים נגדו כתב אישום. בעבר הורשע עדנאן בחברות בארגון טרור, ריצה את עונשו, ושוחרר.

גם מעצרו המנהלי של העציר איימן טביש הוארך שוב, בשלושה חודשים, תוך הפרה של הבטחה שנייה שניתנה לו שהוא ישוחרר בתמורה לסיום שביתת רעב. טביש נמצא במעצר מנהלי ברצף מאז מאי 2013.

באותה שנה שבת רעב, התמוטט, הגיע לבית חולים, והמדינה הבטיחה לו שמעצרו לא יוארך שוב אם יפסיק לשבות. טביש הפסיק את שביתת הרעב, אבל הצבא האריך שוב את מעצרו המנהלי – בניגוד להבטחה. בית המשפט הצבאי לערעורים השאיר את צו המעצר בתוקף, וקבע אז שההבטחה הותנתה באי-קבלת מידע מודיעיני חדש נגד טביש, אך שמידע כזה התקבל, והמעצר מוצדק.

טביש שבת רעב שוב ב-2014, במשך כשלושה חודשים, שוב התמוטט ואושפז כשהוא אזוק למיטה בבית החולים, ושוב סיים את שביתת הרעב שלו בתמורה להבטחה נוספת, שמעצרו לא יוארך מעבר לינואר השנה.

לפני כשבועיים, כאמור, הפרה המדינה את הבטחתה בשנית והוציאה לו צו מעצר מנהלי לתקופה של שלושה חודשים נוספים. ערעור שהגיש נגד המעצר צפוי להתברר ב-21 לינואר. מדובר צה"ל נמסר כי טביש הוא פעיל הג'יהאד האסלאמי ושמעצרו הכרחי למען שמירה על ביטחון האזור. עם זאת יש להדגיש כי לא הוצגו לטביש ראיות כלשהן שקושרות אותו לג'יהאד, ולא הוגש נגדו כל כתב אישום.

> היום ביקרתי את איימן טביש, ששובת רעב שלושה חודשים

חאדר עדנאן עם שחרורו ב-2012 (אורן זיו / אקטיבסטילס)

חאדר עדנאן עם שחרורו ב-2012 (אורן זיו / אקטיבסטילס)

מעצר מנהלי הוא כלי קיצוני שהשימוש בו אמור להיות מדוד ונדיר. עצירים מנהליים מוחזקים בכלא ללא כתב אישום, ללא משפט ולמעשה ללא הגבלת זמן – כשאין להם שום דרך להגן על עצמם.

למרות הבטחות רשמיות של המדינה בתגובה לשביתת הרעב הגדולה של האסירים הפלסטינים ב-2012 לצמצם את השימוש במעצר מנהלי, שימוש זה רק התרחב, בעיקר במהלך מבצע "שובו אחים", וכיום יושבים כחמש מאות עצירים מנהליים בבתי הכלא בישראל – כמעט עשרה אחוז מכלל האסירים הפלסטינים הביטחוניים. באפריל האחרון התקיימה שביתת רעב גדולה של עצירים מנהליים בבתי הכלא הישראלים, שנגמרה כמעט ללא תוצאות.

לפי ארגון AIC, מאז תחילת 2015 הוארך מעצרם של לפחות 33 מהם. לפי ד"ר מוסטפא ברגותי, נכון להיום בין העצירים המנהליים ישנם 26 חברים במועצה המחוקקת הפלסטינית (מעיין פרלמנט של הרשות), מתוך 132 חברים במועצה.

הפוסט פורסם גם באנגלית באתר 972+

> מעצר מנהלי: "אם הם בכלא אז הם בטח עשו משהו"

> בקור של בית המשפט הצבאי בעופר, השעה תמיד תשע ורבע

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf