newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מורי הדמוקרטי ביפו שובתים, דורשים העלאה בשכר והגנה מפיטורים

יותר מחצי ממורי בית הספר מועסקים על ידי עמותה שמנוהלת על ידי ההורים, אך משתכרים פחות מעמיתיהם עובדי העירייה. השבוע הם התחילו בשביתה. ההורים בתגובה: מסכימים להעלאה, לא לווטו על פיטורים

מאת:

דמוקרטי בעירבון מוגבל: הבוקר (שלישי) הפגינו מורים בבית הספר הפתוח-דמוקרטי ביפו מחוץ לשערי בית הספר עם שלטים כמו "מורים ומורות אינם סחורות" ו"שוויון גם בחדר המורים". זהו היום השני מתוך שלושה ימי שביתה של המורים, הדורשים השוואת תנאים, הגנה מפיטורים שרירותיים והסכם קיבוצי. השביתה הגיעה לאחר חודשים ארוכים של משא ומתן כושל.

הדמוקרטי ביפו הוא בית ספר ממלכתי, המתוקצב על ידי משרד החינוך, אלא שרוב המורים בו, כ-25 מ-45, לא מקבלים את משכורת מעיריית תל אביב אלא מעמותת הורי התלמידים ("עמותת מ.ח.ר"). ההורים משלמים תשלום חודשי לעמותה, שמאפשר שכירת מורים רבים יותר מהתקן של משרד החינוך וצמצום מספר הילדים בכל כיתה.

המורים המועסקים על ידי העמותה מתלוננים על כך שתנאי העבודה שלהם גרועים בהרבה מאלה של חבריהם שבתקן משרד החינוך: שכרם והזכויות הנלוות נמוכים יותר, וכל קיץ מחדש הם מוצאים את עצמם בסכנת פיטורים. בשנה שעברה, לאחר שהתאגדו בארגון "כוח לעובדים", פוטרו כל המורים עובדי העמותה בקיץ, ולדבריהם רק לאחר שהעמותה לא מצאה דרך אחרת להעסיקם הם נשכרו מחדש בתחילת השנה.

המורים בשביתה מפגינים בשער בית הספר (צילום באדיבות ועד מורי הדמוקרטי-פתוח ביפו)

המורים בשביתה מפגינים בשער בית הספר (צילום באדיבות ועד מורי הדמוקרטי-פתוח ביפו)

מאז תחילת השנה נמצאים המורים במשא ומתן עם הנהלת העמותה, אך לדבריהם העמותה מעכנת את החתימה על הסכם קיבוצי בכוונה. "הבנו שהם מושכים זמן כדי להגיע לסוף השנה, כי הם יודעים שהנשק היחיד של ארגון עובדים זה שיבושי עבודה ובקיץ אין לימודים", אומר דניאל תדמון, מורה לאנגלית וחבר הוועד.

"באפריל הם ניתקו קשר מאיתנו לגמרי, ורק אחרי שהכרזנו על סכסוך עבודה במאי הם חזרו לדבר. עכשיו הם מתנים את הסכמתם לתת לנו את מה שממילא מגיע לנו, תנאים שווים לאלה של המורים הרגילים, בכך שנתחייב להסכים ולא למחות על כל פיטורים עתידיים באשר הם, בלי לדעת באיזה פיטורים מדובר בכלל".

לכן בחרו המורים לשבש את הלימודים לסירוגין בשבוע שעבר, והשבוע כאמור יצאו לשביתה בת שלושה ימים. תאז אתמול מתקיימים הלימודים בבית הספר במתכונת חלקית, כאשר רק המורים של משרד החינוך מלמדים והיתר שובתים. "לדבר על שוויון וזכויות אדם בשיעורים ובטקסי ביה"ס זה קל, אבל כשזה נוגע לכסף, לפיטורים ולפנסיה, כנראה שהמרחק בין ערכים ומעשים קשה יותר לגישור", מסכם תדמון.

[עדכון, יום רביעי:] מעמותת ההורים נמסר בתגובה כי:

המשא ומתן הקיבוצי בינינו לבין כוח לעובדים וועד המורים מתנהל כבר מתחילת השנה. בפני ועד המורים ונציגי כוח לעובדים הונחה טיוטת הסכם הכוללת השוואת תנאי השכר לאלה של משרד החינוך ואף מנגנון מיוחד שכולל שימור עובדים ותהליך מבוקר ומסודר במקרה של פיטורים. סלע המחלוקת הוא שאיפת ועד המורים לקבל זכות למנוע מהלך של פיטורים על רקע תקציבי או כאלה שעשויים להתחייב בעתיד מהוראות הדין ו/או משרד החינוך.

העמותה רואה חשיבות בשיתוף המורים בארגון ביה"ס ובמתן ביטחון תעסוקתי למוריה לתקופה הארוכה ביותר האפשרית בהינתן כל הנסיבות. יחד עם זאת, העמותה אינה יכולה להיענות לדרישות שאינן מאפשרות את המשך יכולתה להיות אחראית לתקציב ולקבלת החלטות של ניהול בפועל ולפעול כפי שידרש מהנחיות משרד החינוך בענין הסדרת פעילות בתי הספר הדמוקרטיים;

אנו מקוים שניתן יהיה להגיע להסכמה ולחתימה על הסכם אחראי ומיטיב עם מורי העמותה, תוך הבטחת המשך קיום ביה"ס ושמירה על ערכיו הדמוקרטיים. כמו כן מקוים ומצפים שבית הספר יחזור לעבוד באופן מלא וששגרת בית הספר של ילדינו לא תפגע יותר.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf