newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הכשרת חובשים בצה"ל: "לא צריך להנשים פלסטינים"

חובש קרבי במילואים הופתע כשבאימון ריענון נאמר שיש להנשים רק יהודים. על הוראות פתיחה באש נאמר יש לירות בכוונה להרוג גם בתוקפים שכבר לא מהווים איום

מאת:

הוראות חדשות בצבא? ד', חובש קרבי בחיל רגלים, הופתע בשבוע שעבר לגלות באימון לקראת פעילות בשטחים הכבושים כי לפחות שתיים מההוראות שניתנות לחיילים עברו ריענון מפתיע.

"במהלך ריענון מקצועי אמר לנו המדריך, שהוא פראמדיק בבסיס, כנראה בקבע, שההוראות בצה"ל הן לא להנשים מפה לפה את מי שאנחנו לא מכירים, אבל בתגובה לשאלות הוא אמר שתכלס הכוונה היא שלא צריך להנשים פלסטינים", אומר ד', שעבר את הריענון בבסיס אימונים פיקודיים (בא"פ) לכיש, ומאז כבר יצא עם היחידה שלו לפעילות בגדה המערבית.

"זה נשמע מוזר, אבל הוא חזר על זה פעמיים אז אין ספק שלזה הוא התכוון. אני הופתעתי מאוד מההנחיה לא להנשים את כל מי שצריך הנשמה. מאז הבנתי שזו ההנחיה במד"א מזה כמה שנים, לגבי הנשמה מפה לפה. אצלנו בכל מקרה אין מסכת הנשמה, אז מדובר בכל הנשמה שרלוונטית לי. כנראה שהדגש על הפלסטינים היה 'הגדלת ראש' של המדריך. אני מעריך שהוא מעביר הכשרות כאלה כל הזמן וזה מטריד".

בהמשך השבוע השתתף החובש בריענון הוראות פתיחה באש, שם ניתן לדבריו היתר לירות למוות באנשים שאינם מהווים איום על איש. "אמרו לנו שההנחיה לגבי מפגע שדקר, זרק את הסכין והתחיל לברוח היא להרוג אותו. המ״פ אמר 'שלא יגיע לראות שופט'".

מישהו מחה או העביר ביקורת על ההוראה הזאת?

"הפלוגה ככלל הייתה מאוד ממורמרת לגבי ההוראות פתיחה באש. המ״פ כמעט התנצל כל פעם שהוא אמר שאסור לירות, אז כשהוא אמר לירות במפגע לא חמוש, רוב הפלוגה הייתה בסדר עם זה".

כזכור, רק לפני כשבועיים נתן שר הפנים, יצחק אהרונוביץ', הוראה דומה לשוטרים בישראל בעקבות פיגוע הדריסה בשייח' ג'ראח. רק יומיים אחרי אותה הוראה ירו שוטרים למוות בח'יר חמדאן בכפר כנא. ארגון "יש דין" פנה ליועמ"ש בדרישה לגנות את קריאתו הבלתי חוקית של אהרונוביץ', ש"דגל שחרור מתנוסס מעליה".

מדובר צה"ל לא נמסרה תגובה לדברים. הפוסט פורסם גם באנגלית באתר 972+.

> הירי בכפר כנא: לאן נעלמה הסכין, ולמה חזרו השוטרים לכפר?

חובשים בצה"ל (צילום אילוסטרציה: צה"ל CC BY-SA 2.0)

חובשים בצה"ל (צילום אילוסטרציה: צה"ל CC BY-SA 2.0)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
דברים שרואים בתמונה (צילום: צלם)

דברים שרואים בתמונה (צילום: צלם)

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf