newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

עכשיו זה סופי: השירה של דארין טאטור אינה פלילית

בשבוע שעבר הגיע לסיומו ההליך המשפטי של המשוררת דארין טאטור, לאחר שבית המשפט העליון דחה את בקשת המדינה לערער על זיכויה. טאטור שהתה במעצר בית כשלוש שנים וריצתה 42 ימי מאסר בגין שיר שכתבה

מאת:

בשבוע שעבר הגיע לסיומו ההליך המשפטי של המשוררת דארין טאטור. ארבע שנים מאז שנעצרה על שיר שכתבה, שהתה במעצר 97 יום ובמעצר בית קרוב לשלוש שנים, הורשעה וריצתה 42 ימי מאסר נוספים, עירערה וזוכתה חלקית והמדינה ביקשה לערער על הזיכוי – החליט בית המשפט העליון החליט לדחות את בקשת המדינה.

במאי קבע בית המשפט המחוזי בנצרת שהשיר שפירסמה טאטור אינו בגדר הסתה לאלימות, אך המדינה החליט לערער על ההחלטה. ביום חמישי שעבר התקבלה החלטת בית המשפט העליון, שלפיה הבקשה לערער תידחה. "זו הקלה גדולה שלא אצטרך להוציא כספים על הדיונים בעליון ולבלות עוד זמן בדיונים", אמרה טאטור ל"שיחה מקומית".

דארין טאטור עם היציאה מהכלא (אורן זיו/ אקטיבסטילס)

דארין טאטור עם היציאה מהכלא (אורן זיו/ אקטיבסטילס)

עורכת דינה של טאטור, גבי לסקי, אמרה כי "הבקשה לרשות ערעור היא תעודת עניות לפרקליטות המדינה, אשר לא יכולה להשלים עם העיקרון הדמוקרטי שלפיו ליוצר יש זכות להגן על יצירתו. זה בלתי נתפש שפרקליטות המדינה הגישה בקשה זו מלכתחילה, בקשה שמנסה לצמצם את חופש הביטוי האמנותי וחופש היצירה בטענות כוזבות, כאילו שבית המשפט המחוזי המציא מעמד חדש המעניק זכויות יתר למשוררים".

לדברי לסקי, המסע המשפטי להוכחה שהשיר אינו הסתה הסתיים: "עכשיו ברור שכתם הפליליות שניסו להדביק לשירה של טאטור הוסר סופית".

בהחלטה קבע השופט יוסף אלון שאין לדון בערעור, בעיקר מטעמים פורמליים. בשפה תמציתית הוא ציין שלא תינתן רשות ערעור "בגלגול שלישי" (אחרי בית משפט השלום והמחוזי; א"ז), וזאת אף שהפרקליטות ניסתה לצייר את המקרה כ"עקרוני". השופט אף ציין שבניגוד לטענות המדינה, בית המשפט המחוזי לא העניק לטאטור "מעמד מיוחד בשל הגדרתה כמשוררת".

בבקשת הערעור שנדחתה, טענה המדינה כי גם אם השיר אינו "קריאה ישירה" לביצוע מעשי אלימות וטרור, יש בו משום קריאה עקיפה לביצוע מעשים אלימים. "התעלמותו המוחלטת של בית המשפט המחוזי מאפשרות זו", נכתב בבקשת הערעור, "עלולה לשלוח מסר שגוי לגורמים קיצוניים המעלים פוסטים מסיתים… תחת איצטלא של 'משורר', 'סופר', 'עיתונאי', 'זמר' ו/או כל כסות אחרת".

בפסק הדין של בית המשפט המחוזי שזיכה את טאטור בחודש מאי, קבעו השופטים כי יש משקל לכך שהדברים של טאטור נאמרו במסגרת יצירה אמנותית. "העובדה שמדובר ביצירה של משוררת יש להביאה בחשבון עת באים לבחון את העיקרון והמעמד של חופש הביטוי", כתבו.

השופטים השאירו על כנה את ההרשעה בגין שני פרסומים אחרים בפייסבוק – פוסט ותמונות פרופיל שבו נכתב "אני השאהיד הבא". שופטי המחוזי ציינו בפסק הדין כי קשה למצוא בפסיקה מקרים דומים לזה של טאטור. "נדגיש כי חופש הביטוי מקבל משנה תוקף עת מדובר גם בחופש אמנות ויצירה. אמנם אין בכך כדי לספק לגיטימציה לחצות את גבולות החוק, אך בוודאי יש בכך כדי למתוח את הקו לצורך הגנה על זכות חופש היצירה".

ביום רביעי האחרון, יום לפני שפורסמה החלטת העליון, התקיים בתיאטרון יפו ערב השקה לספרה של טאטור בערבית "השיר המסוכן שלי", שבו היא מגוללת את סיפור חייה, ובעיקר את תקופת מעצר הבית והמאסר.

"יצאתי מהכלא אבל הכלא נשאר אתי, ואני מרגישה שאני בכלא יותר גדול", סיפרה טאטור לקהל. "הרבה מקומות ביטלו אירועים שבהם הייתי אמורה להקריא שירה. הסראיא הוא אחד המקומות שהסכימו לארח אותי לאורך השנים למרות ההסתה נגדי" . בחודשים הקרובים מתכננת טאטור לפרסם את ספרה בעברית ובאנגלית.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf