newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

יהודי ניו זילנד לקהילה המוסלמית בעקבות הטבח: עומדים בסולידריות לצדכם

מוסדות הקהילה היהודית בניו זילנד גינו באופן חריף את מעשה הטבח הגזעני, והציעו למוסלמים סיוע ותמיכה. בתי הכנסת נסגרו לשבת. בכלי התקשורת בעברית הסגירה תוארה כנובעת רק כפחד מפגיעה ביהודים

מאת:

שורה של גופים בקהילה היהודית של ניו זילנד פרסמו הודעות גינוי וזעזוע למעשי הטבח במסגדים במדינה, שבהם נרצחו 49 מוסלמים. בנוסף, הוחלט לסגור את בתי הכנסת במדינה, ככל הנראה כשילוב של סולידריות ולמען שמירה על הביטחון.

"אנחנו מציעים את מלוא תמיכתנו ועזרתנו לקהילה המוסלמית, ועומדים לצדה כנגד פגע הגזענות והטרור", אמר סטפן גודמן, נשיא המועצה היהודית של ניו זילנד, לסוכנות הידיעות היהודית. "עלינו לעשות הכל כדי לגרש פגע זה מניו זילנד".

"הקהילה היהודית של ניו זילנד עומדת יחד בסולידריות נגד ההתקפה המתועבת והמחליאה כלפי הקהילה המוסלמית בקרייסטצ'רץ'", נכתב בעמוד הפייסבוק של הפדרציה היהודית במדינה. "לשנאה וגזענות אין מקום בחברה, ועלינו לעשות כל שביכולתנו על מנת להלחם ברוע הזה… אנו מושיטים ידינו לאחיותינו ואחינו המוסלמים, ומציעים כל תמיכה שיזדקקו לה".

הצהרות דומות פורסמו על ידי מרכז השואה של ניו זילנד, המועצה הרבנית של אוסטרליה וניו זילנד, וגופים נוספים. גם יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג, הודיע ש"הסוכנות היהודית והקהילה בניו זילנד מביעים זעזוע מהפשע הנתעב ומאוחדים במאבקנו כנגד השנאה האלימה והגזענות". הרצוג התייחס בהודעתו גם לכך שהשבת הזו היא הפעם הראשונה מאז שיהודים הגיעו לניו זילנד שבה לא יפתחו בתי הכנסת.

סגירת בתי הכנסת ככל הנראה מורכבת ונובעת מסיבות שונות. מהודעתו של הרצוג נראה שהדבר קשור לסולידריות עם הקהילה המוסלמית, ובאתרים באנגלית "ג'רוזלם פוסט" ו"טיימס אוף יזראל" אף הוצהר שזו הסיבה העיקרית. באתרי חדשות יהודים אחרים באנגלית צוטטו חששות ביטחוניים של הקהילה היהודית, באופן ספציפי בעיר אוקלנד, אך זאת – שוב – לצד הצהרות הסולידריות מקיר לקיר של הקהילה היהודית.

מעניין לשים לב שבהשוואה לכך, בתקשורת בעברית המסרים נראים אחרת לגמרי. נכון לחצות בלילה בין שישי לשבת, לא מצאתי אף אתר חדשות בעברית שמדגיש את הסולידריות היהודית עם המוסלמים. בישראל היום מופיע החשש הביטחוני ליהודים בכותרת, ואין שום אזכור לסולידריות. בוואלה עוסקים בגוף הכתבה אך ורק באיומים ביטחוניים, וכך ממסגרים גם את הודעתו של הרצוג על סגירת בתי הכנסת, אך כן משלבים בתחתית הידיעה גם את הציטוט המלא שלו. אצל "החדשות 13" מיסגרו את הסיפור בנושא סביב הכותרת "חוששים שאנחנו היהודים הבאים בתור" – שוב ללא מילת הזדהות של הקהילה עם הקורבנות. רק אצל חברת החדשות (ערוץ 12) מופיע מכתב התנחומים של הקהילה היהודית, אך בתחתית הידיעה, ללא הפנייה בולטת בכותרות.

להחלטה העיתונאית הזו יש משמעות פוליטית וחינוכית חשובה. ביממה האחרונה מופיעים באתרים בישראל טוקבקים שחוגגים את הטבח. פרסום עמדת הסולידריות של מוסדות המיינסטרים היהודיים, גם של ניו זילנד וגם בעולם, היה יכול להציג לנו כישראלים גישה אחרת ליהדות וליחסים הראויים בין קהילות דתיות. הוא היה יכול להראות שלא בכל מקום מוסלמים ויהודים נלחמים זה בזה, ושהם מסוגלים גם לעמוד זה לצד זה. הוא היה יכול לשדר מסר של פיוס במקום מסר של המשך הפחדה, שעולה מהכותרות בעברית.

חשוב להזכיר שזה אינו המקרה הראשון של סולידריות בין קהילות מוסלמיות ויהודיות שחוו טרור גזעני מצד לאומנים נוצרים לבנים. בשנה שעברה, אחרי הטבח בפיטסבורג, התגייסו מוסלמים בארה"ב וגייסו כספים למען הקהילה היהודית. ב-2015 התגייסו מוסלמים והקימו שרשרת אנושית של הגנה סביב בית כנסת באוסלו, בעקבות המתקפות האנטישמיות בדנמרק ובצרפת באותם ימים.

יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג, באזכרה לקורבנות הטבח בפיטסבורג, אוקטובר 2018 (אהרון קרוהן / פלאש90)

"מביעים זעזוע מהפשע הנתעב ומאוחדים במאבקנו כנגד השנאה האלימה והגזענות". יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג, באזכרה לקורבנות הטבח בפיטסבורג, אוקטובר 2018 (אהרון קרוהן / פלאש90)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
דברים שרואים בתמונה (צילום: צלם)

דברים שרואים בתמונה (צילום: צלם)

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf