newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

שביתת עובדי ופורג'ט הופסקה לטובת מו"מ, ההנהלה לא תעסיק שוברי שביתה

עובדי מפעל ופורג'ט באופקים חוזרים לעבוד אחרי עשרה ימי שביתה. העובדים וההנהלה הגיעו להסכמה בבית הדין לעבודה לפיה השביתה תופסק לשבועיים של משא ומתן אינטנסיבי

מאת:

עשרות עובדי מפעל ופורג'ט השובתים חזרו הבוקר לעבודה ולמשא ומתן עם ההנהלה בעקבות הסכמות אליהן הגיעו עם ההנהלה בדיון בבית הדין לעבודה אתמול (שלישי). העובדים טוענים שההנהלה מתנכלת למי שחזרו לעבודה, ושאם לא תפסיק – יחזרו לשבות. במסגרת הדיון בית הדין הודתה ההנהלה ששכרה מספר עובדים חדשים לאחר תחילת השביתה, ונדרשה על ידי בית הדין להתחייב שעובדים אלה לא יועסקו במקרה של שביתות עתידיות.

העובדים חוזרים לעבודה בתום עשרה ימי שביתה. כפי שתואר כאן בהרחבה לאחרונה, השביתה במפעל באופקים החלה בשל כשלון המשא ומתן להסכם קיבוצי. עובדי המפעל, שמייצר חומרי גלם לייצרני מגבונים לחים, התאגדו במסגרת ההסתדרות ביוני האחרון לאחר שגילו שבעל המפעל, אורי מנצור, תרם מליון שקל להגנתה של שולה זקן. העובדים, שכחצי מהם משתכרים שכר מינימום ושגם הוותיקים שבהם כמעט ולא קיבלו העלאות לאורך השנים, זעמו על כך שהמפעל מפיק רווח נקי של עשרות מליוני שקלים בשנה, והם נאלצים לחיות בדוחק. עם הזמן צמצמו העובדים את דרישותיהם לשתיים בלבד, ומשלא נענו בחיוב לגביהן – פתחו בשביתה.

במהלך השביתה ישבו כשמונים מ-130 עובדי ופורג'ט מחוץ לגדרות המפעל והפגינו מול ההנהלה, שכינתה אותם "טרוריסטים" וסירבה לנהל עמם משא ומתן כל עוד הם שובתים. ועד העובדים וההסתדרות פנו לבית הדין לעבודה בבאר שבע מכיוון שההנהלה שכרה עובדים חדשים במקום השובתים, וזאת בניגוד לחוק. בדיון שהתקיים בבית הדין אתמול טען עו"ד אלעד מורג מטעם ההסתדרות כי ההנהלה גם פוגעת בהתארגנות כשהיא מפעילה לחצים על עובדים שלא להצטרף לשביתה.

> את המאבק הזה עובדי ופורג'ט לא מתכוונים להפסיד

עובדי ופורג'ט השובתים מפגינים מחוץ למפעל החברה באופקים (אורן זיו / אקטיבסטילס)

עובדי ופורג'ט השובתים מפגינים מחוץ למפעל החברה באופקים (אורן זיו / אקטיבסטילס)

עו"ד נחום פיינברג, בא כוח הנהלת המפעל, טען שרק מספר מצומצם של עובדים נשכרו לעבודה לאחר תחילת השביתה, ושיש להנהלה זכות להבהיר לעובדים מה היא טובת המפעל – לרבות עידודם שלא לשבות.

בסוף הדיון הגיעו הצדדים להסכמה, בעידוד השופטת יעל אנגלברג שהם, לפי העובדים יחזרו לעבודה לתקופה של שבועיים, שבמהלכם ינוהלו לא פחות מארבע ישיבות אינטנסיביות של משא ומתן. בזמן זה התחייבו הצדדים של ללחוץ על עובדים להמנע משביתה, או להיפך. עוד נקבע שאם השביתה תתחדש, ההנהלה לא תעסיק את העובדים שנקלטו לאחר תחילת השביתה הקודמת, וכן שדיון נוסף בתיק יתקיים בעוד שבועיים.

אלא שלטענת אלי קבולי, יו"ר ועד העובדים, אתמול בערב והבוקר התחילה ההנהלה במסכת של התנכלויות קטנות לעובדים ששבתו, כגון שינוי שעות עבודה והחלפת משמרות, וזאת למרות שבית הדין הורה על חזרה לשגרת העבודה כפי שהייתה לפני השביתה. "בעקבות המחאה שלנו התקשר אלי בלילה המנכ"ל ואמר שלא ישנו שום דבר", אומר קבולי הבוקר. "אנחנו ממשיכים לעבוד, אבל אם ימשיכו בהתנכלויות לא נהסס להפסיק את העבודה כבר היום. הם קלטו פה למעלה מארבעים עובדים בזמן השביתה, וזה לגמרי לא לגיטימי, אבל הדברים עוד יתבררו".

עוד לדברי קבולי, בימים האחרונים, מאז פרסום הכתבה האחרונה בשיחה מקומית, גברה ההתעניינות הציבורית במאבקם של עובדי ופורג'ט, ונציגים מכמה מפלגות יצרו קשר והביעו תמיכה במאבק.

> שביתה בגטו קרית גת: יוצאי אתיופיה נאבקים במרכז הקליטה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
דברים שרואים בתמונה (צילום: צלם)

דברים שרואים בתמונה (צילום: צלם)

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf