newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

סרטון חדש: גזענות אנטי מזרחית והשתלחות בעבודה המאורגנת

על רקע מחאת עובדי חברת טבע עלה לרשת סרטון חדש התוקף בבוטות את ההסתדרות, תוך שימוש בדימויים גזעניים מובהקים כלפי מזרחים. על הסרטון חתום ארגון בשם "הסטודנטים החופשיים". בירור קצר חושף את המחנה האידיאולוגי שמאחוריו

מאת:

אתמול (ראשון) הופץ ברשת סרטון חדש נגד ועדי עובדים וההסתדרות. את הסרטון, שכנראה לא ממש במקרה הופץ ביום שביתת הסולידריות הכללית במשק למען אלפי עובדי "טבע" שנמצאים בסכנת פיטורים, העלה גוף חדש המתקרא "הסטודנטים החופשיים" – בלי הסברים או רקע.

סרטונים ומאמרים משתלחים בהסתדרות ובוועדים באמת לא חסרים, אבל יש כמה דברים בסרטון הזה שבאמת מצדיקים תשומת לב מיוחדת: ראשית כל, כמו שכתב בצדק שלומי חתוכה, ישנה הגזענות הבוטה שבו. אין כל כך ספק איזה מוצא מיוחס ל"סטודנט החופשי" התמים והנינוח, שרק רוצה לבלות בבר, ומאיפה מגיעים העובדים המאוגדים הרעים שמשתלטים לו על החיים, עם גופיה, שיער גוף, עראק ו"כפרה".

בנוסף, יש פה את היחס לעבודה המאורגנת שמזכיר את קמפיין הבחירות של ביבי, שבו עובדים מאוגדים הושוו ללוחמי חמאס. העובדים המאוגדים בהסתדרות (נזכיר: למעלה מ-700 אלף עובדים מכל התחומים, מכל הארץ, מכל דרגות השכר הפועלי, במגזר הציבורי והפרטי כאחד, שאלפים מהם ממש עכשיו מנהלים מאבק על זכותם להמשיך לעבוד) מוצבים אל מול שאר הציבור (הלא מאוגד, כנראה), מי ש"עובדים באמת", כלשון הסרטון. ההסתדרות מוצגת כ"מאפיה", ועיקר הביקורת מופנה כלפי החוק שמאפשר לאגד עובדים על בסיס בחירה של שליש מהעובדים בחברה להצטרף לארגון – חוק שנובע מההבנה שקשה מאוד לצרף עובדים לארגון עובדים כשעוד אין להם הגנה של ועד, וכשרוב המעסיקים יעשו כמעט הכל כדי למנוע התאגדות.

אז מי באמת עומד מאחורי הסרטון?

אפשר להמשיך עוד על ההתקפה על ההסתדרות (גם אם על חלק קטן מהביקורת אני מסכים, כמו הצורך בשקיפות ודמוקרטיה במוסדות), על לב העבודה המאורגנת בארץ, על עובדי טבע (בעקיפין), אבל יש עוד דבר אחד שחשוב לדבר עליו פה.

הסרטון מוצג וארוז כהפקה חילונית, קלילה, מודרנית. כאמור: "הסטודנטים החופשיים". הסצינה המאולצת מתרחשת בבר, והסטודנט החופשי רק רוצה לחגוג. אבל מי עומד מאחורי הסרטון?

הרוב המכריע: דתיים-לאומיים ימנים, שבדרכי "הבית היהודי" משלבים נפלא בין גזענות אנטי מזרחית וקפיטליזם חסר מעצורים. הסרטון הופק על ידי "האגודה לזכות הציבור לדעת", ארגון ביקורת תקשורת ימני שמתנגד לשידור הציבורי. המנכ"ל הקודם שלו הוא כיום עורך "מידה", המנכ"ל הנוכחי יוצא "מידה" ו"מקור ראשון", ושניהם יוצאי "פורום קהלת", שפועל לחיזוק עקרונות השוק החופשי בישראל. רוב כספו של הארגון מגיע מ"הקרן המרכזית לישראל", שמממנת גם את פורום קהלת, וגם את אם תרצו, נשים בירוק, חוננו וכמה התנחלויות. יו"ר הארגון עמד בראש חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי, שבין מייסדיו נמצא רמי "אני שונא את ש"ס ודרעי בדיוק כמותכם באליטה" סדן.

אז נעים מאוד, אלה הם הסטודנטים החופשיים, וזו עסקת החבילה שהם מציעים לנו.

> הלקח מפיטורי 'טבע': לשתף את העובדים בהנהלת חברות ציבוריות

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
דברים שרואים בתמונה (צילום: צלם)

דברים שרואים בתמונה (צילום: צלם)

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf