newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הסולידריות בין מחאת יוצאי אתיופיה למחאת השחיתות נותרת חד סטרית

שתי הקבוצות מפגינות בהתמדה בקרבת בית היועמ"ש מזה זמן רב. בעקבות נהלים חדשים שנועדו להגביל את המחאות, עלתה ציפייה לסולידריות ביניהן. בפועל, בעוד מפגיני השחיתות זוכים לאהדה תקשורתית ופוליטית, המפגינים האתיופים נשארים שקופים

מאת:

אתמול (ראשון) התכנסו כמדי ערב מפגינים ממוצא אתיופי בשכונת קריית גנים בפתח תקוה, מאות מטרים מביתו של היועץ המשפטי לממשלה, כדי לדרוש את שחרור הסרטונים המתעדים את הירי בסלומון טקה. מולם עמדו עשרות שוטרים, חלקם לובשים שכפ"צים ונושאים אלות.

המפגינים החליטו לערוך ניסוי קטן: הם שלחו מפגין לבן, שהשוטרים ראו שעומד עם יתר המפגינים יוצאי אתיופיה, לעבר בית היועץ המשפטי. הוא כמובן עבר את קבוצת השוטרים שעמדה במקום ללא בעיה. לאחר דקות ספורות, המפגינים שלחו מפגין שחור לאותו כיוון. הוא נבלם תוך שניות על ידי חמישה שוטרים שהקיפו אותו. דוגמה קטנה לחיי היום יום של צעירים יוצאי אתיופיה בישראל. "זה לא קשור לצבע", הפציר בהם אחד השוטרים. "אם היו מפגינים פה דתיים, לא היינו עוצרים לבדיקה חילונים". המפגינים, איך לומר, לא השתכנעו.

המפגין הלבן עבר, המפגין השחור נעצר מיד. מחאת יוצאי אתיופיה בפתח תקווה (אורן זיו / אקטיבסטילס)

משטרה אחת, שתי מחאות, שני עולמות

בשבוע שעבר המשטרה גיבשה "נוהל" חדש האוסר הפגנות בשכונה מלבד בימי שלישי ושבת, ומאז נעצרו כ-30 מפגינים, מחציתם יוצאי אתיופיה ומחציתם מהמחאה נגד השחיתות השלטונית. הנוהל פורסם ברביעי בבוקר, ובאותו ערב כבר נעצרו באלימות שבעה מפגינים, ואחת עוכבה. ביום חמישי נעצרו שמונה מפגינים, וביום שישי נעצרו ארבעה מפגינים נגד השחיתות שהלכו בשכונה, ולאחר מכן בתחנת המשטרה נעצרו ועוכבו עוד אחד עשר. המעצרים של הצעירים יוצאי אתיופיה כמעט ולא זכו לסיקור, בעוד המעצרים בשישי בלילה פורסמו בכל כלי התקשורת וזכו לשורת גינויים מפוליטיקאים בכירים באופוזיציה.

לאחר המעצרים בשישי, חלק מהמפגינים – הן מקרב יוצאי אתיופיה והן מקרב המפגינים נגד השחיתות – הכריזו על הצורך ב"איחוד מאבקים" – ואכן במוצאי שבת עשרות פעילים אתיופים הצטרפו למחאה השבועית בכיכר גורן, בה במשך 141 שבועות מתכנסים מפגינים כדי למחות נגד השחיתות השלטונית. אחד הדוברים הבולטים בהפגנה בשבת היה סיסאט פנטה, שסיפר על האלימות המשטרתית שחווה כנער.

המציאות שבה שתי קבוצות מפגינות מול אותה דמות ציבורית עם דרישות שונות עשויה לייצר כוח אזרחי חזק ולשרת את המטרות והדרישות של שתי הקבוצות; האחת דורשת להפסיק לטייח את החקירות וההמלצות להעמיד לדין את ראש הממשלה, והשנייה – לפרסם את התיעוד ממצלמות האבטחה של הירי בסלומון טקה, ובהקשר הרחב יותר – להפסיק את האלימות וההרג המשטרתי. אך בינתיים לפחות, נראה שהסולידריות היא כמעט חד צדדית. מלבד כמה פעילים שאינם אתיופים המצטרפים למחאה מדי ערב, רק פעילים בודדים נגד השחיתות הצטרפו למחאת יוצאי אתיופיה בימות השבוע.

"אצלנו אומרים 'תן ללבן הראשון לחוות את זה, ואז הם יבינו'", סיפר לי אתמול צעיר מחולון, שמגיע כמעט מדי יום להפגנות בפתח תקוה. "אחרי המעצרים בשישי ראיתי בעיניים שלי איך נהיה לובי כזה מטורף, כי לבנים נעצרו לכמה שעות. לא ירו בהם, לא פתחו להם תיקים והרסו להם את החיים". למרות הביקורת, הוא מאמין שיש צורך בשיתוף פעולה נרחב. "מנדלבליט הוא היחיד שיכול לשנות את המצב, שחרור הקלטת (של הירי, א.ז) ייתן את הדחיפה למאבק, שכל האזרחים יבינו שזו בעיה של כולנו, של כל מי שחותר לשוויון וצדק".

המפגינים זיהו הבדלים נוספים ביחס של המשטרה לשני סוגי המחאות המתקיימות בשכונת קריית גנים: בימים שבהם מפגינים יוצאי אתיופיה, מגיעים השוטרים לבושים בשכפ"צים ואלות על גבם, ואילו בימים שבהם מפגינים "מתנגדי השחיתות", אותם שוטרים בדיוק מגיעים במדים "רגילים", ללא האמצעים המיוחדים.

מחאת יוצאי אתיופיה בפתח תקווה (אורן זיו / אקטיבסטילס)

הנוהל המשטרתי החדש: להתראות זכות המחאה

אתמול היתה הפעם הראשונה מאז הנוהל החדש שבה התקיימה בשכונה הפגנה ללא עצורים. ניתן להניח שהביקורת הציבורית על המשטרה, כולל מצד פוליטיקאים רבים, על המעצרים בשישי בלילה גרמו למשטרה להיות יותר זהירה, אף שגם אמש הם איימו על המפגינים שיעצרו ויפזרו אותם. "יש לכם חמש דקות לעזוב את המקום", הכריז קצין האג"ם של תחנת פתח תקוה, כששוטרים אחרים חילקו עותק מה"נוהל" החדש למפגינים שרצו לקרוא אותו. לפי אותו נוהל, בימי השבוע רק לחמישה מפגינים מותר לקיים מחאה "שקטה" בכיכר. בניסיון להימנע ממעצרים, המפגינים החליטו אמש שחמישה יישארו בכיכר והיתר יצעדו בשכונה. אך לפי הנוהל החדש, כל הפגנה בשכונה הענקית, שבעבר היתה מועצה מקומית עצמאית, אסורה. כך, ביום רביעי רבים נעצרו כקילומטר מבית היועץ.

בעוד רבים התריעו שהנוהל החדש הוא מסוכן, נראה שהמשטרה ממהרת להחיל הגבלות על המחאה לא רק בפתח תקוה. היום נחשף שהמשטרה גיבשה נוהל ארצי חדש שעוקף את בג"ץ ומציג הוראות חדשות לגבי הצורך ברישיון ותיאום למחאות שונות. בעוד בעבר היה צורך ברישיון רק למחאה של למעלה מחמישים איש בנושא מדיני, במובן הצר של המילה, כעת המשטרה קובעת קטגוריה חדשה בשם "אירוע מחאה", שלגביו מותר לה להחיל תנאים גם באופן חד צדדי. אותם "נהלים", גם אם יבוטלו או ירוככו לבסוף, נועדו קודם כל להרתיע אזרחים שחוששים, ובצדק, מלילה במעצר גם אם ישוחררו למחרת, מלצאת מביתם.

"אין פה שום חוק. אם היה חוק היה מותר לנו להפגין", מספר לי אחד המפגינים לגבי הנוהל החדש, בזמן שניידת משטרה מלווה את הצעדה. "ופה השוטרים עוד מדברים בנימוס יחסי, לא כמו שהם מדברים לנוער שלנו בשכונות".

גם הוא לא נכח בהפגנה של יוצאי אתיופיה. אהוד ברק בהפגנה נגד השחיתות השלטונית, 17 באוגוסט 2019 (רועי אלימה / פלאש90)

בשבוע שעבר הגיש אורן סימון, שנוהג להפגין לבדו בכיכר בפתח תקוה נגד השחיתות וכעת שובת רעב במחאה על יחס המשטרה כלפיו, בג"ץ נגד הנוהל החדש. היום (שני) ביקשה המשטרה הארכה של שבוע כדי להגיב על בקשתו, ובינתיים תאפשר לו לקיים את המחאה שלו גם בימי שישי. את הנוהל עצמו, שחוקיותו מוטלת בספק, יש להניח שהמשטרה ניסחה תוך פחות משבוע.

ההודעה של המשטרה שלפיה היא תאפשר לסימון להפגין מדי יום בינתיים לא משפיעה על המפגינים האחרים, שהמחאה שלהם נחשבת "לא חוקית" עד להודעה חדשה. נראה שרק ההתעקשות שלהם להמשיך להגיע למקום מדי יום, תוכל להפוך את אותו "נוהל" ללא רלוונטי בטווח הארוך. בדיוק כפי שקרה במחאה החברתית ב-2011 או בשייח' ג'ראח בירושלים המזרחית לפני עשור – שם למרות מעצרים המוניים המפגינים המשיכו להגיע מדי שבוע – והמשטרה הבינה שהמעצרים והאלימות פועלים לרעתה ורק מביאים עוד אנשים, ואפשרה את המחאה.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf