newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

עשרות ארגוני חברה אזרחית הקימו גוף חדש להגנה על חופש הביטוי

"המועצה להגנה על חירויות" יוסדה במטרה לרכז התנגדות לצמצום המרחב הדמוקרטי. אחד המייסדים: "יש מציאות חדשה ומולה דרושה פעולה חדשה. יש נורמליזציה של התקפות על ארגוני זכויות אדם"

מאת:

נציגים של למעלה משלושים ארגוני חברה אזרחית התכנסו אתמול (שישי) בצהריים בנצרת לכנס הייסוד של "המועצה להגנה על חירויות". הקמת המועצה, הסבירו יוזמיה בכנס, נועדה לענות על התחושה הגוברת בקרב הארגונים השונים שמרחב הפעולה, ההתארגנות והביטוי שלהם ושל אחרים בארץ הולך ומצטמצם. מטרת המועצה, בהתאם, תהיה להגן על חירויות אלה בפני מגמות הן של השלטון והן של הציבורים היהודי והערבי.

בכינוס הוזכרו דוגמאות עדכניות לצמצום חירויות – מחוק הלאום, דרך ביטול שלושה אירועים שונים של עמותת "זוכרות" במסגרות ציבוריות בחודשים האחרונים, היוזמה הממשלתית החדשה למנוע מארגוני זכויות אדם להגיש עתירות, ההתקפות הממשלתיות על בצלם ושוברים שתיקה, ועד ההתקפות על טקס יום הזיכרון הישראלי-פלסטיני. כמו כדי להוכיח את הצורך בהתארגנות החדשה, היום (שבת) נודע שהאוניברסיטה העברית ביטלה כנס אקדמי שעוסק במחקר על האסירים הפלסטינים, וזאת בעקבות לחץ של תא סטודנטים ימני.

> תא ימני מחה, והאוניברסיטה העברית ביטלה כנס על אסירים פלסטינים

פרופ' אמל ג'מאל בכנס השקת "המועצה להגנה על חירויות" (באדיבות אעלאם)

פרופ' אמל ג'מאל בכנס השקת "המועצה להגנה על חירויות" (באדיבות אעלאם)

מאחורי היוזמה החדשה עומדים מרכז אעלאם, שעוסק בתקשורת הערבית ושבמשרדיו נערכה ההשקה, ועמו מכון ון ליר. ביוזמה חברים אקדמאים עצמאים, שופטים בדימוס, וכן עשרות ארגוני זכויות אדם, ארגונים פמיניסטיים, המטה למאבק בגזענות, ארגונים נגד הכיבוש ואחרים. לדברי שי לביא, ראש מכון ון ליר, השאיפה היא לגייס גם ארגונים מסוגים נוספים, כמו גופי תרבות, דת ואקדמיה. את המועצה תרכז ח'ולוד מסאלחה, עיתונאית ועובדת מרכז אעלאם.

"בשנים האחרונות נוצר ספק בארץ לגבי החירויות הבסיסיות ביותר. ההנחה היא שיש מציאות חדשה ומולה דרושה פעולה חדשה", אמר בפתח הכינוס פרופ' אמל ג'מאל, ראש אעלאם ומרצה באוניברסיטת תל אביב. "יש תהליך של נורמליזציה של מתקפה על ארגוני זכויות אדם. זה לא היה חלק מהמציאות שלנו בעבר, והעובדה שיש קרימינליזציה של ארגונים ופעילים היא דבר חריג ומסוכן. אמנם לא הגענו למציאות שבה אי אפשר לדבר בכלל, אבל צריך לפעול לפני שנגיע לשם. זה יוצר צורך דחוף בהתגברות על מחלוקות שיש בינינו – ואכן יש בינינו מחלוקות – למען שמירה על אורח חיים פלורליסטי".

לדברי ג'מאל, המועצה תפעל לפחות שלוש שנים, כשהשנה הראשונה תוקדש בעיקר לגיבוש יעדים ואסטרטגיה בפורום רחב של כל השותפים, והשנתיים הנוספות יוקדשו ליישום ההחלטות.

"בשנים האחרונות הייתה קצת נסיגה בתחום של שיתוף הפעולה היהודי-ערבי, ואני מברך על כך שהיוזמה הזאת יוצרת שיתוף פעולה כזה למען הדמוקרטיה", בירך ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש, הרשימה המשותפת) בכינוס. "לא רק חופש הביטוי של החברה הערבית בסכנה, אלא כלל חופש הביטוי, ולכן צריך שכל המדוכאים ישתתפו ביוזמה".

> יחי הסולטאן: תורכיה מציתה את הדמיון הפלסטיני

משתתפי כנס היסוד של "המועצה להגנה על חירויות" (באדיבות אעלאם)

משתתפי כנס היסוד של "המועצה להגנה על חירויות" (באדיבות אעלאם)

"המחנה הפרוגרסיבי נמצא במגננה בכל רחבי העולם, בין אם זה בארה"ב, בריטניה או מקומות אחרים – ובישראל זה התחיל עוד קודם", הוסיפה ד"ר יוליה זמלינסקי, מנכ"לית עמותת "מורשתנו". "תהליך ההתנגדות והיפוך הנזק צריך להכיר בכשלונות של המחנה הדמוקרטי, כאן ובמקומות אחרים, וזה כולל להכיר באינטרסים השונים של קהילות שונות, ולפנות לכל ציבור בדרך אחרת, לצד בניית סולידריות בין הציבורים השונים".

עוד בין הדוברים היו נציגות ונציגים של רופאים לזכויות אדם, האגודה הערבית לזכויות אדם, קו לעובד, מהפך-תע'ייר, אחותי, נשים נגד אלימות, ועד העקורים (שלאחרונה המשטרה ניסתה למנוע ממנוע לקיים את תהלוכת השיבה השנתית), עו"סים שלום, בצלם, קואליציית נשים לשלום (שחוות מתקפות מאז המלחמה ב-2009 וחקיקת חוק החרם), פורום דו קיום בנגב (שעיריית באר שבע מנסה לפנותו מהמקלט העירוני בו הוא פעיל) ועוד. עוד דיבר בכנס ד"ר מוחמד עודה, דיפלומט ברשות הפלסטינית, שביקש להזכיר שגם הפלסטינים בשטחים סובלים במקביל הן מהכיבוש והן מצמצום המרחב הדמוקרטי בחברה שלהם בשטחים.

את שלוש שנות הפעילות המתוכננות של "המועצה להגנה על חירויות" יממן האיחוד האירופי. סגן שגריר האיחוד בישראל, מארק גאלגר, אמר שהאיחוד מוטרד מהלחץ הגובר על ארגוני חברה אזרחית לא רק בישראל אלא גם אצל כמה מהמדינות החברות באיחוד, והגדיר את המועצה כ"ספינת הדגל" של הפרויקטים שהאיחוד תומך בהם בארץ.

הפוסט פוסרם גם באנגלית במגזין 972+

> המתנחלים צריכים לשלוח פרחים לשופטי בג"ץ לדורותיהם

ח'ולוד מסאלחה ויוליה זמלינסקי בכינוס המועצה להגנה על חירויות (אעלאם)

ח'ולוד מסאלחה ממרכז אעלאם ויוליה זמלינסקי מ"מורשתנו" בכינוס המועצה להגנה על חירויות (אעלאם)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf