newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

"הדברים שכתבה בפייסבוק אולי קשים, אבל זו אינה סיבה למעצר"

היבא אללבדי, ששובתת רעב יותר מחודש, אושפזה אתמול לאחר הידרדרות במצבה. פעילות ישראליות קיימו מחאה מחוץ לבית המשפט הצבאי עופר שבו התקיים הדיון. עו"ד רסלאן מחג'נה, שמייצג את אללבדי: "הלוואי שהיו מגישים כתב אישום, אז היינו יכולים לעיין בחומר ולהגיב"

מאת:

מפגינות ישראליות קיימו היום (שני) מחאה מחוץ לדיון בערעור שהוגש על מעצרה המינהלי של היבא אללבדי, פלסטינית אזרחית ירדן בת 32 הכלואה בישראל ללא משפט מאז סוף אוגוסט, ושובתת רעב 36 יום. הדיון התקיים בבית המשפט הצבאי עופר שבגדה המערבית.

הדיון התקיים בדלתיים סגורות, והסתיים ללא החלטה. ההחלטה בעניין תפורסם בהמשך. סגן שגריר ירדן בישראל, מוחמד חמיד, חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן מהרשימה המשותפת ועיתונאים לא הורשו להיכנס.

מחאה מחוץ לדיון בערעורה של היבא אללבדי על מעצרה המינהלי, ב-28 באוקטובר 2019 (צילום: אורן זיו)

מחאה מחוץ לדיון בערעורה של היבא אללבדי על מעצרה המינהלי, ב-28 באוקטובר 2019 (צילום: אורן זיו)

אללבדי אושפזה אתמול בבית חולים לאחר הידרדרות במצבה הרפואי. המפגינות היום כפתו את עצמן, כדי לסמל את החקירה הקשה שעברה אללבדי, שלפי עורכי דינה נאזקה במשך שעות ארוכות מדי יום.

עורך דינה של אללבדי, רסלאן מחג'נה, מבקש לשחררה ולאפשר לה לשוב למשפחתה בירדן. לדברי מחג'נה, "הצענו שתחזור לירדן ותחויב לא להיכנס לישראל, וכך תאויין תיאורטית המסוכנות העתידית שלה, כפי שטוענים בשב"כ". לדבריו, משרד החוץ הירדני מוכן להתחייב שגם ירדן תמנע מאללבדי להגיע לשטחי הגדה המערבית בעתיד.

"היא שיתפה פעולה בחקירה, ואפילו התביעה הצבאית הבינה שאי אפשר להגיש כתב אישום. הלוואי שהיו מגישים אחד כזה, אז יכולנו לעיין בחומר ולהגיב. אך מכיוון שמדובר בחומר חסוי, לך תדע מה אמינות המידע".

עורך דינה של אללבדי, רסלאן מחג'נה, ונציגי שגרירות ירדן, בדיון בערעורה של היבא אללבדי (צילום: אורן זיו)

עורך דינה של אללבדי, רסלאן מחג'נה, ונציגי שגרירות ירדן, בדיון בערעורה של היבא אללבדי (צילום: אורן זיו)

אללבדי הגיעה באוגוסט לחתונה של קרובת משפחה מג'נין. עם כניסתה לישראל עוכבה במעבר אלנבי, ומאז היא מוחזקת במעצר. לפני כחודש, לאחר שלא הוגש נגדה כתב אישום, מעצרה הפך מינהלי והיא פתחה בשביתת רעב.

אללבדי כופרת בהאשמות נגדה, שכאמור לא פורסמו, מלבד הודעה של השב"כ שמדובר "בנסיבות ביטחוניות חמורות". מה שעשוי לרמוז על הסיבה למעצרה הם פרסומים בדף הפייסבוק הפרטי שלה, שבהם הביע תמיכה בהתקפות אלימות בגדה המערבית ובחיזבאללה. עו"ד מחג'נה אומר כי האשימו אותה שהיא משוייכת לחיזבאללה, אבל היא לא הודתה בדבר. היא ביקרה במדינה פעמיים בשנה האחרונה כדי לבקר את אחותה בליווי משפחה וחברות. אין לה כל עניין בחיזבאללה או לפגוע במדינה".

לדברי מחג'נה, "הדברים שהיא כתבה בפייסבוק אולי קשים לאוזן הישראלית – היא מבקרת את הכיבוש ותומכת בשחרור פלסטין. אך גם אם הסטטוסים לא מצאו חן בעיני הממסד, זאת אינה סיבה למעצר". הוא הדגיש שאללבדי כתבה את הדברים בזמן שהיא מתגוררת בירדן, ואמר: "אם אחד הסטטוסים הוא עבירה, שיגישו כתב אישום על הסתה, כי החומרים אצלם".

במהלך הדיון, הורה נשיא בית הדין לערעורים להכין עבורו דו"ח על מצבה הרפואי של אללבדי. השופט ביקש הבהרה מה יעלה בגורלה אם לא תורחק לירדן. בתקופה האחרונה נלקחה אללבדי פעמיים מבית המאסר ג'למה לבית חולים בחיפה כדי לקבל אינפוזיית נוזלים, מכיוון שהיא מתקשה לשתות מים בשל דלקת בוושט. היום היא הועברה לבית החולים בפעם השלישית, והצוות הרפואי החליט להשאיר אותה באשפוז.

לדברי ח"כ תומא סולימאן, "הגעתי כדי לתמוך בהיבא וכדי לומר שהמעצרים המינהליים, שבהם ישראל משתמשת נגד נשים וגברים פלסטינים, אינם לגיטימיים. אנחנו יודעים שבבית משפט צבאי אין משפט צדק ואין הליך הוגן. על הצבא לשחרר את היבא, שלא יודעת במה היא חשודה. מעצר מינהלי הוא פשע".

בסוף השבוע החל קמפיין רחב הקורא לשחרורה של אללבדי, וכן התקיימו מחאות בירושלים ובתל אביב. פעילות בישראל פתחו בקמפיין רשת בעברית, שבו פירסמו את תמונתה של אללבדי עם הכיתוב "שמעת עלי?" ולאחר מכן צילום עם הכיתוב "רוצה לדעת במה אני מואשמת? גם אני". זאת, כדי למשוך תשומת לב לכך שאללבדי עצורה ללא כתב אישום או משפט. עמוד הפייסבוק שמספק מידע בעברית על מעצרה ועל המאבק לשחרורה צבר עשרות אלפי חשיפות ומאות שיתופים יממה לאחר שנפתח.

אתמול קיימו פעילות ישראליות מצייג מחאה במשך כ-30 שעות בכיכר הבימה, שבמהלכן מפגינות נאזקו לכיסא, והתחלפו מדי שעה. ביום שבת התקיימה הפגנה במזרח ירושלים למען שיחרורה של אללבדי, והמשטרה עצרה שני מפגינים פלסטיניים.

התקווה היא שכעת, אחרי יותר מחודש של שביתת רעב ובצירוף הלחץ הירדני, ישראל תסכים סוף סוף לשחרר את אללבדי.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf