newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בעיסאוויה מקווים: אולי מחאה תעצור את התנכלות המשטרה

כבר חצי שנה, מדי יום ולילה פושטים שוטרים על השכונה המזרח ירושלמית, עוצרים ומפעילים אלימות ללא כל מטרה ניכרת לעין. עכשיו מדברים שם על מחאה של נשים. המשטרה מצדה טוענת כי היא פועלת להגנה על שלום הציבור ושמירה על הסדר הציבורי. לילה בשכונה שהפכה ליעד משטרתי

מאת:

ג'יפים של מג"ב ויס"מ שמסתובבים כל הזמן, נער אחד שנעצר, צעירים שניסו למחות על המעצר והוכו על ידי שוטרים, שוטרים שריססו בגז פלפל מבוגר אחד, גז מדמיע שנורה, ורחפן משטרתי שחג מעל הבתים ומזכיר לכולם מי משקיף עליהם מלמעלה. זה הסיכום של ערב "רגוע" יחסית שעבר אתמול על שכונת עיסאוויה. עוד ערב במבצע המשטרתי שהחל בשכונה המזרח ירושלמית לפני חצי שנה, ותושבי עיסאוויה, פעילים פוליטים, עיתונאים וכנראה גם לא מעט שוטרים לא מבינים את מה הוא בא לשרת.

חצי שנה נמשך המבצע בעיסאוויה, ואף אחד בשכונה, וגם חלק מהשוטרים, לא מבינים מה המטרה שלו. שוטר מכוון רובה ספוג לעבר צעיר בעיסאוויה (צילום: אורן זיו)

חצי שנה נמשך המבצע בעיסאוויה, ואף אחד בשכונה, וגם חלק מהשוטרים, לא מבינים מה המטרה שלו. שוטר מכוון רובה ספוג לעבר צעיר בעיסאוויה (צילום: אורן זיו)

הצטרפתי למספר פעילים ישראלים, שמגיעים מדי ערב לשכונה כדי להביע סולידריות עם התושבים ולתעד את התנהלות המשטרה מתוך תקווה שנוכחות של ישראלים, גם אם קטנה, תצמצם במעט את האלימות שמפעילים השוטרים. הפעילים  הישראלים מצטרפים  לפעילים מקומים המסיירים ברחובות במטרה לסייע לתושבים לקיים את שגרת חייהם – לצאת לבקר חברים, לאכול במסעדות ולהסתובב ברחוב – מבלי להיעצר או להיפצע.

קשה להסביר מה היו הסיבות לתחילת המבצע בחודש מאי. בחודשים לפני כן לא פרסמה המשטרה הודעות על פעילות אלימה בשכונה או באזורים הגובלים בה – קמפוס האוניברסיטה העברית בהר הצופים מצד אחד או כביש 1 מהצד השני. בכל מקרה, מאז שהחל המבצע, מדי יום ומדי לילה פושטים שוטרים על עיסאוויה, מבצעים חיפושים, מעצרים, מקימים מחסומים  ומחלקים דוחות. שבועות ספורים לאחר תחילת המבצע, בתחילת יולי, שוטר ירה למוות בצעיר מוחמד עוביד. בחודש אוגוסט חשף ניר חסון מהארץ ששוטרים שתלו  נשק בביתו של תושב השכונה במהלך הסדרה "מחוז ירושלים".

חסון הוא למעשה העיתונאי הישראלי היחיד המדווח ברציפות על הנעשה בשכונה וחושף את מחדלי המשטרה. בתחילת שנת הלימודים איים ועד ההורים להשבית את הלימודים, אך חלק מחברי הוועד נעצרו. לאחר מכן סוכם כי שוטרים ימעיטו להיכנס לכפר, אך ההסכם הופר לאחר כמה ימים. בספטמבר חשף חסון תיעוד ממצלמות הגוף של שוטרים שפעלו במקום. "המדיניות שלנו דפוקה מהשורש", אמר שוטר אחד. שוטר שני אישר כי מטרת הפעילות בשכונה היא "לגרום עוד בעיות".

בשבוע שעבר, לאחר שהמשטרה עצרה תלמיד בתוך בית הספר בשכונה בטענה שזרק אבן, ההורים השביתו את הלימודים. בתיווך העירייה, הושג הסכם ולפיו השוטרים לא יגיעו לאזור בתי הספר בתחילת יום לימודים, במהלכו ובסופו. אך לאחר פחות מיממה, המשטרה עזבה את קבוצת הווטסאפ שנפתחה לתיאום ההבנות, ושוטרים חזרו להגיע לכניסות לבתי הספר. המשטרה הכחישה שבכלל היה הסכם, אך חסון חשף את קבוצת הווטסאפ המשותפת שהקימו ועד ההורים, גורמי חינוך בעיריית ירושלים ושוטרים בכירים. מאז המצב מתוח, וביום שבת האלימות המשטרתית הגיעה לשיא נוסף, כש-15 איש נפצעו, כולל שלושה תושבים שהוכו קשות.

לא כדאי לריב עם חניה עם שוטר

לקראת שמונה בערב אנחנו מגיעים לבניין שבו מתגורר אדם מסרי, שנמצא במעצר בית לאחר שהותקף על ידי שוטרים ביום שבת האחרון לאחר שביקש מהם לא לחנות את רכבם בחניה הפרטית שלו. מסרי, בעל חנות טלפונים, כבר הותקף לפני כשבועיים כשתיעד פעילות משטרתית בכניסה לחנות שלו. כעת הוא במעצר בית, משקיף ממרפסת ביתו על הנעשה בשכונה. דקות לפני שאנו מגיעים, קבוצת שוטרים, כולל צוות תיעוד משטרתי, עוזבים את חדר המדרגות של הבניין. מסרי מספר שהם הניחו בתחתית חדר המדרגות זיקוקים משומשים וצילמו אותם. "אני קורא לקצין ואומר לו מה את עושה, מה אתה שם לי?", תיאר מסרי, "הוא שתק". התושבים משוכנעים שהנחת הזיקוקים היא המשך הניסיון לביים את המציאות, כפי שנעשה במסגרת הסדרה "מחוז ירושלים".

התלונן שהוא מתקשה לנשום, אז השוטר ריסס לו עוד גז מדמיע. אדם מסרי, תושב עיסאוויה (צילום: אורן זיו)

התלונן שהוא מתקשה לנשום, אז השוטר ריסס לו עוד גז מדמיע. אדם מסרי, תושב עיסאוויה (צילום: אורן זיו)

"אמרתי לשוטרים שלא יחנו לי בחניה", משחזר מסרי את האירוע האחרון. "השוטר אמר לי שהוא יחנה איפה שהוא רוצה, אמרתי לו שכאן זה לא משטר צבאי פה". לדבריו, אותו שוטר התחיל להכות אותו. "הוא הכניס לי אגרוף וצעק עלי 'אל תרים עלי יד', למרות שבכלל הרמתי ידיים", הוא מוסיף. מסרי טוען ששוטר נוסף הצטרף והיכה אותו. מסרי נעצר, והשוטרים ריססו אותו בגז מדמיע.  "ביציאה מהשכונה, בניידת, אני צועק לשוטרים שאני לא יכול לנשום, שאני דורש טיפול", תיאר מסרי, "אז השוטר נתן לי עוד ריסוס קטן של גז ואמר ׳עכשיו תרגיש טוב׳".

לדברי מסרי, בחיפוש על גופו נלקח ממנו כסף שלא הוחזר לאחר מכן. לאחר שפונה לקבלת טיפול בבית החולים הדסה, בתחנת משטרת שלם ניסו החוקרים לאלץ אותו לחתום על צו הרחקה, אבל הוא סירב. "יש לי ביטחון שלא עשיתי כלום, השוטר השפיל אותי כדי להראות לי אצל מי הכוח", הוא מוסיף. בסופו של דבר, למרות שמסרי ביקש שיביאו אותו בפני שופט, השוטרים שחררו אותו ללא צו הרחקה מעיסאוויה.  "אין לי ממה לפחד, גם אם הם אלימים. המשטרה אמורה להגן אלינו", מספר מסרי בסלון ביתו, כשעל פניו פלסטר המכסה את המכות שקיבל במהלך המעצר.

מהמשטרה נמסר בתגובה כי "בניגוד מוחלט לנטען, השוטרים הגיעו אל הבניין לאחר שזוהה כאחד הבניינים ממנו שוגרו לעברם זיקוקים ואיתרו מתחת לגרם המדרגות מספר קני זיקוקים שככל הנראה הוחבאו במקום, זאת לאחר שבוצע בהם שימוש נגד השוטרים. מדובר בניסיון אחד מיני רבים לפגוע בשוטרים הפועלים באזור ואוכפים את החוק. משטרת ישראל תמשיך לפעול להגנה על שלום הציבור וביטחונו, לשמירה על הסדר הציבורי ולאכוף את החוק, בעיסאוויה ובכל מקום אחר".

באותו ערב  נפצע גם הפעיל מוחמד אבו חומוס, שהוכה לדבריו על ידי שוטרים ופונה אף הוא לקבלת טיפול רפואי, וכעת מסתובב עם קיבוע לצוואר. בתיעוד וידאו שצילם אבו חומוס דקות לפני שהותקף, נשמע שוטר מאיים עליו: "אם עוד פעם אחת תלכו אחרי, אני אעכב אותך על הפרעה לשוטר במילוי תפקידו. בגללך זורקים עלי אבנים". לפני חודשיים נעצר אבו חומוס לאחר שכיוון את התנועה בכפר, אך במשטרה טענו שניסה לעודד נהגת לדרום שוטרים.

הסרטון שצילם מוחמד אבו חומוס

"אם כולם יחיו בפחד, מי ידבר"

מדי פעם נשמעות סירנות של ניידות משטרה, שעוברות בשכונת עביד בעיסאוויה, סמוך למקום בו שוטר ירה למוות במוחמד עוביד בחודש יולי. אני יורד עם הפעילים לרחוב הראשי. ניידת מג"ב עוצרת בסמוך למאפייה. השוטרים, שנראים מעט מפוחדים, יורדים מכלי הרכב ומסתובבים בשכונה. כמאה מטר משם, שוטרים נוספים עוצרים ילד בן 15, לא ברור באיזו אשמה. תושבים שמתאספים סביבו מורחקים בדחיפות. שוטרים מתחילים לרסס בגז פלפל כדי להרחיק אותם מהניידת. אחד השוטרים נשען על הג'יפ בתנוחת ירי עם רובה ספוג. גבר בן כחמישים, שניסה לדבר עם השוטרים, נפגע מהגז ומקבל טיפול רפואי במקום. למקום מגיעה גם ניידת יס"מ.  השוטרים עומדים ברחוב החשוך. לא נזרקות עליהם אבנים ואיש לא מתווכח אתם, ואז הם נכנסים לניידות ונוסעים לעבר היציאה התחתונה של השכונה.

התושבים מפחדים לצאת מהבית בלילה. שוטרים מסיירים בשכונת עיסאוויה (צילום: אורן זיו)אני חוזר לביתו של מסרי, שם מתכנסים הפעילים הישראלים וכמה מתושבי השכונה. השאלה שכולם שואלים היא איך אפשר להביא לסיומו של המבצע המשטרתי. לשיחה מצטרפת לינדה, תושבת השכונה ואמא לשני בנים. "כשהשוטרים נכנסים, אני מתקשרת לבנים שלי ואומרת להם לחזור מהר הביתה", היא מספרת. "אנחנו לא רוצים אלימות ובעיות, הילד, בן 14, בוכה. אני לא רוצה שיחיו ככה, שיגדלו ככה".

לינדה מספרת שהיא מנסה לקדם יוזמה שבמסגרתה הנשים יצאו למחות ברחובות על האלימות המשטרתית. "אם כולם יחיו בפחד, מי ידבר?", היא אומרת. "בטח מפחדים, גם הגברים, אבל זה לא אומר שהמשטרה יכולה לעשות מה שבא לה. דיברתי עם עוד נשים. חייבים לצאת לרחוב". היא מתחילה לבכות. "מצטערת שאני בוכה, אבל גם הגברים בוכים פה", היא אומרת.

"הבעיה היא מי האישה הראשונה שתגיד שהגברים נכשלו", מגיב אחד הגברים בחדר ליוזמה. הוא מספר על החשש שלו שבני משפחתו ייפגעו, אם יצאו למחות. "צריך לשבור את מחסום הפחד, לצאת ולהרים קול", הוא אומר. "יש ישראלים שלא מסכימים עם מה שקורה, אפילו במשטרה יש כאלה שלא מסכימים. את הגדה המערבית, מזרח ירושלים וסיני כבשו בשישה ימים. ואת עיסאוויה כבר שישה חודשים הם לא מצליחים לכבוש".

סמוך לחצות, ביציאה מהשכונה, בתחנת הדלק בגבול בין עיסאוויה לשכונת הגבעה הצרפתית, שוטרי יס"מ ומג"ב עוצרים להפסקת קפה. לאף אחד לא ברור אם הם סיימו את העבודה להערב, או שיחזרו לעוד סיבוב בשכונה, במסגרת המבצע שאין לו שום מטרה ברורה, ולכן אין שום סיבה שיסתיים בקרוב.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf