newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

באופן תקדימי: ארגון ימין הגיש קובלנה פלילית נגד פעילי שמאל

ארגון הימין ״עד כאן״ הגיש קובלנה פלילית נגד שלושה פעילים ישראלים על חלקם בהפגנות נגד גדר ההפרדה. עו"ד גבי לסקי המייצגת שניים מהפעילים: מדובר בשימוש פסול בכלי הקובלנות הפרטיות. כל מטרתם היא להשתיק ולהפחיד פעילים נגד הכיבוש

מאת:

ארגון "עד כאן" הגיש קובלנה פלילית נגד שלושה פעילים ישראלים על חלקם בהפגנות נגד גדר ההפרדה. דיון ראשון בתיק התקיים הבוקר (רביעי) בבית משפט השלום בירושלים, בפני השופט דב פולוק. זו הפעם הראשונה שבה ארגון או פעילי ימין משתמשים בקובלנה פלילית כנגד פעילי שמאל. על אף חריגותו של הצעד, כתב הקובלנה לא מסביר מדוע בחרו הקובלים לנקוט בו.

בתביעה שהגיש הארגון ביחד עם שלושה אזרחים נוספים בפברואר 2018, נטען כי יונתן פולק, קובי סניץ ואילן שליף השתתפו בהפגנות בשטחים, וסייעו למתפרעים אלימים.

"ניסיון להרתיע פעילים נגד הכיבוש". הפעילים אילן שליף וקובי סניץ עם עורכת הדין גבי לסקי (אורן זיו / אקטיבסטילס)

התביעה מבוססת על התחקירים שפרסם הארגון בשנים האחרונות על ההפגנות נגד הגדר, שכללו שימוש באנשים שהתחזו למפגינים, הצטרפו להפגנות וצילמו את הפעילים הישראלים בסתר. בקובלנה נאמר בין היתר: "החל משנת 2003 או בסמוך לה ועד ימים אלה, מידי יום שישי, תקפו הנאשמים בצוותא יחד עם מתפרעים אחרים שלא כדין חיילי צה"ל ושוטרי מג"ב". חשוב לציין שבקובלנה עצמה לא צוינו אירועים ספציפיים, אלא האשמות כלליות בלבד. עוד צויין שהנאשמים הינם פעילים בארגון אנרכיסטים נגד גדרות משנת 2005: "פעילי התנועה ותיירים מחו״ל מצטרפים להפגנות האלימות כדי לתמוך במפגינים המקומיים".

"קובלנה פלילית זה הליך של הגשת כתב אישום על ידי אדם פרטי, כאשר המדינה בוחרת לא לעשות כן", מסבירה עו"ד גבי לסקי, המייצגת את סניץ ושליף. "זה הליך נדיר. בכל פעם שמגישים קובלנה כזו, בית המשפט מפנה את זה לפרקליטות, ושואל האם היא רוצה לקחת את התיק לידיה". במקרה המדובר, הפרקליטות לא השיבה, כלומר שהם אינם מתכוונים לקחת על עצמם את ניהול התביעה.

"עד כאן בעצמם פנו לכל הרשויות, למשטרה, לשר הביטחון, כדי שיעמידו לדין את הפעילים, והרשויות בחרו שלא לעשות כך", מוסיפה לסקי. "לא יתכן שגוף פוליטי עם קשרים בשלטון יעשה שימוש בהליך הפלילי כשהמדינה לא ראתה לנכון לעשות כן". בדרך כלל בקובלנות מסוג זה רק האזרח שנפגע ישירות רשאי להגיש אותה, ולא ארגון או גוף אחר.

"נראה ש'עד כאן' והקובלים הנוספים עושים שימוש פסול באפשרות של קובלנות פרטיות, כאשר כל מטרתם היא להשתיק ולהפחיד פעילים נגד הכיבוש", קובעת עו"ד לסקי. לדבריה היא פנתה בהליכים המקדימים על מנת לקבל את חומרי החקירה המלאים. "הם נמנעים מלהעביר את רשימת התורמים שלהם, את רשימת הפעילים ואת ההחלטה של העמותה להפעיל שתולים בתוך ארגוני זכויות אדם וחברה אזרחית. אני מקווה שבית המשפט יגיע למסקנה שצריך לזרוק את הקובלנה הזאת מכל המדרגות".

נראה שמגישי הקובלנה, בחרו להתמקד בפעילים ישראלים ותיקים, שכל אחד מהם היה מגיע בקביעות לכפרים שהיו מוקד להפגנות בשנים האחרונות. בתביעה מצויין שסניץ היה מגיע דרך קבע לניעלין, שליף לבילעין ופולק לנבי סאלח. חשוב לציין שבתקופה האחרונה כמעט ולא מתקיימות הפגנות יום שישי בנבי סאלח, ובכפרים ניעלין ובילעין מדובר בהפגנות סמליות של עשרה עד עשרים משתתפים. למרות שבקובלנה לא תוארו אירועים ספציפיים עם תאריכים ותיאור האירוע כפי שמקובל בכתב אישום פלילי שהמדינה מגישה, יתכן ש-16 עדי התביעה, הכוללים בין היתר את מנכ"ל עד כאן גלעד אך, ישפכו אור על ההאשמות שהם מפנים כלפי הפעילים.

על אף שבקובלנה נעשה ניסיון לצייר את ההגעה להפגנות, והעמידה לצד פעילים פלסטינים, כעבירות, השופט פולוק ציין במהלך הדיון שעצם ההשתתפות בהפגנות המדוברות לא מהווה עבריה כשלעצמה. לגבי קובי סניץ נכתב בקובלנה "במהלך ההפגנות האלימות שוהה בקרבת המתפרעים שמיידים אבנים לעבר כוחות הביטחון, מתריע בפניהם מפני תנועת כוחות הביטחון כדי להתריע על ולסכל את פעילות אכיפת החוק כלפי אותם מתפרעים". לגבי אילן שליף נכתב כי הוא "מגייס פעילים ישראלים וזרים ליטול חלק בהפגנות האלימות".

השופט פולוק  קבע דיון נוסף לחודש מרץ, במהלכו תטען עו"ד לסקי נגד ניהול ההליך. מכיוון שהשופט נחשף לחומר הראיות בכתב ההגנה שהגישה לסקי, בהמשך הדיון בתיק עצמו הוא יועבר לשופט אחר מכיוון שבהליך פלילי שופט שנחשף לחומר ראיות אינו יכול לדון בתיק.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf