newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

פלסטינים הפגינו במאחז לא-חוקי: "צאו מכאן, האדמות שייכות לנו"

כ-150 פלסטינים, ישראלים ובינלאומים נכנסו היום למאחז הלא-מורשה "שירת העשבים" בבקעת הירדן ותלו דגלי פלסטין על אחד המבנים. 34 מפגינים עוכבו או נעצרו. המחאה התקיימה בסיום כנס הוועדות העממיות על התנגדות לא אלימה

מאת:

המשטרה והצבא עיכבו ועצרו 34 מפגינים פלסטינים, ישראלים ובינלאומיים שנכנסו היום למאחז לא מורשה בבקעת הירדן ומחו נגד השתלטות מתנחלים על אדמות של פלסטינים באזור. לפני שהוצאו מהמאחז, המפגינים הספיקו לתלות דגלי פלסטין על מגדל העומד במרכזו.

כ-150 פלסטינים, ישראלים ובינלאומיים נכנסו בשעות הצהריים (שבת)  לתוך מאחז "שירת העשבים", ליד התנחלות מחולה בבקעת הירדן. הם הניפו דגלי פלסטין וקראו לסיום הכיבוש. מתנחלים המתגוררים במקום, חלקם חמושים באקדחים ורובים, התעמתו עם המפגינים וניסו לדחוף אותם אל מחוץ למאחז.

הצבא פיזר בגז מדמיע את המפגינים במאז "שירת העשבים". אחד הפלסטינים נפגע תוך כדי המעצר ונזקק לטיפול (צילום קרן מנור/ אקטיבסטילס)

הצבא פיזר בגז מדמיע את המפגינים במאז "שירת העשבים". אחד הפלסטינים נפגע תוך כדי המעצר ונזקק לטיפול (צילום קרן מנור/ אקטיבסטילס)

חיילים שהגיעו למקום לאחר זמן קצר פיזרו את ההפגנה בגז ורימוני הלם. הם ניסו לעצור בכוח מפגין פלסטיני, והוא פונה לטיפול רפואי לאחר ניסיון המעצר. לאחר שיצאו מאזור המאחז, המפגינים צעדו בגבעות לכיוון הקהילות הפלסטיניות השכנות, כשהחיילים רודפים אחריהם.

במהלך המחאה, שוטרים עיכבו 20 פעילים בינלאומים, 11 עיתונאים פלסטינים שהגיעו לסקר את האירוע וישראלית אחת. מפגין ישראלי ומפגין פלסטיני נעצרו, ולקראת שעות הערב הועברו כל המעוכבים והעצורים לתחנת משטרת אריאל.  אחד העצורים שידר בפייסבוק לייב את הנסיעה ברכב ההסעות, שלווה על ידי ניידת משטרה.

״"אנחנו כאן כדי להעביר מסר: אתם לא חוקים, אתם צריכים לעזוב את האדמה שלנו", אמר עבדאללה אבו רחמה מבילעין. "זה אחד המאחזים הלא חוקיים שמתנחלים בנו על אדמות פלסטיניות. נמשיך להיאבק בכל מקום נגד  הכיבוש, ביחד עם ישראלים ובינלאומיים".

המפגינים הצליחו לתלות דגלי פלסטין על מגדל העומד במרכז מאחז "שירת העשבים" בבקעת הירדן (צילום: אורן זיו)

המפגינים הצליחו לתלות דגלי פלסטין על מגדל העומד במרכז מאחז "שירת העשבים" בבקעת הירדן (צילום: אורן זיו)

מאחז "שירת העשבים" הוקם בשנת 2016 בסמוך למאחז גבעת סלעית וקרוב להתנחלות מחולה בצפון בקעת הירדן. הוא כולל כמה קרוואנים, מגדל מאולתר ועדר כבשים. על פי דוח של בצלם, המאחז הוקם תחילה על חלקה בבעלות פלסטינית פרטית, אך כמה חודשים מאוחר יותר, בינואר 2017, העבירו המתנחלים את מבני המאחז לראש גבעה סמוכה, בחלקה הרשומה בטאבו כרכוש ממשלתי עוד לפני שישראל כבשה את הגדה. על פי בצלם, העברת המאחז לחלקה המסווגת "אדמת מדינה" מרמזת כי המהלך נעשה בתיאום עם הרשויות הישראליות.

בשביל המפגינים הפלסטינים, היתה זו הפעם הראשונה שנכנסו לתוך מאחז ישראלי בלתי חוקי. כשהפלסטינים צעדו בשביל העפר המוביל למאחז, המתנחלים, לבושים בחולצות לבנות, נראו מופתעים. הם החלו לדחוף ולאיים על המפגינים וצעקו "צאו לנו מהבית". בתגובה הסבירו הפלסטינים שמדובר באדמות פלסטיניות. "זו לא האדמה שלכם, גנבתם אותה", הם אמרו. המפגינים אף תלו דגלי פלסטין על מגדל העץ העומד במרכז המאחז.

למרות שהמאחז עצמו תופס עשרות דונמים בודדים, השפעתו בשטח מרחיקת לכת. מאז הקמתו נמנע מהפלסטינים מקהילות תל אל חימה ועין אל בידא הסמוכות לרעות באזור. באופן זה, הוא תורם להשתלטות ישראלית על אלפי דונמים בבקעת הירדן. "מדיניותה ארוכת השנים של ישראל באזור זה, שמכוונת לגירוש הקהילות הפלסטיניות מהאזור, מיושמת תוך שילוב בין צווים צבאים, אמצעים מנהלתיים ותכנוניים ופעילות צבאית" נכתב בדוח של בצלם, שם מפורט כיצד המתנחלים במאחזים החדשים משמשים כ"זרועה הארוכה של המדינה, תוך ניצול מעמדם כאזרחים ישראלים בשטח כבוש, הם תוקפים רועי צאן פלסטינים ומונעים את גישתם לאדמות שמהוות מקור מחייה מרכזי עבור קהילותיהם מזה עשרות שנים".

המתנחלים קראו לפלסטינים "צאו מהבית שלנו". הפלסטינים ענו: "אלה האדמות שלנו". עימותים במאחז "שירת העשבים" בבקעת הירדן (צילום קרן מנור/ אקטיבסטילס)

המתנחלים קראו לפלסטינים "צאו מהבית שלנו". הפלסטינים ענו: "אלה האדמות שלנו". עימותים במאחז "שירת העשבים" בבקעת הירדן (צילום קרן מנור/ אקטיבסטילס)

ההתנחלויות בבקעת הירדן, חלקן קיבוצים ומושבים, נחשבו "מתונות" יחסית להתנחלויות באזור ההר, אולם בשנים האחרונות החלו מתנחלים להקים מאחזים במקומות המונעים מהפלסטינים גישה לאדמות המרעה ולאדמות החקלאיות שלהם. פעילי שמאל ישראליים שמגיעים לסייע רועים מוטרדים ונעצרים.

הפעולה אתמול התקיימה ביום השלישי והאחרון של כנס שארגנו הוועדות העממיות בגדה המערבית כדי לדון באסטרטגיות חדשות למאבק לא-אלים נגד הכיבוש. בכנס השתתפו מאות פלסטינים, ישראלים ובינלאומים, והוא נערך במחנה הפליטים פרעה שליד העיירה טובאס במבנה ששימש בעבר את ישראל ולפני כן את הבריטים כבית כלא. לאחר הסכמי אוסלו, המבנה עבר לידי הרשות הפלסטינית והוא משמש היום כמרכז קהילתי.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf