newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

תמונת העליונות היהודית שצייץ סמוטריץ' מחייבת העמדה לדין

לא עומדת לו החסינות, וגם לא העובדה שהשתמש בציטוטים מהתנ"ך. הפרקליטות צריכה להעמיד לדין על הסתה את ח"כ סמוטריץ' שהפיץ תמונה ממנה עולה ששאיפתו היא שהערבים יהיו עבדים של היהודים

מאת:

בשבועות הקרובים חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) חייב יהיה לקבל הודעה על הגשת כתב אישום באשמת עבירה על סעיף 144(א) לחוק העונשין: איסור פרסום הסתה לגזענות. החוק קובע כי מי שמפרסם דבר מתוך מטרה להסית לגזענות יועמד לדין, ובמידה ויורשע דינו – חמש שנות מאסר.

אני טוען שהוא חייב לעמוד לדין כי המחוקקים הבהירו במספר דרכים שזה מה שאמור לקרות. אם הוא יחמוק מכתב אישום אנשי הפרקליטות יפעלו בניגוד מוחלט למה שנדרש מהם על פי החוק.

> "אם פתאום נקבל חשמל 24 שעות ביממה, זה יהיה הלם תרבותי מוחלט"

אתמול (שני) שיתף ח"כ סמוטריץ' בטוויטר תמונה שהוא קיבל המתעדת את תפילות המחאה נגד הצבת מגנומטרים בכניסה למסגדי אל אקצא בירושלים. סמוטריץ' לא טרח לציין מה מקור התמונה אלא רק שזה "רץ ברשת". בתמונה נראים מאמינים מוסלמים כורעים בתפילה, ומולם שוטרים ישראלים חמושים. על התמונה "שרצה ברשת" נכתב ציטוט פסוק מברכת יצחק ליעקב בספר בראשית כ"ז: "יעבדוך עמים וישתחוו לך לאומים". ח"כ סמוטריץ' הוסיף וכתב בציוץ שהתמונה "מזכירה" פסוק מנבואת ישעיהו בפרק ס': "והלכו אליך שחוח בני מעניך והשתחוו על כפות רגליך כל מנאציך וקראו לך עיר ה' ציון קדוש ישראל".

אז האם מדובר בהסתה לגזענות? האם יש להעמיד את סמוטריץ' לדין? כשירות לאנשי פרקליטות המדינה נסביר כאן למה לא זאת בלבד שמדובר בהסתה לגזענות אלא שבספר החוקים התייחסו ספציפית למקרים מסוג זה.

הציוץ של ח"כ סמוטריץ' בטוויטר (צילום מסך)

סמוטריץ' מפיץ (ומסתתר מאחורי "רץ ברשת", כמו שעושה כל פחדן שחושש לעמוד עד הסוף מאחורי מעשיו) תמונה הקוראת לעליונות היהודים על הערבים. שאיפתו היא שערבים ישתחוו לכפות רגליהם של היהודים, יהיו עבדים של היהודים, ילכו שחוח לפנינו. מדובר לא רק בשנאת ערבים, המובן הפופולרי העכשווי של הגזענות, אלא בעמדה  ולפיה במדינת ישראל ובעולם כולו יש גזע של אדונים וגזע של עבדים.

זוהי הסתה לגזענות, וזוהי עבירה פלילית

התמונה הזאת מייצגת בעיניו של חבר הכנסת מ"הבית היהודי" את הסדר החברתי הראוי, היא נועדה להשפיל ולבזות ערבים רק כי הם ערבים; פרסומה על ידי חבר כנסת היא לכשעצמה מעשה של עוינות ואיבה כלפי ערבים ונועד כדי לגרום למדון (ריב) בין יהודים ובין ערבים.

המילים המודגשות לקוחות כולן מהחוק הפלילי, בסעיף המגדיר מהי גזענות: "רדיפה, השפלה, ביזוי, גילוי איבה, עוינות או אלימות, או גרימת מדנים כלפי ציבור או חלקים של האוכלוסיה, והכל בשל צבע או השתייכות לגזע או למוצא לאומי-אתני".

אם מישהו מפרקליטות המדינה עדיין לא השתכנע כי מדובר בהסתה לגזענות כלשונה בחוק – אני, מורה מוסמך ומחנך בחטיבת ביניים, מציע בחינם, לכל פרקליט שיחפוץ בכך, שיעורים פרטיים בהבנת הנקרא.

אדם שרוצה ערבים מושפלים, שיהיו עבדיו, שישתחוו אליו רק כי הוא יהודי הוא גזען. ח"כ בצלאל סמוטריץ' (יונתן זינדל/פלאש90)

אדם שרוצה ערבים מושפלים, שיהיו עבדיו, שישתחוו אליו רק כי הוא יהודי הוא גזען. ח"כ בצלאל סמוטריץ' (יונתן זינדל/פלאש90)

חשוב לשים לב למעשה ההסתה עצמו. סמוטריץ' פרסם שני ציטוטים מהתנ"ך. לאסור על אדם, דתי או חילוני, לצטט מכתבי הקודש שלו זו פגיעה חמורה בחופש הדת והביטוי, ולא הגיוני להוציא פסוקים שלמים מהתנ"ך אל מחוץ לחוק רק בגלל שיש בהם גזענות. אלא שכאמור, המחוקקים לא רצו לרגע שחלילה יהיה בלבול וח"כ סמוטריץ' יוכל לחמוק מעמידה לדין תחת המטריה של חופש דת.

איך אני יודע? ובכן, הם אמרו את זה. החוק מכיר בכך שחלקים מכתבי הקודש יכולים להיות מעט, איך נגיד זאת, בעייתיים בכל הקשור לגזענות; ולכן סעיף 144(ג) לאותו חוק איסור פרסום הסתה לגזענות קובע כי ציטוט מכתבי דת ותפילה לא יחשבו כקריאה לגזענות. אלא שאז הם הוסיפו עוד שבע מילים שאמורות לעזור לשלוח את סמוטריץ' לכלא (אחרי משפט הוגן כמובן): "ובלבד [שהפרסום] לא נעשה מתוך מטרה להסית לגזענות".

אנשי פרקליטות יקרים, אם הגעתם עד כאן ועוד לא השתכנעתם שצריך להגיש את כתב האישום אני מודה שאני מתחיל מעט להתייאש, אבל חשבתי שאולי מה שעוצר אתכם היא העובדה שהוא, למרבה הצער, חבר כנסת. כידוע לכולנו משיעורי אזרחות, לחברי כנסת יש חסינות מהותית כלפי מעשים שנעשים למען תפקידו כחבר כנסת, ואין ספק שסמוטריץ' יכול לבסס את הטענה שלעודד שנאת ערבים זה מעשה שהוא עושה מתוקף התפקיד אליו נבחר. אך אל יאוש, כי חברי הכנסת באו לעזרתכם! סעיף 1(א1) בחוק חסינות חברי הכנסת קובע "למען הסר הספק" מהם המעשים שלחבר כנסת אין חסינות על ביצועם, וביניהם: הסתה לגזענות בשל צבע או השתייכות לגזע או למוצא לאומי-אתני.

החוק מאפשר כמובן שיקול דעת נרחב מאוד לפני הגשת כתב אישום, אבל כל הסעיפים המדגישים ספציפית כמה המקרה הזה חמור מעידים על כך שבמקרה הזה הגשת כתב אישום היא המעשה הסביר היחידי שמתחייב מלשון החוק.

אדם שרוצה ערבים מושפלים, שיהיו עבדיו, שישתחוו אליו רק כי הוא יהודי הוא גזען, וכאשר הוא מפרסם זאת הוא מסית לגזענות. מקומו לא בכנסת אלא בכלא. ואת זה לא אני אמרתי, אלא מדינת ישראל.

ולסיום, רגע של תנ"ך במיוחד לח"כ סמוטריץ':

כבר ציינתי שאני מורה, שכחתי לכתוב שאני מורה לתנ"ך, לכן קשה לי מאוד לראות אנשים שכל כך אוהבים תנ"ך מתקשים בהבנתו. בפרק ס' בישעיה מופיע תיאור תפארתה של ירושלים בעתיד הנבואי. ראיתי כי על סמך פסוק אחד מתוך הנבואה החלטת שהיא מתגשמת, אבל כפי שאני אומר לתלמידי תמיד – יש לקרוא את ההקשר של הציטוט כדי להבין אותו, ונדמה לי ששכחת לקרוא את המשך הפרק. כי נבואה תתגשם כאשר אלוהים יקיים גם את הדברים האלה: "[…] שַׂמְתִּי פְקֻדָּתֵךְ שָׁלוֹם וְנֹגְשַׂיִךְ צְדָקָה; לֹא יִשָּׁמַע עוֹד חָמָס בְּאַרְצֵךְ שֹׁד וָשֶׁבֶר בִּגְבוּלָיִךְ וְקָרָאת יְשׁוּעָה חוֹמֹתַיִךְ וּשְׁעָרַיִךְ תְּהִלָּה […] וְעַמֵּךְ כֻּלָּם צַדִּיקִים לְעוֹלָם יִירְשׁוּ אָרֶץ נֵצֶר מַטָּעַי מַעֲשֵׂה יָדַי לְהִתְפָּאֵר" (פס' 17-21).

נו, סמוטריץ', המצב עדיין "מזכיר" לך את הנבואה?

> הם לא יתנו לנו את הזכויות שלנו. אנחנו הלהט"ב ניקח אותן בעצמנו

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf