newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הי! שוב פעם שכחנו את מורות ומורי הקבלן

בחירות להסתדרות הכללית, בחירות להסתדרות המורים, שרי חינוך באים והולכים וכולם מדברים על הצורך לטפל בסוגיה, אך בפועל מספר מורי הקבלן רק הולך וגדל. בשבוע הבא הם יוצאים להפגין

מאת:

בנובמבר 2011 מינה שר החינוך גדעון סער ועדה מקצועית בראשות דני בר גיורא, לבחון את סוגיית מורי הקבלן ולהציע מדיניות במטרה "לצמצם את מספר המורים עובדי קבלן". הצעות לצמצום דווקא היו בדוח הוועדה, אבל מי שביצע אותן, לא קם. במרץ 2013 הבטיח שר החינוך שי פירון כי "תוך שנתיים לא יהיו מורי קבלן". לצערו הוא לא השלים שנתיים בתפקיד, וכמובן שלא עמד בהבטחתו. בינואר 2017 התפרצו מורי קבלן לנאום שר החינוך נפתלי בנט, בדרישה שייפגש איתם. בנט השיב מעל הבמה: "אנחנו נטפל גם בזה", וגם: "אנחנו נושאים באחריות לכל עובד צוות הוראה במדינת ישראל", אבל זמן לפגישה לא מצא.

בהסתדרות המורים היו השבוע בחירות. יפה בן דוד, שכנראה ניצחה, נכנסה לתפקיד היושב ראש בדצמבר 2016 במקומו של יוסי וסרמן המתפטר. בנאום הכניסה לתפקיד היא דיברה על הרבה דברים, אבל לא על מורי הקבלן. היה ניתן לצפות שהסתדרות המורים תפעל לאיגוד מורי הקבלן, אם לא בשם השליחות החברתית, אז לפחות כדי לחזק את כוחה ולהוסיף כמה עשרות אלפי מורות ומורים לשורותיה. אבל זה לא קורה.

> לא אשתתף בהפגנה בכיכר רבין, מכל הסיבות הפרגמטיות שבעולם

הפגנת מורים מול משרד החינוך, אוקטובר 2016 (תומר ניוברג/פלאש90)

הפגנת מורים מול משרד החינוך, אוקטובר 2016 (תומר ניוברג/פלאש90)

גם הבחירות בהסתדרות העובדים, שהתקיימו השבוע, לא העלו את הנושא לסדר היום הציבורי. אמנם שני המתמודדים המרכזיים הביעו עמדות התומכות בעסקה ישירה של מורי הקבלן, אולם לא הצליחו להתקדם מעבר להבעת עמדתם. שלי יחימוביץ העלתה את הנושא לסדר היום של הכנסת יותר מפעם אחת. בדיון בוועדת החינוך בינואר 2014 היא אמרה: "הגיע הזמן שנמגר את התופעה הזאת מן העולם ונעביר את כל מורי הקבלן להעסקה ישירה, משום שקיימת כאן סכנה מיידית למערכת החינוך".

מאבי ניסנקורן היה אפשר לצפות ליותר שכן הוא החזיק בתפקיד ביצועי. בדיון שנערך בכנסת ביולי 2015 הוא אמר: "נושא מורי הקבלן הוא אחד הביזיונות הגדולים של מדינת ישראל. אם המדינה לא תדאג לנושא הזה, אין לה זכות קיום". באותו חודש הסכימו ניסנקורן ומשה כחלון, שר האוצר, על קליטת כעשרת אלפים עובדי קבלן בשירותי הרפואה להעסקה ישירה. בפועל גם הבטחה זאת לא קוימה, אבל ממילא מורי הקבלן לא היו חלק מההסכם.

כ-30 אלף מורי קבלן

ולמרות שכולם בעד, מתקיימת מציאות מקבילה שבה מספר התכניות החינוכיות המופרטות לידי קבלנים, ומספר המורים המועסקים על ידי קבלני כוח אדם, רק עולה. פעם דיברו על מאות, אחר כך על אלפים בודדים, היום מוסכם שמדובר בעשרות אלפי מורי קבלן. למשרד החינוך עצמו אין מושג על היקף התופעה. בשנת 2011 הורה מבקר המדינה למשרד החינוך לאסוף מידע אודות מורי הקבלן – מספרם ותנאי העסקתם. בדוח השנתי לשנת 2014 הוא כתב: "גם הביקורת הנוכחית העלתה כי עדיין אין בידי משרד החינוך מידע על אודות מורי קבלן". 2017 כבר במחציתה, ומידע אמין עדיין אין לרשות משרד החינוך.

ישנם שני מסלולים להעסקת מורי קבלן. האחד הוא באמצעות כסף לשעות הוראה שמגיע לבתי הספר מעבר לתקצוב הרגיל של משרד החינוך. למשל כסף מתשלומי הורים בסעיף תל"ן (תוכנית לימודים נוספת), סעיף המאפשר לגבות כסף מההורים עבור שלוש עד חמש שעות הוראה בשבוע. לזה יש להוסיף מקורות מימון נוספים לשעות הוראה, כגון רשויות המקומיות, רשתות חינוך, תורמים, עמותות וחברות עסקיות. לפי דוח מבקר המדינה משנת 2014, 12% משעות ההוראה בבתי הספר הם במימון ממקורות נוספים שמחוץ לתקן משרד החינוך. את כל השעות האלה מלמדים מורי קבלן.

מסלול שני הן תכנית שמפעיל משרד החינוך, ומראש מפריט אותן. קבלן הכוח אדם שזוכה במכרז, מעסיק את המורות והמורים, והם שמפעילים את התכנית בבתי הספר. בין היתר: תכנית מיל"ת להארכת יום הלימודים ביישובי הפריפריה; תכנית קרב, לשעורי העשרה בבתי הספר; תכנית היל"ה שמהווה מסגרת חינוכית לנוער שנשר מבתי הספר; תכנית חומש לתגבור במגזר הערבי; תכנית שלבים, שבה מורים מלמדים תלמידים חולים מרותקים לביתם; ותכנית wyzer, מיזם שיעורים פרטיים ברשת בחינם.

ביוני 2016 ערכה לילי בן עמי, מייסדת הקואליציה להעסקה ישירה, מחקר משווה ממקורות שונים, ומצאה כי מספר המורים המלמדים שעות במערכת הוא 18 אלף. מספר המורים בתכניות המופרטות הוא: 3,200 מורי קרב, 1,300 מורי הילה, 4,000 מורי חומש ו- 800 מורי מילת. כך היא הגיע למספר הבלתי נתפס: 27,300 מורות ומורי קבלן. דהיינו אחד מכל חמישה מורים הוא מורה קבלן.

מאז נוספו שתי תוכניות מופרטות: 600 מורי שלבים, ומספר לא ידוע של מורי וויזר. כמו כן, על פי נתוני למ"ס, מספר שעות ההוראה בישראל גדל בכל שנה בכשישה אחוזים, לנוכח הריבוי הטבעי. מכאן ניתן להניח שאנחנו קרובים קרובים ל-30 אלף מורי קבלן בישראל.

> חייבים להגיע להפגנה נגד הכיבוש במוצ"ש

גיוס - באנר

כוח לעובדים – שביתות מורי הקבלן המאוגדים

שלוש בעיות מרכזיות משותפות לכל מורי הקבלן: העדר תשלום בעת החופשות בבתי הספר שמסתכמות בארבעה חודשים בשנה ללא משכורת; העדר ביטחון תעסוקתי שכן אין הבטחה שהם יוחזרו לעבודה בסיום כל חופשת קיץ; והיעדר מרכיב וותק בשכר, שכן אין משמעות לצבירת וותק במעמד קבלני. הגוף היחיד שנחלץ לסייע למורי הקבלן הוא כוח לעובדים. כפי שנמסר לי מיניב בר אילן, רכז התקשורת בארגון, יש כיום שני וועדי עובדים למורי הקבלן בישראל: אחד ל- 1,400 מורי הילה והשני ל- 600 מורי שלבים. בשבוע החולף (יום שלישי, 23.5) שבתו מורי שלבים במחאה על הפערים הגדולים במשא ומתן בין הוועד לבין הנהלת "קדימה מדע", הזכיין-קבלן כוח אדם של התכנית.

בשבוע הקרוב (יום שני, 29.5) ישבתו מורי היל"ה, ויפגינו מול משרד החינוך בירושלים (דף האירוע בפיסבוק), בדרישה להשוות את תנאי העסקתם למורי מערכת חינוך. מורי היל"ה הם ועד מורי הקבלן הראשון שחתמו על הסכם קיבוצי מול "עתיד", הזכיין-קבלן כוח אדם של התכנית. במסגרת ההסכם הקיים הובטח לשני שליש מהעובדים משכורת חודשית (גלובלית) ותשלום לכלל העובדים גם במידה ומבוטל שיעור (מהלך שכיח כשמדובר בנוער נושר). מטרת ההסכם הנוכחי, הנתקל בסרבנות ההנהלה, הוא הכלת משכורת חודשית על כלל העובדים.

מורי הקבלן הם רק קצה הקרחון. בגנים ובבתי הספר משרתים את תלמידנו פקידות קבלן, אחיות קבלן, שומרי קבלן, סייעות קבלן, יועצות קבלן, צוות ניקיון קבלן, פסיכולוגיות קבלן ועוד. מערכת חינוך שאינה שוויונית ואינה הוגנת כלפי עובדיה, אינה מערכת חינוך, שכן מורה מוחלש לא יצליח להצמיח תלמידים חזקים.

> הרשות הממשלתית עוסקת בפיקוח על הכלכלה הערבית, לא בפיתוח שלה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf