newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.
הנשיא האיראני חסן רוחאני. הבטיח שהמצב הכלכלי לא יידרדר (צילום: Moritz Hager, פליקר, WORLD ECONOMIC FORUM/swiss-image.ch CC BY-NC-SA 2.0)

הנשיא האיראני חסן רוחאני. הבטיח שהמצב הכלכלי לא יידרדר (צילום: Moritz Hager, פליקר, WORLD ECONOMIC FORUM/swiss-image.ch CC BY-NC-SA 2.0)

רוחאני: אמריקה מעולם לא עמדה בהתחייבויות שלה, אנחנו כן

דקות ספורות אחרי נאומו של טראמפ נשא נשיא איראן נאום לאומה: אם השותפות להסכם הגרעין יכבדו אותו, איראן תכבד אותו. אם יתברר שההסכם הפך פיסת נייר, הדרך הפתוחה בפנינו ברורה מאוד. הנאום במלואו

מאת:

דקות ספורות לאחר תום נאומו של טראמפ בו הודיע על החלטתו לפרוש מהסכם הגרעין עם איראן, הופיע הנשיא האיראני רוחאני בטלוויזיה הממלכתית והגיב לדבריו של הנשיא האמריקאי. להלן התוכן המלא של נאומו:

"הערב היינו עדים לאירוע חשוב והיסטורי, בהתאם לדברים שאנו שבים ואומרים מזה 40 שנה: איראן היא מדינה שעומדת בהתחייבויותיה, דבר שאמריקה לא עשתה מעולם. ההיסטוריה של ארבעים השנים האחרונות, ואפילו עוד קודם לכן, מוכיחה היטב כי ארה"ב נוהגת בתוקפנות כלפי האומה האיראנית הגדולה וכלפי יתר עמי האזור. כך במעורבותה בהפיכה נגד ממשלתו החוקית של ד"ר מוצדק ועד למעורבותה במשטר האיראני הקודם, תמיכתה בסדאם חוסיין, הפלת מטוס הנוסעים והריגתם של חפים מפשע על ידי הצי האמריקאי, והצעדים בהם נקטה אמריקה נגד העם האפגאני, העם העיראקי, העם בתימן ועמי המזרח התיכון וצפון אפריקה ובמקומות אחרים בעולם.

האמריקאים הודיעו הערב כי הם פורשים מהסכם הגרעין. למען האמת זה היה רק ביטוי נוסף לדרכים השונות בהן הם התנהלו בחודשים האחרונים. שהרי מאז שנחתם ההסכם ועד היום, מתי אמריקה עמדה בהתחייבויותיה? פרט לכמה חתימות וכמה גילויי דעת, האם היא אי פעם פעלה לטובת האינטרסים של העם האיראני או בהתאם למחויבויותיה? העם האיראני עמד במחוייבויותיו תחת הפיקוח של סוכנות הגרעין. הממשלה האיראנית עמדה בהתחייבויות. היום אנחנו רואים בדיוק איזו מדינה היא זאת שלא מכבדת את ההתחייבויות שלה. הסכם הגרעין מעולם לא היה הסכם איראני-אמריקאי, אלא הסכם בינלאומי רב-צדדי, שזכה לאישורו של מועצת הביטחון והחלטה 2231.

המשטר היחיד שתמך בעמדתו של טראמפ הוא המשטר הציוני הלא חוקי, משטר שהתנקש בחיי מדעני הגרעין שלנו, משטר שבהיסטוריה הפוליטית שלו אין אפילו יום אחד בו לא פשע נגד עמי האזור ובפרט נגד העם הפלסטיני.

במילים אחרות, ארצות הברית הודעה הערב באופן רשמי שהיא לא מייחסת חשיבות להסכמים בינלאומיים. עוד לפני הסכם הגרעין, מר טראמפ פרש מ"הסכם פריז" והפר את המחויבויות של ארצו לאמנת האקלים הבינלאומית החשובה הזו. הוא רמס ברגל גסה גם את הסכמי הסחר. להחלטה הנוכחית שלו יש תקדימים רבים. העם שלנו ראה במו עיניו כי המשטר היחיד שתמך בעמדתו של טראמפ הוא המשטר הציוני הלא חוקי, משטר שהתנקש בחיי מדעני הגרעין שלנו, משטר שבהיסטוריה הפוליטית שלו אין אפילו יום אחד בו לא פשע נגד עמי האזור ובפרט נגד העם הפלסטיני.

מרגע זה, הסכם הגרעין הוא בין איראן וחמש מדינות נוספות. מרגע זה, מהנוסחה 5+1 נשמט האחד, וכעת עלינו להמתין ולראות כיצד תנהגנה יתר המדינות. אני הורתי למשרד החוץ לנהל בשבועות הקרובים שיחות עם המדינות האירופאיות, עם רוסיה וסין. אם בתום השיחות הללו נגיע למסקנה שבשיתוף הפעולה איתן נוכל להשיג את מלוא רצונותיה של האומה האיראנית כפי שהשתקפו בהסכם הגרעין, על אפם ועל חמתם של ארה"ב והמשטר הציוני ועל אף מאמציו ודבריו הבטלים של טראמפ הערב, הרי שהסכם הגרעין יעמוד על תילו ונוכל לנקוט צעדים למען הביטחון והשלום באזור ובעולם.

ואולם אם נגיע למסקנה כי האינטרסים שלנו אינם מובטחים,  אשוב לשוחח בהקדם עם העם האיראני ואביא לידיעתו את החלטותינו בנסיבות האלה. אני רוצה להדגיש בהזדמנות הזו: אין לעם האיראני כל סיבה לדאגה באשר לעתיד לבוא. הגענו כבר לפני שבועות וחודשים למסקנה שטראמפ לא מכבד הסכמים בינלאומיים, והבנו שהוא גם לא יכבד את הסכם הגרעין עם איראן. על כן כבר קיבלנו החלטות כלכליות נחוצות, כולל בנוגע לערך המטבע. אנחנו עומדים כעת בפני הסכם גרעין ללא ארה"ב, והעם האיראני יהיה עד להמשך הצמיחה הכלכלית של ארצנו. הרגיעה והיציבות בשווקים יימשכו. נדאג להבטיח את תזרים המזומנים הדרוש במדינה. אין כל סיבה לדאוג באשר לזמינותם של מצרכי היסוד באיראן.

העם האיראני הערב נחוש מתמיד, מאוחד מתמיד. הנאום של טראמפ הוא לוחמה פסיכולוגית ולחץ כלכלי, אבל אנחנו לא נאפשר לטראמפ לנחול הצלחה לא בלוחמה הפסיכולוגית שלו ולא בלחצים הכלכליים על איראן. ההיסטוריה תוכיח כי כשם שהאומה האיראנית ניצחה את כל הזוממים והקושרים נגדה, היא תנצח גם במקרה הזה.

במקרה הצורך, נתחיל להעשיר אורניום ללא הגבלה

אני הורתי לסוכנות לאנרגיה אטומית להיערך לצעדים הבאים, כך שבמקרה הצורך נתחיל בהעשרת האורניום התעשייתית שלנו ללא הגבלה. אנחנו נמתין כמה שבועות לפני ביצוע ההחלטה הזו ונתייעץ עם בעלי הברית שלנו ועם השותפות שחתמו על ההסכם ומתכוונות להישאר מחויבות לו. הכל תלוי באינטרסים הלאומיים שלנו. אם האינטרסים האלה יובטחו במסגרת הסכם הגרעין, אנחנו נמשיך בו. אבל אם הסכם הגרעין יהפוך לפיסת נייר שלא מבטיחה את האינטרסים של העם האיראני, הרי שבמקרה כזה הדרך שתעמוד לפנינו ברורה מאוד.

אני מבטיח לעם האיראני כי הממשלה כבר נערכה מלפני חודשים לכל התרחישים, ואנחנו לא צופים כל קושי לפנינו. אנחנו נעבור את הרגע הזה מאוחדים, מתואמים וזקופי קומה. בעזרת האל יתברך, העם האיראני לא צפוי לעמוד בפני קשיים כלשהם בשבועות, בחודשים או בשנים שבפתח.

הערב הזה, אני מצר מצד אחד על כך שהעם האמריקאי, שהוא עם גדול, מונהג על ידי אדם שרומס ברגל גסה את כבודו, ומאידך אני שמח על כך שהגורם המפריע יצא מהסכם הגרעין. אנחנו נמשיך בדרכנו בנחישות ובהצלחה, ואני אשוב לדבר עם העם המפואר והיקר שלנו בקרוב מאוד. סלאם עליכום, רחמי האל וברכותיו".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf