newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

להביא את נפאל ליפו: תערוכת ציורים מכפר מוכה רעידת אדמה

רעידת האדמה הרסה את ביתו והרגה את אביו של ג'יוואן, חברי מנפאל. עכשיו הוא משקם את חייו בהדרגה, ומוכר ציורים בישראל כדי לממן את בניית הכפר מחדש

מאת:

לפני כמה שנים ביליתי כמה חודשים מן המופלאים בחיי בורנאסי שבמדינת אוטר פרדש בהודו. פגשתי שם את ג'יוואן סוואל, צייר בחסד עליון, יליד נפאל, שגר בעיר לצורך לימודי האומנות שלו באוניברסיטה.

העבודות שלו היו מרתקות ומרגשות וישבתי שעות בסטודיו הקטן שלו, מסתכלת בציורים שגילו לי עולם (ושגם היום שלושה מהם תלויים לי בסלון), בשיחות משותפות על תרבות ואומנות, על אחריות חברתית וסביבתית, פערים כלכליים בעולם מטורף ועל החופש להיות.

לפני שלושה חודשים, כשאדמת נפאל רעדה, הודו ונפאל כבר היו חלום רחוק והיה לי נוח להאמין שהכל בסדר. לא הכל היה בסדר. הבית של ג'יוואן התמוטט מול עיניו ומחץ למוות את אביו.

"באותו יום עבדנו יחד כל המשפחה בשדה שלנו", הוא מספר "אבא שלי בדיוק נכנס לבית החווה כשהאדמה התחילה לרעוד בעוצמה, היה ברור שמדובר ברעידה חזקה ביותר. תוך רגע בית החווה התמוטט וכל הבתים בכפר הפכו לקרקע שטוחה. אבי נקבר תחת ההריסות ולקח לנו לפחות שעה לחלץ אותו. מיד לקחנו אותו לבית החולים אבל זה היה מאוחר מדי. הוא כבר לא היה בין החיים. כשחזרנו הביתה ראינו שגם בית המגורים שלנו התמוטט והכל נהרס. זה היה יום נורא שלא ארצה להזכר בו או לדמיין אותו לעולם".

> נפאל: ברעידת האדמה היה גורל אחד לתיירים וגורל אחר לנוודים

הריסות בנפאל (צילום: ג'יוואן)

הריסות בעקבות רעידת האדמה, נפאל (צילום: ג'יוואן סוואל)

ג'יוואן בן ה-30 נולד למשפחת חקלאים נרווארית בבהאקטפור שבנפאל. מגיל קטן התעניין באמנות וציור. למרות שבכפר נהוג כי הילדים נשארים לעבוד בחווה כמו הדורות שקדמו להם, התעקש ג'יוואן ללכת ללמוד ציור. בשנת 2006 הוא זכה במלגה, עזב את נפאל ונסע להודו ללמוד ציור בפקולטה לאומנות באחת האוניברסיטאות הטובות באזור. הוא סיים בצטיינות תואר ראשון ושני ולאחר מכן שב לנפאל.

אחרי האסון אפרת שקד, צלמת ומעצבת שחוקרת ומפתחת צעצועים, שהכירה את ג'יוואן כשלמדה צילום בהודו, התגייסה לעזור. בעזרתה של מאיה דיקר הגיעו ציורים של ג'יוואן כל הדרך מנפאל ליפו. קפה פועה (רחוב רבי יוחנן 3 בשוק הפשפשים ביפו) הסכים לארח תערוכה קטנה בחלל חדש וקטן צמוד לקפה. החלל עדיין בשלבים ראשוניים ונראה מתקלף ורעוע אבל אולי יש בזה משהו שדווקא מייצר אווירה מתאימה יותר לאירוע הזה מגלריה מפונפנת.

התערוכה תעמוד שם בשבועות הקרובים וכל ההכנסות יועברו לג'יוואן ומשפחתו לצורך הקמת ביתם מחדש ושיקום הכפר, שספג הרס מוחלט. אפשר וכדאי לבוא לראות, לקנות ציור או רק להשאיר תרומה.

> להשיב תודה לנפאל

ציור של ג'יוואן שמוצג ביפו (צילום: אפרת שקד)

ציור של ג'יוואן שמוצג ביפו (צילום: אפרת שקד)

ציור של ג'יוואן שמוצג ביפו (צילום: אפרת שקד)

ציור של ג'יוואן שמוצג ביפו (צילום: אפרת שקד)

ג'יוואן בונה מחדש את ביתו

ג'יוואן בונה מחדש את ביתו

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf