newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

עשרים שנה אחרי תום האפרטהייד: הדור ש"נולד חופשי" הצביע בבחירות

על רקע השערוריות, השחיתויות, הפערים הגדלים בין עשירים לעניים והפגנות שהובילו להרג מפגינים, יצאו אתמול אזרחי דרום אפריקה להצביע. אלו הן הבחירות הראשונות בהן משתתפים אזרחים שנולדו לאחר נפילת שלטון האפרטהייד

מאת:

כתב: שחף פולקוב

עשרים שנים לאחר סיומו של משטר האפרטהייד בדרום אפריקה, התקיימו אתמול בפעם החמישית בחירות חופשיות לפרלמנט. בפעם הראשונה אזרחים שנולדו לאחר סוף שלטון האפרטהייד ניגשו להצביע בקלפיות.

תומכות של מפלגת "הקונגרס הלאומי האפריקאי" מציגות את תעודות הזהות שלהן ואת העובדה שהן מהדור ש"נולד חופשי"- לאחר סיום שלטון האפרטהייד. זו מערכת הבחירות הראשונה בה הן מצביעות. (צילום: שחף פולאקוב / אקטיבסטילס)

תומכות של מפלגת "הקונגרס הלאומי האפריקאי" מציגות את תעודות הזהות שלהן ואת העובדה שהן מהדור ש"נולד חופשי"- לאחר סיום שלטון האפרטהייד. זו מערכת הבחירות הראשונה בה הן מצביעות. (צילום: שחף פולקוב / אקטיבסטילס)

המציאות המורכבת, שבה הפערים בין העשירים לעניים הם מהגדולים בעולם (ביחד עם ברזיל) אחוז האבטלה שעומד על 25 אחוזים והפשיעה הנרחבת, הובילו לאחת ממערכות הבחירות הסוערות בדרום אפריקה.

"לוחמי החופש הכלכלי", מפלגתו החדשה של ג'וליוס מלמה (מי שהיה בין הפעילים הבולטים של "הקונגרס הלאומי האפריקאי" שהביאו את הנשיא הנוכחי גיי'קוב זומה לשלטון וראשה של תנועת הצעירים של המפלגה, ונזרק ממנה לאחר שהוביל הפגנות שקראו לירות בלבנים), שתומכת בהלאמה של אדמות ומחצבי המדינה בסגנון לנניסטי טרוציצקסטי, הובילה אחריה מספר רב של מצבעים, ככל הנראה צעירים ברובם.

פעילים של מפלגת "לוחמי החופש הכלכלי" מדביקים פוסטר של המפלגה מחוץ לקלפי. קייפטאון (צילום: שחף פולאקוב / אקטיבסטילס)

פעילים של מפלגת "לוחמי החופש הכלכלי" מדביקים פוסטר של המפלגה מחוץ לקלפי. קייפטאון (צילום: שחף פולקוב / אקטיבסטילס)

בנוסף ותיקים ממפלגת "הקונגרס הלאומי האפריקאי" ואיגודים שונים הסירו את תמיכתם ממפלגת הקונגרס ויצאו בקריאה לא להצביע או לשים פתק לבן בקלפי (פתקים אילו נספרים בספירת הקולות הכללית).

מהלכים אלו נובעים ממספר סיבות עיקריות: הקדנציה הראשונה של הנשיא זומה לוותה בשערורייה אחר שערורייה. האשמות רבות של שחיתות ברמה המקומית וברמה הארצית באזורים רבים בהם שולטת מפלגת השלטון הובילו להפגנות במקומות רבים במחאה על חוסר יעילותם של השירותים הציבורים. במקרים רבים ההפגנות הובילו לאלימות קשה –  מפגינים נהרגו על ידי המשטרה, הוצתו מבני ממשל וגורשו נציגי הממשלה.

אחד מאירועי המפתח התרחש באוגוסט 2012 בקהילת מריקנה, במהלך שביתת כורים להעלאת שכרם מכ-6,000 רנד ל-12,500 רנד (שווה ערך ל1,250$). שלושים וארבעה מהכורים השובתים נטבחו על ידי המשטרה. עדויות רבות שהוצגו בפני ועידת החקירה שהוקמה מראות קשר ישיר לבכירים בממשלה ובמשטרה.

לפני מספר חודשים פורסם גם דו"ח מבקרת המדינה שעסק במתחם המגורים הפרטי של הנשיא זומה, ששופץ בעלות של 216 מיליון רנד (כ-21.6 מליון דולר בזמנו). בזמן שזומה ומפלגתו הסבירו שכל השיפוצים שנעשו במתחם היו על מנת לשפר את אמצעי האבטחה, כותבת הדו"ח טענה שנעשה שימוש לא חוקי בכספי ציבור, כאשר בריכת שחייה ולול תרנגולות שנבנו במתחם הן שתים מהדוגמאות שהועלו בדו"ח

אירוע נוסף, אולי בעל החשיבות הגדולה ביותר, הוא החלטת איגוד עובדי המתכות הלאומי של דרא"פ (NUMSA) –  האיגוד עם מספר החברים הגדול ביותר במדינה, עם כמעט 34 אלף חברים – להסיר את תמיכתו ממפלגת הקונגרס. האיגוד קרא להתארגן לקראת הבחירות הבאות ולהקים חזית שמאל מאוחדת שבסיסה נשען על המעמד הנמוך, הכורים, עובדי החוות, תושבי הישובים הבלתי מוכרים וכל מי שמעוניין להצטרף. אלפים ברחבי המדינה נענו לקריאה זו עד כה.

מאות מצביעים מחכים לתורם להצביע בקלפי בקייפטאון (צילום: שחף פולאקוב / אקטיבסטילס)

מאות מצביעים מחכים לתורם להצביע בקלפי בקייפטאון (צילום: שחף פולקוב / אקטיבסטילס)

למרות האירועים שתיארתי והמציאות המורכבת, מפלגתו של זומה הולכת לנצח בבחירות האלו. המבחן האמיתי שלה יהיה בחמש השנים הבאות. האם היא תפנה שוב למעמד הנמוך ותיטוש את הגישה הנאו-ליברלית שמתעלמת מאי השוויון, העוני ,השחיתות והפשע. אם לא, יעמוד מולה גוש סוציאל דמוקרטי גדול שייצג את המעמד הנמוך ויהווה אופוזיציה אמיתית (שלא כמו הברית הדמוקרטית, המפלגה השנייה בגודלה, שגם היא דוגלת בכלכלה נאו-ליברלית). וכמו תמיד, אזרחי דרום אפריקה למודי המאבקים ימשכו להפגין ולהתארגן למען שוויון מעמדי ועתיד צודק וטוב יותר.

מצביעים מחכים לתורם להצביע. קייפטאון (צילום: שחף פולאקוב / אקטיבסטילס)

מצביעים מחכים לתורם להצביע. קייפטאון (צילום: שחף פולקוב / אקטיבסטילס)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
דברים שרואים בתמונה (צילום: צלם)

דברים שרואים בתמונה (צילום: צלם)

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf