newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

עם מעצרו המחודש של עלאן: שמונה שובתי רעב בבתי הכלא הישראלים

העציר המנהלי מוחמד עלאן סיים את שביתת הרעב שלו לפני 27 יום בעקבות חוות דעת רפואית לפיה נגרם לו נזק מוחי, ואשר הביאה להקפאת צו המעצר המנהלי נגדו. הבוקר נעצר עלאן שוב והודיע על פתיחה מחודשת בשביתת רעב. האם חוק ההזנה בכפייה יועמד הפעם למבחן?

מאת:

הבוקר הגיעו שוטרים למיטתו של העציר המנהלי לשעבר מוחמד עלאן (31) שהתפרסם בעקבות שביתת הרעב הארוכה שלו ולקחו אותו בחזרה למרפאת כלא רמלה, שם הכריז על חידוש שביתת הרעב שלו.

שביתת הרעב של עלאן, זו שהובילה להקפאת צו המעצר המנהלי נגדו, הגיעה לסיומה לפני 27 ימים אחרי שבפני בג"צ הוגשה חוות דעת רפואית הגורסת כי נגרם לו נזק מוחי ושאין דרך לדעת אם מדובר בנזק בלתי הפיך. בית המשפט לא התייחס לעצם כליאתו של עלאן בצו מנהלי, אלא רק טען כי מכיוון שנגרם נזק מוחי הרי שמידת מסוכנותו של העציר ירדה, ולכן אין טעם להחזיקו כלוא. מערכת הבטחון, ככל הנראה, הבינה שאם וכאשר יחזור עלאן לתפקוד מלא, לא תהיה מניעה לכלוא אותו שוב מבלי להציג ראיות, וזה מה שעשו היום. עלאן, באמצעות עורך דינו, הודיע על חידוש שביתת הרעב שלו.

> שובת הרעב איבד את הכרתו: רק שחרור ממעצר מנהלי יציל את חייו

אמו של עלאן ומפגינים מול בית החולים סורוקה דורשים את שחרורו ומוחים נגד הכוונה להזינו בכפיה (צילום: אבי בלכרמן)

אמו של עלאן ומפגינים מול בית החולים סורוקה (צילום: אבי בלכרמן)

מעצרו של עלאן מגיע על רקע שביתת רעב של שבעה עצירים מנהליים אחרים: נידאל אבו עקר, מוניר אבו שראר, שאדי מעלי, בדר רזה, ע'סאן זוואהרה, השובתים כבר 27 ימים מאז ה-20 לאוגוסט, בילאל דאוד השובת מאז ה-24 לאוגוסט, וסלימאן סקאפי הנמצא ביום ה-16 לשביתת הרעב שלו. כל השבעה שובתים במחאה על כליאתם ללא משפט וללא אפשרות להגן על עצמם.

אחרי אישור חוק ההזנה בכפייה, שכזכור לא הופעל במקרה של עלאן, מסתמן שהרשויות הישראליות יאלצו לבחון שוב את עמדתן כלפיו בעוד כעשרה ימים. המעצר גם מחריף את משבר האמון השורר גם כך בין הרשויות הישראליות ובין האסירים הפלסטינים בכלל והעצירים המנהליים בפרט, שהורע לאחר מעצרם המחודש של משוחררי עסקת שליט, מעצרו של סאמר עיסאווי לאחר ששוחרר, וההבטחות להוצאה של אסירים שונים מבידוד הנמשך שנים שמופרות פעם אחר פעם.

צעד נקמני

ממועדון האסיר הפלסטיני נמסר כי מעצרו המחודש של עלאן אחרי חודשיים של שביתת רעב הוא הצגת תיאטרון בבימויו של התובע הצבאי של הכיבוש ומה שכביכול נקרא 'מערכת הצדק' של בית המשפט העליון הישראלי.

מהמרכז המשפטי עדאלה, שהגיש את העתירה לשחרורו של מוחמד עלאן בזמן שביתת הרעב בשיתוף עם עו"ד ג'מיל ח'טיב, נמסר בתגובה כי "העובדה שצו המעצר חודש מיד לאחר שהשתפר מצבו הרפואי של עלאן, מצביעה כי מדובר בצעד נקמני ושרירותי שאינו מבוסס על התשתית הנדרשת להצדקת המשכו של המעצר המנהלי. מצבו של עלאן הידרדר לכדי סכנת חיים במהלך שביתת הרעב, וברור היה כי הוא לא יכול להוות כל סכנה ביטחונית במצב זה. משעה שהוא התאושש, מוטלת חובה על הרשויות לבחון שוב את התשתית הראייתית נגדו, דבר שלא נעשה. לכן, אנו נשקול ביחד עם עלאן הגשת עתירה נוספת נגד מעצרו המנהלי".

> הכנסת אישרה הזנה בכפייה: הגיע הזמן לסרבנות רופאים המונית

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf