newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

שבוע ראשון למסיק: עליה בדיווחים על אלימות מתנחלים נגד פלסטינים

מתחילת המסיק תיעד ארגון "יש דין" עשרה מקרי אלימות נגד פלסטינים או רכושם בגדה המערבית. בימים האחרונים עוכבו מספר ישראלים בחשד לתקיפת המוסקים או גניבה של זיתים

מאת:

עונת המסיק שהתחילה לפני כשבוע מהווה את אחת התקופות המתוחות בשנה עבור הפלסטינים בשטחים הכבושים, ובמיוחד אלה מתוכם המתגוררים בשטח C, הנמצא בשליטה ישראלית מלאה. כמעט כל הקרקע הפלסטינית המתאימה לחקלאות בגדה המערבית נמצאת בשטחים הללו, שלמעלה מ-60 אחוז מהם הוגדרו כשטחי שיפוט של המועצות המקומיות והאזוריות של ההתנחלויות. השילוב של פרקטיקות הנישול השונות, החל מהפקעת קרקעות ועד לצווי שטח צבאי סגור, הגבילו עד מאוד את נגישותם של התושבים הפלסטינים לאדמות החקלאיות שלהם. בלא מעט מקומות, הם מורשים להגיע אליהן רק במהלך עונת החריש ועונת המסיק. להצלחת המסיק יש השלכות מידיות ומשמעותיות על פרנסת המשפחות שלהם.

מדי שנה נרשמים במהלך עונת המסיק מקרים רבים של תקיפת המוסקים הפלסטינים על ידי מתנחלים. מאז 2005 תיעד יש דין כ-280 תיקי חקירה שעסקו בפגיעה בעצי זית. על-פי התיעוד שבידי הארגון, רק בשישה מקרים הוגשו כתבי אישום. למעלה מ-93% מהתיקים נסגרו בשל כישלון המשטרה לאתר את העבריינים או לאסוף די ראיות כדי להעמיד לדין חשודים. לא פעם, הדרך של הצבא "לטפל" בחיכוך בין מתנחלים ופלסטינים בגדה היא לסגור את הגישה לאדמות דוקא בפני בעליהן הפלסטינים, פרקטיקה שהבג"ץ מתח עליה בעבר ביקורת קשה ביותר.

על כן הדיווחים מהיומיים האחרונים על מקרים בהם כוחות הביטחון תפסו מתנחלים בעת שהתנכלו לחקלאים הפלסטינים במהלך המסיק מפתיעים במידה שבה הם יוצאי דופן. במציאות תקינה, ידיעה על כך שכוחות הביטחון תפסו עבריין שהתנכל לחפים מפשע היתה אמורה להיות כלב נשך אדם; במציאות הכיבוש בגדה, זוהי בהחלט ידיעת אדם-נשך-כלב.

> יום אחד בבית המשפט הצבאי בסאלם

פרנסת המשפחה תלויה במסיק. חקלאי מוסק עץ זית בכפר סלאם, הגדה המערבית ליד שכם, 9 לאוקטובר, 2014. אחמד אל-באז/אקטיבסטילס

כך, מתנחלים תועדו ביום ראשון, סמוך לכפר אל-ג'ניה, לא רחוק מהמאחז זית רענן הסמוך להתנחלות נריה, כשהם גונבים זיתים ממטע פלסטיני. מנהל מחלקת השטח של רבנים למען זכויות האדם, זאכריה סדה, שהיה עד לאירוע הכווין לשם את כוחות הביטחון שעצרו את החשודים.

בתקרית נוספת באותו היום הותקפו חקלאים פלסטינים מהכפר קריוט סמוך למאחז הבית האדום, לא רחוק מקידה. גם במקרה זה כוחות הביטחון שהגיעו למקום תפסו את התוקפים. אתמול (שני) עוכב תושב עלי, שלטענת התושבים הפלסטינים התנכל להם במקרים לא מעטים בעבר, לאחר שנתפס כשעל פי החשד הוא גונב זיתים מעצים באדמות הכפר קריות. כמו כן, המשטרה עיכבה אתמול שני אזרחים ישראלים בזמן שמסקו זיתים באדמות הכפר בורין.

אך המקרים בהם העבריינים המתנכלים לחקלאים הפלסטינים אכן נתפסים – וזאת מבלי להתייחס כלל לשאלת הסנקציות נגדם – הם עדיין המיעוט. מאז תחילת מסיק הזיתים לפני שבוע, תיעד יש דין 10 מקרי אלימות נגד פלסטינים או רכושם, בשורה של אירועי גניבת זיתים והשחתת עצי זית ברחבי הגדה.

אתמול דיווח תושב הכפר א-סאווייה, שליד ההתנחלות רחלים, על כך שאלמונים מסקו והשחיתו 14 עצי זית השייכים לו. מדובר בחלקה שנמצאת ליד שביל ביטחון ושבעליה יכול לגשת אליה רק בתיאום עם הצבא. על פי ההערכה, הנזק נגרם לפני למעלה משבוע.

> הפתק השישה עשר: הסרבנית הדס טל תיעדה את ימיה הראשונים בכלא

שני אזרחים ישראלים עוכבו סמוך למאחז זית רענן, לאחר שהוזעקה למקום על ידי תושבי הכפר אל-ג'אנייה, שהבחינו באלמונים גונבים זיתים מעצים שבאדמותיהם. (צילום: יש דין)

שני אזרחים ישראלים עוכבו סמוך למאחז זית רענן, לאחר שהוזעקה למקום על ידי תושבי הכפר אל-ג'אנייה, שהבחינו באלמונים גונבים זיתים מעצים שבאדמותיהם. (צילום: יש דין)

עוד על-פי דיווח של ארגון יש דין, בשבת תקפו אזרחים ישראלים פלסטינים שמסקו באדמות הכפר בית פוריק, כשלדברי המוסקים המשטרה הגיעה למקום ועצרה את אחד התוקפים. במקרה אחר באותו יום ניסו אזרחים ישראלים למנוע מחקלאים מהכפר חווארה שליד יצהר למסוק זיתים, אולם הם נמלטו כאשר הבחינו בכוחות צבא שהתקרבו למקום.

גם ביום שישי האחרון נרשמו דיווחים על אירועי אלימות, ביניהם חקלאים מהכפר ג'אלוד שהתלוננו על כך שאלמונים גנבו פירות מכ-300 עצי זית שנמצאים על אדמות הכפר שהגישה אליהן מצריכה תיאום עם הצבא. באותו היום גם תועדו תושבים ישראלים כשהם מוסקים זיתים באדמות הכפר עוורתא.

מארגון "רבנים למען זכויות האדם" נמסר: "יום שבו כוחות הביטחון מצליחים לעצור עבריינים אידאולוגיים ישראלים בתקריות של תקיפה וגניבה מפלסטינים בגדה הוא יום יוצא דופן. ההתנהלות הזו מלמדת שכשיש רצון יש יכולת לכוחות הביטחון לבצע את תפקידם. למרבה הצער זה נדיר במיוחד ופשעים כה רבים נגד חקלאים פלסטינים לא מקבלים מענה הולם מכוחות הביטחון ורשויות החוק".

מארגון "יש דין" נמסר בתגובה: "מחייתם של פלסטינים רבים תלויה במסיק הזיתים, ולכן על רשויות אכיפת החוק להבטיח את יכולתם של חקלאים פלסטינים להגיע לאדמותיהם ולמסוק את עציהם. כבכל שנה, לפני תחילת המסיק התרענו בפני הרשויות על החשש מהתגברות האלימות נגד הפלסטינים ברחבי הגדה, ובעיקר במקומות המועדים לפורענות. אנו מצפים כעת מהמשטרה ומהצבא לפעול במחישות נגד פורעי החוק שפוגעים במוסקים הפלסטינים וגוזלים את פרנסתם, למנוע כמה שיותר את המשך הגזל והאלימות ולהעמיד לדין את העבריינים. רק כך יעבור המסר ששלומם של פלסטינים ורכושם אינם הפקר".

> כחלון ורגב, אתם קבלני הביצוע של ההגמוניה הלבנה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf